Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Undrar hur det går för partier som Nyans, Medborgerlig samling och AFS och hur detta kan påverkar vilka partier som når riksdagen?
De två sista lär främst dra väljare från SD/M men Nyans...? Tar de från sosseriet eller MP C och kan detta göra så MP faller ur och hur påverkar detta C o S? Centern minskar ju oroväckande (om man heter Annie Lööf) men deras väljare går väl till L?
Det verkar som valet avgörs runt nedflyttningsstrecket. Vi har nu 11 partier varav 3 utanför riksdagen att ta ställning till. Hur påverkar dessa varandra?
Jag tror MED och AFS max tar 1% tillsammans och då är det främst SD och M som tappar. Men 1% mindre för högerblocket kan innebära förlust. Det är små marginaler.
Nyans tror jag inte kommer påverka alls. Promilleparti - än så länge. Likaså är väl Fi och PP så små nu att de inte gör märkbara avtryck.
Men som jag sagt hela tiden, även när folk var helt övertygade som att MP och L ryker, så kommer de klara sig även denna gång. Allt tyder på det. L är på säker mark och MP ligger runt 3,5 vilket gör att folk kommer stödrösta.
Valet kommer avgöras med 1-2% marginal. Jag tror vänstern tar det igen.