2022-08-08, 12:56
Medlem
Clodiuss avatar
Kristersson var intervjuad i P1 i morse som den förste partiledaren. Gav väl i huvudsak stabilt intryck men några konstigheter. En är det där med att minska inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Mycket märkligt måsta jag säga. Förutom de klimatmässiga skälen för inblanding så är det ju också säkerhetspolitiskt viktigt. Inte vill vi i dagsläget öka vårt beroende av Ryssland och Saudiarabien?
Citera
2022-08-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Inte vill vi i dagsläget öka vårt beroende av Ryssland och Saudiarabien?
Klart vi ska öka vårat beroende av olja, globalisering är framtiden!
Citera
2022-08-08, 13:10
Avslutad
Personerna bakom val.digital verkar ju inte ha driv att uppdatera sin sajt ens när det är valmånad.

Man saknar status.st som uppdaterade dagligen och direkt nästan alltid.
Citera
2022-08-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Idrott, folkbildning och kultur samt vissa intresseorganisationer är ju gynnsamma för samhället. Sådana föreningar bör få bidrag ifall medlemmarna inte själva kan finansiera. Skadliga föreningar bör straffas ut.

Skulle nog säga att de flesta studieförbund är det mest destruktiva vi har. Bara en massa vuxna som lär sig mer eller mindre kreativa sätt att skriva bidragsansökningar.

Ser inte alls varför intresseorganisationer skall ha en massa bidrag, Där handlar det ju om organisationer som har som syfte att gynna en viss grupp på andra gruppers bekostnad. Sådant är ju mer eller mindre till för att skapa konflikter.

idrott klarar sig självt. Tror inte egentligen att bidragen spelar någon positiv roll alls där. Det viktiga är att folk motionerar och deltar i lag. Avsaknad av bidrag kanske får folk att välja billigare sporter men får nog knappt någon att avstå (eller börja).

Tror det bästa vore om bidragen helt slopades....
Citera
2022-08-08, 14:54
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Kristersson var intervjuad i P1 i morse som den förste partiledaren. Gav väl i huvudsak stabilt intryck men några konstigheter. En är det där med att minska inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. Mycket märkligt måsta jag säga. Förutom de klimatmässiga skälen för inblanding så är det ju också säkerhetspolitiskt viktigt. Inte vill vi i dagsläget öka vårt beroende av Ryssland och Saudiarabien?
Varför ska svenskar betala mer för omställningen än exempelvis danskar och norrmän?
Citera
2022-08-08, 15:59
Medlem
grey.eagles avatar
Hoppas svt pressar maggan hårt om bidragen till kurdistan mot att hon fick vara statsminister. Men tro inte det öht.

Annars är väl gränsen till muta snubblande nära.

En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare, blivande makthavare eller före detta makthavare, för att makthavaren ska särbehandla givaren, givarens anhöriga eller någon annan, eller som tack för utförda tjänster. Med makt avses inte enbart myndighetsutövning utan all form av tjänsteutövning. Enbart fysiska personer kan i straffrättslig mening begå ett mutbrott
Citera
2022-08-08, 18:24
Avslutad
Kanske den främsta anledningen till varför jag numera hatar valrörelser.

https://twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1556544789755183105
Citera
2022-08-08, 19:20
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Kanske den främsta anledningen till varför jag numera hatar valrörelser.

https://twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1556544789755183105

Och den frågan ställer en moderat med vad jag kan anta är svaret att folk ska rösta på M om förändring?
Citera
2022-08-08, 20:52
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Undrar hur det går för partier som Nyans, Medborgerlig samling och AFS och hur detta kan påverkar vilka partier som når riksdagen?

De två sista lär främst dra väljare från SD/M men Nyans...? Tar de från sosseriet eller MP C och kan detta göra så MP faller ur och hur påverkar detta C o S? Centern minskar ju oroväckande (om man heter Annie Lööf) men deras väljare går väl till L?

Det verkar som valet avgörs runt nedflyttningsstrecket. Vi har nu 11 partier varav 3 utanför riksdagen att ta ställning till. Hur påverkar dessa varandra?

Jag tror MED och AFS max tar 1% tillsammans och då är det främst SD och M som tappar. Men 1% mindre för högerblocket kan innebära förlust. Det är små marginaler.

Nyans tror jag inte kommer påverka alls. Promilleparti - än så länge. Likaså är väl Fi och PP så små nu att de inte gör märkbara avtryck.

Men som jag sagt hela tiden, även när folk var helt övertygade som att MP och L ryker, så kommer de klara sig även denna gång. Allt tyder på det. L är på säker mark och MP ligger runt 3,5 vilket gör att folk kommer stödrösta.

Valet kommer avgöras med 1-2% marginal. Jag tror vänstern tar det igen.
Citera
2022-08-08, 21:46
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tror MED och AFS max tar 1% tillsammans och då är det främst SD och M som tappar. Men 1% mindre för högerblocket kan innebära förlust. Det är små marginaler.

Nyans tror jag inte kommer påverka alls. Promilleparti - än så länge. Likaså är väl Fi och PP så små nu att de inte gör märkbara avtryck.

Men som jag sagt hela tiden, även när folk var helt övertygade som att MP och L ryker, så kommer de klara sig även denna gång. Allt tyder på det. L är på säker mark och MP ligger runt 3,5 vilket gör att folk kommer stödrösta.

Valet kommer avgöras med 1-2% marginal. Jag tror vänstern tar det igen.

Risken är uppenbar att det bara skiljer ett mandat igen mellan blocken. Vips så har en politisk vilde från V eller MP all makt i Sverige. Kan bli hur galet som helst. Gör om systemet med politiska vildar. De kan inte sitta med så mycket makt och utslagsröst.
Kakebaveh höll ju på att ödelägga hela säkerhetspolitiken, om inte sossarna hade lurat henne i slutändan.
Citera
2022-08-08, 21:52
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Klart vi ska öka vårat beroende av olja, globalisering är framtiden!

Skojar ni?

Detta med att öka biodrivmedel i bränslet kommer ju direkt från Agenda 2030.

Dessutom förstör ju biodrivmedeln alla motordrivna bilar då det fräter.

Målet är så klart att långsiktigt förstöra mekaniska bilar för att tvinga alla till elbilar som i praktiken är en dator och som Forbs för mer än 10 år sedan skrev om att elbilar (som är digitala) kan lätt hackas + att staten kan ha större kontroller över den vad gäller: skatt, hastighet och legalitet vid körning.

Allt handlar så klart om kontroll.
Citera
2022-08-08, 21:56
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Risken är uppenbar att det bara skiljer ett mandat igen mellan blocken. Vips så har en politisk vilde från V eller MP all makt i Sverige. Kan bli hur galet som helst. Gör om systemet med politiska vildar. De kan inte sitta med så mycket makt och utslagsröst.
Kakebaveh höll ju på att ödelägga hela säkerhetspolitiken, om inte sossarna hade lurat henne i slutändan.

Allt avgörs när en/två Liberaler plötsligt voterar enligt "sitt samvete". Då sitter Maggan kvar som Statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in