2022-08-07, 20:36
Medlem
Hej!
För ungefär 1,5vecka sedan övertog vi en 5årig ragdoll-hona. Hon är helt underbar och hon verkade trivas direkt i vår familj.
Men för några dagar sedan började hon jama ofta och beter sig rastlöst. Bortsett från det verkar hon trivas, hon vill gärna gosa, äter och dricker och vill vara med oss. Vi misstänker att hon är i löpen då hon också sträcker upp rumpan lite mer än vanligt.

Idag har vi märkt blöta fläckar i sängen och på golvet, vid ett tillfälle såg vi hur hon satte sig som när hon ska kissa och det blev en blöt fläck efter henne.

Kattkiss luktar ju väldigt starkt men de fläckar som hon gjort luktar ingenting. Kan det vara något annat hon lämnar efter sig??

Jag har läst att katter som inte mår bra (och även endel som är i löpen) gärna kissar på andra ställen än lådan.
Hon går på lådan regelbundet och vi rensar lådan varje dag.

Vad tror ni, är hon i löpen? Eller är hon sjuk eller inte trivs?
Citera
2022-08-07, 20:45
Medlem
neuron-drones avatar
Dricker och kissar mycket? Då luktar inte kisset.

Sjukdomar där detta händer är diabetes, njursvikt och hypertyreos.

Har katten andra symptom, t ex avmagring?

Isåfall tycker jag ni ska fixa ett blodprov på katten.
Citera
2022-08-07, 20:50
Medlem
Tack för svar! Har inte upplevt att hon dricker mycket men ska vara mer uppmärksam på det.
Citera
2022-08-07, 20:51
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av an
Hej!
För ungefär 1,5vecka sedan övertog vi en 5årig ragdoll-hona. Hon är helt underbar och hon verkade trivas direkt i vår familj.
Men för några dagar sedan började hon jama ofta och beter sig rastlöst. Bortsett från det verkar hon trivas, hon vill gärna gosa, äter och dricker och vill vara med oss. Vi misstänker att hon är i löpen då hon också sträcker upp rumpan lite mer än vanligt.

Idag har vi märkt blöta fläckar i sängen och på golvet, vid ett tillfälle såg vi hur hon satte sig som när hon ska kissa och det blev en blöt fläck efter henne.

Kattkiss luktar ju väldigt starkt men de fläckar som hon gjort luktar ingenting. Kan det vara något annat hon lämnar efter sig??

Jag har läst att katter som inte mår bra (och även endel som är i löpen) gärna kissar på andra ställen än lådan.
Hon går på lådan regelbundet och vi rensar lådan varje dag.

Vad tror ni, är hon i löpen? Eller är hon sjuk eller inte trivs?

Jag beskyller dig inte för något, men här är mina tips och råd!

Se till att alltid ha katt-toan så ren det bara går. Katter hatar när den är smutsig. Rensa ofta, helst 2 gånger per dag.

Kolla med förra ägaren vilken sand kissen hade, det kan vara så att hon saknar sin gamla sand om ni har bytt till något annat märke och typ av sand. Det finns superbra sand som är klumpbildande och gör toan näst intill odörfri.

Sedan så kan jag varmt rekommendera att sterilisera henne, för allas skull, men mest för hennes.

Kattungar finns det 1000-tals av redan som behöver ett nytt hem och kärlek. Löpa är ett helvete för i stort sett alla djur.

Som en sista sak kan det vara något fel på njurarna. Många katter, särskilt innekatter som bara äter torrfoder, får inte i sig tillräckligt med vätska (vilda katter får i sig mycket vätska från de bytesdjur som det jagar och äter).

Ett sista tips är att ge färskfoder, typ detta: https://www.mushbarf.com/sv/produkt-kategori/katt/vaisto-sv/

Det var mina tips och råd. Hoppas det löser sig!
Citera
2022-08-07, 21:03
Medlem
Vrf köper du inte bara en kattlåda som djuret kan pissa i?
Citera
2022-08-07, 22:07
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Många katter som plötsligt börjar kissa inne lider av urinvägsinfektion, så detta slänger jag in bland de övriga tipsen du har fått.
Citera
2022-08-07, 22:08
Medlem
liten.igelkotts avatar
Om hon dricker mycket vatten kan det vara njursvikt. Det finns ju såfall specialfoder som kan hjälpa. Jag hade en katt som kissade inne och det berodde på njursvikt. Hon blev med medecin 16 år. Problemen började på allvar när hon var runt 14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in