2022-08-07, 14:20
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/dubbdackskris-hotar-i-host-transporterna-fran-ryssland-strypta

"Det kan bli akut kris på dubbdäck i höst. Nästan all tillverkning av dubbdäck sker i Ryssland, där både produktionen och leveranserna nu är stoppade som en effekt av Ukrainakriget.

– Vissa fabrikat och dimensioner kommer att bli väldigt svåra att få tag i, säger Mats-Ove Eriksson, däckhandlare i Örnsköldsvik och delägare i en av Nordens största bilgummigrossister."

Kommer du att köpa nya dubbdäck nu?

Borde Sverige ha en egen däcktillverkning? Finns det eller är allt nedlagt?
Senast redigerad av 321j 2022-08-07 kl. 14:48.
Citera
2022-08-07, 14:34
Medlem
dwgs avatar
Japp nya däck blir de, sa till däckgubben
att nya sulor vill jag ha till nästa säsong.
Citera
2022-08-07, 14:42
Medlem
ABBORREs avatar
Köpte nya dubbdäck förra året till min Lada Granta.
Så jag är klar
Citera
2022-08-07, 17:36
Medlem
RobbanUCs avatar
Sanktionerna biter surt på EU. Nu får vi ingen gas, ingen olja och inte heller däck!
Undrar vad som blir nästa bristvara pga. de idiotiska "självsanktionerna".
Citera
2022-08-09, 10:44
Medlem
Är ju inte så mycket att välja på om man nu behöver nya däck. Jag klarar mig bedömt 3-4 år innan jag behöver nya vinterdäck till någon av mina bilar, förhoppnings har priset sjunkit till dess igen.
Citera
2022-08-09, 10:48
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Är ju inte så mycket att välja på om man nu behöver nya däck. Jag klarar mig bedömt 3-4 år innan jag behöver nya vinterdäck till någon av mina bilar, förhoppnings har priset sjunkit till dess igen.

Man får kolla Blocket, marketplace och hos bilfirmor om de har något liggande.

Värre för de som måste ha sulor till varje pris.
Citera
2022-08-09, 10:48
Avslutad
Jag måste säga att jag är ganska glad över att jag inte har villa, swimmingpool, bil och amorteringar nu. Jag drabbas nästan inte alls av det pågående haveriet. Lite dyrare mat, det är allt. Det går att komma runt genom att köpa lite billigare märken och på andra butiker. Svensson däremot, med sina villalån och elbilar, sitter verkligen i skiten på alla plan just nu. Vintern kommer att dränera medelsvensson totalt.
Citera
2022-08-09, 10:50
Medlem
"Dubb"-däck.

Bara köp dubbfria som en normal person, dubbdäck har inte haft någon merit de senaste åren ändå .
Citera
2022-08-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man får kolla Blocket, marketplace och hos bilfirmor om de har något liggande.

Värre för de som måste ha sulor till varje pris.

Ja, då suger det. Hade tur att jag behövde nya till ena bilen, och har ett par bättre begagnad till den andra liggandes utöver de som sitter på
Citera
2022-08-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
"Dubb"-däck.

Bara köp dubbfria som en normal person, dubbdäck har inte haft någon merit de senaste åren ändå .

Tills det är blankis på vägen....
Citera
2022-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag måste säga att jag är ganska glad över att jag inte har villa, swimmingpool, bil och amorteringar nu. Jag drabbas nästan inte alls av det pågående haveriet. Lite dyrare mat, det är allt. Det går att komma runt genom att köpa lite billigare märken och på andra butiker. Svensson däremot, med sina villalån och elbilar, sitter verkligen i skiten på alla plan just nu. Vintern kommer att dränera medelsvensson totalt.

Men sluta med det tramset nu, de allra flesta kommer att klara sig utmärkt.

Kommer att bli höjd hyra för dig också.
Citera
2022-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tills det är blankis på vägen....

Även om det är is så är odubbade riktigt bra idag.

Jag körde med sommardäck en hel vinter för något år sedan, inga bekymmer.

Problemet är varken däcken eller isen, det är att folk är så jävla dåliga bakom ratten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in