2022-08-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det sägs att de flyttar mycket trupper till Kherson. Samtidigt så har ju broarna eliminerats och det gör att det stora slaget där kommer att bli mycket svårt för ryssarna, när de inte få över förnödenheter i tillräckligt stor omfattning för sina allt större trupper. Det ger ju att ju fler ryssarna samlar där, desto mer förnödenheter varje dag måste över dit.

Jag misstänker att Ukraina har gillrat en riktigt elak fälla där för ryssarna. De binder upp stora mängder trupper och sedan håller de ryssarna instängda i staden. I själva verket kommer sedan den stora offensiven på en annan front. När ryssarna inser det eller att de får en svår situation i Kherson så har ryssarna en usel flyktväg därifrån och folk snackar redan om den kommande slakten ifall ryssarna måste fly Kherson.

Det är ett högt spel nu med stora insatser i Kherson.
Du blandar ihop staden Kherson och regionen Kherson. Nej, Ryssland har inte massor med trupper under sammandragning i staden Kherson som det sedan inte skulle gå att få fram bränsle och förnödenheter till, och ingenting tyder heller på att floden Dnjepr skulle ligga under ständig ukrainsk beskjutning och därmed ha blivit oanvändbar som transportled för ryssarna.

Däremot är Ukraina på väg att trängas ut från sina sista återstående områden uppe i Donetsk-regionen.
Citera
2022-08-06, 13:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Är det inte motsägelsefullt att rättfärdiga och försvara invasionen men inte konsekvenserna av den? Att försvara kriget men inte att folk dör. Kanske har du en romanisk syn på det "rena" kriget eftersom det är brutalitet och bristande empati som premieras och ond bråd död, obeskrivlig smärta och sorg som kännetecknar krig.
Jag håller fullständigt med dig. Hela den här flera dagar gamla diskussionen handlar om att det finns ett gäng som sitter här och påstår att de ser hur pro-ryska användare postar skålande emojis och skrattsmilies när ukrainska civila dör. Det är lögn.

Sedan gällde inlägget du grävt fram (alltså mitt) pro-ryska skribenter rent allmänt. Det är en sak att rättfärdiga eller försvara invasionen och en annan att gotta sig i det lidande alla krig för med sig. Det jag har gjort är att analysera konflikten — som är ett faktum — ur företrädesvis pro-rysk synvinkel. Du känner kanske även till att jag fått massvis med kritik från båda sidor för att jag inte är tydlig.
Citera
2022-08-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Där fanns artikeln som vi efterlyst i flera dagar.

Man ser direkt att pro-ryssarna "glömde" citera ett viktigt stycke:

Det blir ingen större offensiv i år påstod de. Men så var det ju inte. Det blir ingen större offensiv innan vintern än Kherson-offensiven, står det ju i artikeln.

På vilket sätt är det ett ”viktigt stycke” menar du? 🧐

Att dom kommer behöva lägga all sin kraft på Kherson-offensiven är något bra tycker du alltså?

Intressant hur DU ”glömde” att citera resten:

”In addition to lamenting the slow pace of Himars arrivals, Ukraine complains it is restricted to launching them only into its own territory. This prevents them from neutralising critical Russian infrastructure.

”Washington has rebuffed Kyiv's request for longer-range rockets capable of striking inside Russia for fear of escalation.”

Men kämpa på du. 😉
Citera
2022-08-06, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Gör det verkligen det? Jag tycker det ser ut som de är målade.
En referensbild som visa den svarta målningen baktill https://www.kchf.ru/photos/photo_patrol/vasily_bykov_15_big.jpg
Nu är det kanske inte samma fartyg och målningen kan skilja lite mellan fartygen.
Jag ser ingen skada som tyder på att fartyget blivit beskjutet däremot bevisar det att fartyget inte är sänkt som rapporterats.

Citat:
Jag såg ett klipp med vit rök och klippet visade även att skeppet navigerade ut från den rökridån.
https://twitter.com/RoksolanaKrim/status/1555209874430099457
Klipp med svarta rökpelare på horisonten där det inte syns vad den kommer ifrån har jag sett mycket av i konflikten och majoriteten av dem har visat sig inte stämma eller inte vara vad de påstår att det är.
Det jag efterlyser är skador på skeppet inte klipp och bilder som visar rökpelare, det de nya bilderna visar är snarare att skeppet inte är sänkt och återvänder för egen maskin i synbart bra skick.
Om det finns skador på ej synliga delar av fartyget så lär det dyka upp bilder på det.

Så du tittar på klipp med vit rök, tagna från nån militärövning för ett par år sedan, för att hävda att patrullbåten aldrig träffades?

Tja, så kan man ju också resonera.
Citera
2022-08-06, 13:51
Bannlyst
Citat:
.... ca 1000 ryska soldater deserterat vid garnisonerna i Sevastopol, Simferopol och Saksk på Krim de senaste 2 veckorna.

Va? Vill dom inte offra sina liv för Putin längre? Men - man dör ju bara en gång, som rysk statsmedia uttryckte det tidigare i veckan.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1554890837930147840
Citera
2022-08-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du blandar ihop staden Kherson och regionen Kherson. Nej, Ryssland har inte massor med trupper under sammandragning i staden Kherson som det sedan inte skulle gå att få fram bränsle och förnödenheter till, och ingenting tyder heller på att floden Dnjepr skulle ligga under ständig ukrainsk beskjutning och därmed ha blivit oanvändbar som transportled för ryssarna.

Däremot är Ukraina på väg att trängas ut från sina sista återstående områden uppe i Donetsk-regionen.

Jag vet inte var ryssarna placerar sina trupper som de förstärker med. Kanske de stannar kvar på andra sidan floden och ryssarna väljer att inte flytta in mer trupper i den delen av staden som är på västra sidan.

Men hursomhelst, så får framtiden utvisa vad som kommer att hända. Jag brukar inte ägna så mycket tid till att spekulera utan drar egentligen bara ganska snabba slutsatser utifrån den information jag snappar upp. Min teori är helt enkelt att ryssarna går in i ukrainas fälla och att det kommer bli en slakt eller att stora delar av ryska trupperna hamnar i fångenskap.

Samt att den stora offensiven till en början istället är på en annan del (nu försvagat försvar) av fronten och eftersom fronten ser ut som den gör med relativt korta transportvägar för Ukraina, men betydligt längre och mer riskfulla transportvägar för ryssarna så kommer Ukraina att skifta sina attacker mellan olika frontavsnitt i takt med att ryssarna springer fram och tillbaka mellan de olika frontavsnitten. Men som sagt då Kherson, det är en plats som nu mer eller mindre är avskuren och inte så lätt att vare sig flytta in eller flytta ut trupper.
Citera
2022-08-06, 14:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Så du menar på riktigt att texten jag kopierade in inte fanns med i artikeln?

Menar på riktigt? Du påstod att ’Ukraina gått ut med’ - vilket i normalt språkbruk innebär något slags officiellt uttalande. Här handlade det om något en anonym tjänsteman påstått.

Rent journalistiskt ska man respektera anonyma källor, men det är oerhört svårt att ta en källa som troligen avslöjar mycket känslig information på allvar.

Kan också handla om att sprida desinformation till främst Ryssland b

Kan också även handla om att pressa Nato/USA på mer vapen och ammunition.

I vilket fall är det ingen pressrelease från Ukraina
Citera
2022-08-06, 14:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Under andra världskriget så rådde det krigslagar i de flesta länder lend-lease act skrev under 1941-03-11 vilket hjälpte USA ut ur den stora depressionen, 1941-12-11 gick USA officiellt med i konflikten och var därefter även en deltagare i kriget.
Att jämföra med hur det fungerade för 81år sedan med nu är att bortse från den tekniska utvecklingen som skett av militära system där sensorer och vapensystem ska integreras och samverka men även att vi har en vapenindustri som säljer även i fredstid och har orderblocken fulla för många år framöver.
Senaste siffran jag såg för saab var fulla orderblock i mer än 4år framåt men jag har inte kollat de senaste kvartalsrapporterna om det ökat och liknande mönster finns i hela branschen.
Det som sker i Ukraina har fått många länder att förklara avsikt till större satsningar av försvaret/militärmakt och deras beställningar lär fylla orderblocken än mer.
Det kan vara möjligt att hitta begagnad utrustning till en viss del men om den ska kunna undvaras direkt så måste det redan finns ersättning, redan nu har länder inom Nato/EU lovat att hjälpa varandra under tiden som skänkt utrustning ersätts vilket även antyder att det kanske inte kan skickas så mycket mer utrustning av den typen och att många redan står i kö för att ersätta utrustning.

Men företagen kan också öka sin produktionskapacitet. Det tar ju tid men detta har påbörjats redan för 5 månader sedan så kapaciteten ökar hela tiden nu. Hade Ryssland varit snabbare så hade de kunnat utnyttja att det tar tid att tillverka nya vapen men nu tror jag de har försuttit den chansen, för nu när de gjort slut på mycket av sin gamla materiel så är de själva i samma situation att de måste öka produktionskapaciteten. Om inte Ryssland får hjälp med industriell kapacitet från t.ex. Kina så har de ju ett underläge i industriell kapacitet gentemot hela västvärlden.
Citera
2022-08-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Så du tittar på klipp med vit rök, tagna från nån militärövning för ett par år sedan, för att hävda att patrullbåten aldrig träffades?

Tja, så kan man ju också resonera.
Jag refererar till de klipp som spridits i sociala medier och jag ifrågasätter även vad klippen påstås visa.
Det jag efterfrågar är bevis på att båten faktiskt träffats av robotar då det bör efterlämna synliga skador.
Det är inte första gången som liknande bilder och rapportering skett om denna skeppstypen och att de har sänkts för att sedan åter dyka upp oskadad på bild.
Om ett påstått sänkt eller skadad fartyg dyker upp på bild tillsynes oskadd och går för egen maskin så finns det orsak att ifrågasätta de tidigare uppgifterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Och den stora rökpelaren som uppstod efter beskjutningen? Som kunde ses på mils avstånd under flera timmar.
Ett skepp som beskjutits och haft en rökpelare i flera timmar som syns på flera mils avstånd bör inte återvända till hamn för egen maskin i synbart bra skick.
Citera
2022-08-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Samt att den stora offensiven till en början istället är på en annan del (nu försvagat försvar) av fronten och eftersom fronten ser ut som den gör med relativt korta transportvägar för Ukraina, men betydligt längre och mer riskfulla transportvägar för ryssarna så kommer Ukraina att skifta sina attacker mellan olika frontavsnitt i takt med att ryssarna springer fram och tillbaka mellan de olika frontavsnitten. Men som sagt då Kherson, det är en plats som nu mer eller mindre är avskuren och inte så lätt att vare sig flytta in eller flytta ut trupper.

Det är Ukraina som har längre och krångligare transportvägar eftersom de nu och fortsatt måste få in alla sina vapen, ammunition, bränsle, livsmedel osv från utlandet och köra dem långa sträckor genom landet.

Och nej, Kherson är ingalunda avskuret från östra stranden. En pontionbro är snart klar och floden går också bra att använda för transporter.
Citera
2022-08-06, 14:12
Medlem
Kaboom, T90 är snäll och bjuder på ett vackert svampmoln.

The catastrophic explosion of a Russian tank (reportedly a T-90) again due to internal ammo detonation
https://twitter.com/UAWeapons/status/1555884295193038848
Citera
2022-08-06, 14:13
Medlem
raskenss avatar
Chersons store Quisling har blivit mystiskt sjuk:

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1555849615852933121?t=eD1-im5ACjiXAC-44wCfjg&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in