2022-08-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vet inte!

Misstänker dock att du har mer koll på trolltaxan. Hur mycket pröjs får man nuförtiden?

Jag säger inte att Scott Ritter har rätt här. Jag bara påpekar hans tempusanvändande.

Writing''s on the Wall! Fler röster ser det oundvikliga i Ukrainas förlust.
Har det aldrig gått upp för dig att alla du länkar till ”som ser det oundvikliga” på ett eller annat sätt är kopplade till Kreml. Många av dem har betalt för att lögnaktigt hävda att det går bra i kriget.

Allt för att stärka moralen hos dig och dina kompisar
Citera
2022-08-06, 10:31
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Motståndsrörelsen stretar på

https://liveuamap.com/en/2022/6-august-explosion-reported-at-police-station-in-berdiansk
Mycket goda nyheter just. Underbart,

Alltså.. ..hur tänker putin att han ska lyckas?
Men framförallt.. ..vad har de runtomkring honom börjat tänka..?

Mvh
Citera
2022-08-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men att ’varna för Ryssland’ verkar vara en helt rimlig aktivitet - med facit i hand.
Det kan jag hålla med om men min invändning mot Hedlund och en del andra e att det finns svenskar som allt sedan 1700-talet varnat för ryssen. Att dessa någon gång får rätt innebär inte att deras vetande och forskning e av något större värde. Om jag varje år skulle hävda att USA kommer kriga detta år och någon gång ibland fick rätt så e det ingen som e imponerad.
Citera
2022-08-06, 10:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är viktigt också att komma ihåg att båda sidor kanske inte ljuger med vilja utan tror sig har gjort X. Det klassiska exemplet är WWII - Stilla havet. Där japanerna överdrev am förluster på varje nivå. Så när Tokyo fick veta det så hade man sänkt am flottan 3 gånger om. Det finns am hangarfartyg som sjönk 3-4gånger enligt japanerna.

Jag kan säga med ganska stor säkerhet att NATO/AM är bättre på ha koll men även de

1 Kan ha fel

2 Ljuga

Man ska komma ihåg att både Ryssland och Ukraina kommer från Sovjet unionen där lögnen var det normala. Det ljugs även i väst men det är faktiskt svårare

Två andra klassiker som am soldater gjorde fel under WWII

1 Am tanks när de blev påskjutna av antitank-kanoner så var det "alltid" 88or

2 När de blev attackerade av fiendestridsvagnar var det "alltid" tigerstridsvagnar. Panzer IV såg ut som Tiger I

Så Eisenhower och grabbarna trodde väl att tyskarna hade massor av 88or och tigerstridsvagnar.

I USA kan man inte hålla förlusterna hemliga. I Ryssland och Ukraina är man vana att staten gör det. Men till slut, beroende på stridsviljan, så vaknar civilsamhället upp i form av soldatmödrar mm.

Jag tror att Ukraina har mer på att vinna att ljuga mindre då väst kan bli sura. Samt USA ser och hör "allt", så det blir svårare.
Sant. Sedan kan jag tycka att det är förståeligt att man väntar med att bekräfta prestigeförluster: sänkningen av Moskva är ett exempel, där folk tyckte Ryssland ljög för att den ryska versionen avvek från den ukrainska, och för att det dröjde lite. Ett praktexempel är striderna om Ormön, där det varit snart sagt omöjligt att veta vad som skett. Andra exempel är de jag tog upp från början: hur Ukraina inte medger omedelbart att de förlorat striden i olika städer.

Utöver det har vi alla dessa ammunitionsdepåer som flyger i luften stup i kvarten. Stämmer det verkligen? Om det är sant som du skriver, att Ukraina tvingas ljuga mindre pga. bland annat USA, är det kanske mer riskfritt med "positiva" lögner.

Ovanpå allt detta har vi känsliga saker som fängelset och nu senast kärnkraftverket. Där ska sanningen finnas där ute. Den kommer fram.
Citera
2022-08-06, 10:33
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna köper upp allt som flyter nu inför den stora flykten::

https://odessa-journal.com/defence-intelligence-in-kherson-the-russians-equip-a-bomb-shelter-at-a-cotton-factory-and-buy-inflat able-boats/
Citera
2022-08-06, 10:36
Medlem
Genom att "förvandla civila objekt till militära mål" bryter de ukrainska styrkornas agerande "mot folkrätten och hotar civilas säkerhet", skriver Amnesty.

https://www.friatider.se/ukraina-rasar-mot-amnesty-rapport

Vi har länge sagt att Ukrainska armén uppför sig betydligt värre än ryssarna.
Nu är det svart på vitt och dokumenterat.
Citera
Medlem
Citat:
Det är den australiska utgåvan av the National Review som rapporterar:

Three Large American Multinationals Bought 17 Million Hectares of Ukrainian Agricultural Land

https://www.australiannationalreview.com/lifestyle/three-large-american-multinationals-bought-17-million-hectares-of-ukrainian-agricultural-land/

EU/USA har länge tryckt på att deras storbolag skall kunna köpa upp mark som olika ukrainska oligarkföretag lagt under sig men Ukrainska regeringen har stretat emot för de vet att vid en sådan utförsäljning kommer de får stora delar av befolkningen (särskilt i bördiga jordbruksbygder) mot sig. I och med kriget har finanserna i Ukraina kommit i katastrofläge och nu släpper man efter.

Cherson och Zaportiza Oblasterna har bland europas bördigaste jordbruksbygder - ni som tror att Ryssland kommer att ha stora svårigheter att få med sig befolkningen där och rösta för Ryssland har nog lite fel.

Stödet och lånen från USA och EU har gjort att staten Ukraina ruttnat inifrån liksom den demokratiska regeringen och inhemska armen gjorde i Afghanistan.

Den enade fronten för Ukrainas håller faktiskt på att rämna och inte bara på slagfältet i Donbass.

Dagen pengarna och vapnen från Nato uteblir kommer regeringen i Ukraina vara precis lika körd som den i Afhganistan. Att Ukrainska regeringen flyttat artilleri från Donbass för ett propagandajippo inför Nato i Cherson kan vara droppen som får bägaren att rinna över.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Intressant läsning om man vill förstå ryzzens ekosystem för propaganda. Jag tror det finns fler betalda troll än man tror.

According to the Russian media outlet Fontanka, the group is offering 45,000 roubles a month (nearly €600) to post 200 comments a day on social networks.

https://www.euractiv.com/section/digital/news/russia-uses-troll-factory-to-spread-war-propaganda-online-uk-says/

In line with that goal, this report draws on publicly
available reporting to provide an overview
of Russia’s disinformation and propaganda
ecosystem. Russia’s disinformation and propaganda
ecosystem is the collection of official, proxy,
and unattributed communication channels and
platforms that Russia uses to create and amplify
false narratives. The ecosystem consists of five
main pillars: official government communications,
state-funded global messaging, cultivation of
proxy sources, weaponization of social media, and
cyber-enabled disinformation. The Kremlin bears
direct responsibility for cultivating these tactics
and platforms as part of its approach to using
information as a weapon. It invests massively in its
propaganda channels, its intelligence services and
its proxies to conduct malicious cyber activity to
support their disinformation efforts, and it leverages
outlets that masquerade as news sites or research
institutions to spread these false and misleading
narratives. This report also focuses specific attention
on Russia’s tactic of leveraging proxy voices
that proliferate pro-Kremlin disinformation and
propaganda. It includes profiles on a cross section
of outlets playing this role within the broader
ecosystem, and it explains how they serve as critical
connective tissue to the other pillars within the
broader ecosystem.

https://www.state.gov/russias-pillars-of-disinformation-and-propaganda-report/
Jovisst finns det gott om betalda rysstroll, men här är det nog mest nyttiga idioter och foliehattar.

De som är farligast är ju de som får utrymme i det offentliga, typ media. Där hittar vi ju kommunister och miljöpartister, serbiska blattar och andra kulturmarxister .
Citera
2022-08-06, 10:40
Bannlyst
Lite streamad lördagsunderhållning från CBS jag tycker alla ska titta på (video):

CBS News
@CBSNews
The new CBS Reports documentary, "Arming Ukraine," explores why much of the billions of dollars of military aid that the U.S. is sending to Ukraine doesn't make it to the front lines: "Like 30% of it reaches its final destination." Stream now: https://cbsn.ws/3oV6hz5
https://twitter.com/CBSNews/status/1555701550319898625?s=20&t=FBTTHNyW6_0-6TlRc6pL5g

Stream. https://www.cbsnews.com/video/arming-ukraine-cbs-reports/
Citera
2022-08-06, 10:41
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Southfront... Vilket innebär att informationen kommer direkt från den ryska staten...

Det är väl så att kommer inte uppgifterna från den Ryska staten så kommer dom från den Ukrainska staten. Ingen av dom källorna kan betraktas som säkra uppgifter. Det är svårt att få fram relevant information har jag märkt.
Hänvisningar till Twitter och Facebook ger jag inte mycket för.
Jag skulle vilja se krigskorrespondenter som rapporterar direkt från slagfältet. Tyvärr så är det tunt med dom.
Citera
2022-08-06, 10:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
I inlägget jag svarade på menades det att det bara var rysk propaganda att allt i Ukraina är pantat och sålt till multinationella bolag.
Varför svarar du inte på hur du tänkte då du påstod att Zelensky skulle kasta in handduken om några dagar?
Citera
2022-08-06, 10:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det kan jag hålla med om men min invändning mot Hedlund och en del andra e att det finns svenskar som allt sedan 1700-talet varnat för ryssen. Att dessa någon gång får rätt innebär inte att deras vetande och forskning e av något större värde. Om jag varje år skulle hävda att USA kommer kriga detta år och någon gång ibland fick rätt så e det ingen som e imponerad.

Okej, jag förstår vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in