2022-08-05, 10:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Den som har lite moral måste ju säga att detta är avskyvärt. Och det är ju klara krigsbrott, som Amnesty påpekar.

Och vad tycker du om ryssarna som dels invaderar ett annat land och dels öser in granater över byggnader och områden som de vet är fyllda med civila?

Citat:
"The ensuing Russian strikes in populated areas have killed civilians and destroyed civilian infrastructure."

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Citera
2022-08-05, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Om du verkligen brydde dig om krigsbrott skulle du inte ta ställning för Ryssland från första början, istället propagerar du för Rysslands krigsbrott så det blir ett absurt hycklande när ens tar ordet i din mun och anklagar andra för hyckleri.

Jag har läst på om hur denna konflikt byggds upp av usa med start 2008, men den storra missräkningen av usa är att trotts 8 års träning uppbyggnad av ukrainska armen till nato standard så har Ryssarna krossat den 1a nato försvarslinjen och är nu på vär att mala ner den 2a och sista försvarslinjen. Sen återstår uppstyckningen av ukraina där polen rumänien belarus och Ryssland tar var sin del.

Vad jag förstår så blir en litet land runt kiev kvar som ukraina, dit kan alla ukraina-troll flytta.
Citera
2022-08-05, 10:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Finns inget försvar överhuvudtaget till att Amnesty på det vis som nu skett släppt denna rapport. Deras analys över Ukrainas försvar hade möjligen kunnat vara en underrubrik i en större rapport om de vidriga krigsbrott Ryssland i flera månader nu begått i Ukraina. Men att släppa en enskild rapport på detta vis är att stödja Putins mentalsjuka narrativ och detta stärker honom. En organisation som inte förstår att det krig som just nu utspelar sig i Ukraina står mellan den civiliserade demokratiska världen och auktoritära diktaturer, den organisationen har ingen som helst trovärdighet kvar och behövs således inte längre.

Uppmärksammades från olika håll på att Postkodlotteriet stödjer Amnesty. Kollade på deras hemsida och där finns Amnesty med. Lotteriet verkar ha skänkt 15 miljoner kr (!) till Amnesty år 2022 (länk: https://www.postkodlotteriet.se/valgorenhet/organisationer). Avslutade direkt mitt deltagande i det lotteriet. Vill inte på något vis stödja Putins mördande. Såg för övrigt att detta lotteri stöttar en del övriga "välgörenhetsorganisationer" som kan anses ha diskutabla politiska grunder. Ska istället lägga pengarna på ytterligare Ukrainastöd. Så Amnestyrapporten har i alla fall lett till någonting gott.
Så du menar att den sida som du anser är god inte får kritiseras? Hur skall vi då kunna veta vad vi stödjer? Jag tror att folk i allmänhet vill veta vad våra skattemedel används till i Ukraina.

Ukraina borde göra det som Amnesty uppmanar dem till: Sluta utnyttja civila i striderna.
Citera
2022-08-05, 10:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag är konsekvent, jag tittar på fakta.

Varför kommenterar du inte det Amnesty skriver? Det är ju allvarlig kritik som riktas mot Ukraina att man inte skyddar sina egna medborgare, utan tvärtom drar in dem i striderna. Eller snarare gömmer sig bland dem som skydd.
Den som har lite moral måste ju säga att detta är avskyvärt. Och det är ju klara krigsbrott, som Amnesty påpekar.

Håller med. Dessutom hjälper det ju inte heller. Det hade varit något bättre om alla de som dog i Mariupol som sköldar offrades för att man höll på att bygga upp en motoffensiv i Kherson. Krig innebär offer. Men jag undrar om där kommer någon motoffensiv. Möjligen har ryssarna kört fast, men ukraina har förlorat all offensiv kapacitet. Det militära läget nu är lite oklart.
Citera
2022-08-05, 10:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
1) Ukraina har inte bonus.
2) Bonus kan inte användas mot fordon i rörelse.
Fast Bonus används visst av Ukraina. Men du hade annars rätt, DM-22 dödade ryssarna här.

https://twitter.com/u_me_reality/status/1546584938253778944
Citera
2022-08-05, 10:51
Medlem
Citat:
Så du menar att den sida som du anser är god inte får kritiseras? Hur skall vi då kunna veta vad vi stödjer? Jag tror att folk i allmänhet vill veta vad våra skattemedel används till i Ukraina.

Ukraina borde göra det som Amnesty uppmanar dem till: Sluta utnyttja civila i striderna.
Men du menar ej att Ryssland ska upphöra med de de gör?

Sluta mörda civila med kluster bomber som de står i din rapport.
Citera
2022-08-05, 10:53
Medlem
Melange5738s avatar
Priset på olja nu lägre än det var innan Ryssland började kriget :

https://www.youtube.com/watch?v=hCRAQ1qtRak

Snacka epic fail.
Citera
2022-08-05, 10:54
Medlem
Följt tråden lite till och från.

En sak som slår mig är den massiva bevakningen ifrån början av kriget.

SVT Aktuellt ägnade hela sändningar åt kriget, det var på löpsedlarna överallt. Bevakades av all världens media.

Nu är det som att inte en jävel bryr sig om kriget i Ukraina längre, inte ens 1 minut i nyheterna och man får scrolla en bra bit i Aftonbladet och Expressen. Det har dessutom bara gått någon månad sedan utbrottet.

Skulle det här kriget fortsätta i ett par år kommer till slut inte ens notis att hittas.
Citera
2022-08-05, 10:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
men den stora missräkningen av usa är att trots 8 års träning uppbyggnad av ukrainska armen till nato standard

Den ukrainska armén har inte byggs upp till "NATO-standard". Inte hela armén i alla fall.

Som exempel, den ukrainska armén hade ytterst få NATO-vapen i sin ägo, tills Rysslands invasion började. Då fick de påfyllning av vissa. Men stommen i deras försvar har varit gamla Sovjet-/öststatsvapen.

Hade Ukraina haft moderna NATO-vapen i stora mängder redan från start, så hade det gått mycket bättre för dem. Se bara vilken skada ett fåtal HIMARS kan göra. Tänk om Ukraina haft 50 av dem redan från start?
Citera
2022-08-05, 10:55
Medlem
Enligt "flash Ukraine twitter" har motståndsrörelsen växt sig starkare i Luhansk region. Det sägs också att Ryssland har svårt att föra fram förnödenheter, det utförs tydligen järnvägssabotage.

Uppgifterna är osäkra men visst har man intrycket att Ryssland inte behärskar någonting egentligen. Man intar platser men får inte kontroll över situationen.

Enligt min bedömning ser det mycket mörkt ut för Ryssland, hur skall detta sluta, man får ju inte till några slag som knäcker Ukrainas armé som hela tiden byggs upp istället.

Det finns ingen tid nu för Ryssland, det är dag 163!!!
Citera
2022-08-05, 10:56
Medlem
Citat:

Varför tycker du inte att diktaturstater borde följa Amnestys råd?
Till exempel har du ju hävdat Amnestys kritik mot Nordkorea och Venezuela är västpropaganda
Citera
2022-08-05, 10:57
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
1) Ukraina har inte bonus.
2) Bonus kan inte användas mot fordon i rörelse.

Ser också nu att den kommer från vänster, vid sidan av vägen. Inte från höger. Man luras av videon.

Så det ser ut som en mina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in