Somliga ursäktar ukrainas tydliga krigsbrott mot civila med att de inte kan inte bättre. Det är sånt som händer i krig mm. Men det är inga ursäkter. Alla stridande skall värna civila, enligt krigets lagar.
Ukraina använder civila som sin taktik säger Amnesty, man söker sig regelmässigt till befolkade områden, intar skolor, bostäder, sjukhus och de gör det utan fråga om deras tillåtelse och de ser inte heller till att de civila skyddas från striderna.
Tvärtom, de håller civila som gisslan. De hotar dem om de försöker fly.
Ukraina påstår att de försvarar sitt land och då måste de ju försvara sitt folk. För vad är landet utan dess folk? Den här hänsynslösheten mot sitt eget folk visar ju vad slags mentalitet som råder i Ukrainas ledning och det förklarar ju också inbördeskriget i 8 år. De egna invånarna betyder inget.
Precis som man ser här i forat är fokus bara på att försvaga Ryssland. Man kan knappast tänka sig ett sjukare mål. Om mänskligheten lägger så otroligt mycket resurser på att försvaga dem man ogillar, så utrotar vi oss själva till slut.
NGO documents Ukrainian forces use of civilian venues as bases
Amnesty International, the global human rights organization, has said it had recorded a number of instances when Ukrainian forces purposely used schools, hospitals and other civilian infrastructure as bases for their troops. Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said Russia's been reporting on them for some time.
https://rumble.com/v1ert01-ngo-documents-ukrainian-forces-use-of-civilian-venues-as-bases.html