2022-08-05, 09:26
  #194125
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Varför ser Ryssarna så jävla balla ut när de avnazifierar Ukraina?

https://t.me/intelslava/34785

🇷🇺🇺🇦 Flame throwers destroyed the strongholds of the Armed Forces of Ukraine on the path of advancement of Russian armored vehicles

The platoon fighters attacked the Ukrainian military from a distance of up to 300 m with thermobaric ammunition from hand-held flamethrowers

Försök i alla fall att få vapenbeteckningarna rätt när du tramsar. Det blir för dumt när du klistrar in det där debila "flamethrower"-snacket. Om du, som jag misstänker, inte kan vapenbeteckningarna, så kan jag lära dig dem.
Citera
2022-08-05, 09:34
  #194126
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
i hans exempel med 30kr för en limpa i sverige, så är "upplevelsen" för en rysk babushka som jobbar på posten, utan rinnande vatten och toalett, (typ medelklassen i ryssland) att limpan kostar närmare 40kr....

Gå inte in i fällan och diskutera levnadsstandard i Ryssland med ryssarna. Samtliga bor i Väst så deras enda patriotiska insats blir att försöka ljuga om tillståndet i landet man inte bor i. Jämförbart med hemmavideor av cuckar som lånar ut sina fruar vilka försäkrar om att de fortfarande är älskade.
Citera
2022-08-05, 09:36
  #194127
Medlem
humanlifes avatar
Somliga ursäktar ukrainas tydliga krigsbrott mot civila med att de inte kan inte bättre. Det är sånt som händer i krig mm. Men det är inga ursäkter. Alla stridande skall värna civila, enligt krigets lagar.

Ukraina använder civila som sin taktik säger Amnesty, man söker sig regelmässigt till befolkade områden, intar skolor, bostäder, sjukhus och de gör det utan fråga om deras tillåtelse och de ser inte heller till att de civila skyddas från striderna.

Tvärtom, de håller civila som gisslan. De hotar dem om de försöker fly.

Ukraina påstår att de försvarar sitt land och då måste de ju försvara sitt folk. För vad är landet utan dess folk? Den här hänsynslösheten mot sitt eget folk visar ju vad slags mentalitet som råder i Ukrainas ledning och det förklarar ju också inbördeskriget i 8 år. De egna invånarna betyder inget.

Precis som man ser här i forat är fokus bara på att försvaga Ryssland. Man kan knappast tänka sig ett sjukare mål. Om mänskligheten lägger så otroligt mycket resurser på att försvaga dem man ogillar, så utrotar vi oss själva till slut.

NGO documents Ukrainian forces use of civilian venues as bases


Amnesty International, the global human rights organization, has said it had recorded a number of instances when Ukrainian forces purposely used schools, hospitals and other civilian infrastructure as bases for their troops. Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said Russia's been reporting on them for some time.

https://rumble.com/v1ert01-ngo-documents-ukrainian-forces-use-of-civilian-venues-as-bases.html
Citera
2022-08-05, 09:39
  #194128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Somliga ursäktar ukrainas tydliga krigsbrott mot civila med att de inte kan inte bättre. Det är sånt som händer i krig mm. Men det är inga ursäkter. Alla stridande skall värna civila, enligt krigets lagar.

Ukraina använder civila som sin taktik säger Amnesty, man söker sig regelmässigt till befolkade områden, intar skolor, bostäder, sjukhus och de gör det utan fråga om deras tillåtelse och de ser inte heller till att de civila skyddas från striderna.

Tvärtom, de håller civila som gisslan. De hotar dem om de försöker fly.

Ukraina påstår att de försvarar sitt land och då måste de ju försvara sitt folk. För vad är landet utan dess folk? Den här hänsynslösheten mot sitt eget folk visar ju vad slags mentalitet som råder i Ukrainas ledning och det förklarar ju också inbördeskriget i 8 år. De egna invånarna betyder inget.

Precis som man ser här i forat är fokus bara på att försvaga Ryssland. Man kan knappast tänka sig ett sjukare mål. Om mänskligheten lägger så otroligt mycket resurser på att försvaga dem man ogillar, så utrotar vi oss själva till slut.

NGO documents Ukrainian forces use of civilian venues as bases


Amnesty International, the global human rights organization, has said it had recorded a number of instances when Ukrainian forces purposely used schools, hospitals and other civilian infrastructure as bases for their troops. Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said Russia's been reporting on them for some time.

https://rumble.com/v1ert01-ngo-documents-ukrainian-forces-use-of-civilian-venues-as-bases.html
Som vanligt så förvränger ni sanningen med Google translate.

Som med isw rapporterna ni skriver om

Att den ukrainska militären befinner sig i en försvarsställning undantar den inte från skyldigheten att respektera krigets lagar, säger Amnestys generalsekreterare Agnès Callamard i ett pressmeddelande, men framhåller samtidigt att det inte rättfärdigar de många ryska krigsbrotten som begåtts under kriget.

Enligt Amnesty så har Ryssland begått mer krigsbrott.

Källa svt.se
Citera
2022-08-05, 09:39
  #194129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jag ser pensionärer leta i sopor efter pant eller matrester, jag ser alkoholister/pundare dagligen, och de blir fler.

Jag ser mer och mer feta barn som sitter på sina asociala paddor, jag ser statistik som visar att varannan svensk bor ensam och det fortsätter. Över 1 miljon svenskar går på antideppresiva, de som mår skit är fler.

Men visst, du kan köpa ditt importerade plast från Kina och en ny bil på kredit.

Det är sann lycka!

Hoppas du har råd med räntehöjningarna på dina lån, minst dubbla elräkningar och skenande matpriser. För tanken att "Ryssar har det värre lmao" kommer inte mätta dig eller värma dig särskilt länge.

Du behöver sannerligen inte oroa dig över min ekonomi. Det är nog snarare Ivan som kommer få dra åt svångremmen. Men det här vet du redan...
Citera
2022-08-05, 09:42
  #194130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Gå inte in i fällan och diskutera levnadsstandard i Ryssland med ryssarna. Samtliga bor i Väst så deras enda patriotiska insats blir att försöka ljuga om tillståndet i landet man inte bor i. Jämförbart med hemmavideor av cuckar som lånar ut sina fruar vilka försäkrar om att de fortfarande är älskade.

Japp, Har själv varit i ryslland (och gamla sovjet....) så jag vet hur det ser ut, och hur människorna har det, och har haft det...

Det genomsnittliga serbrysssvensk trollet på flashback hade inte ens dugit till att sälja röv för kopeks i deras drömland, även om de säkerligen hade försökt efter bästa förmåga...
Citera
2022-08-05, 09:42
  #194131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeiseArne
Sverige har blivit ett katastrofalt land. Låt mig gissa, du kollar på Somalien och känner dig stolt?

Vi har ganska goda naturtillgångar och ligger i framkant vad gäller teknik, ändå så är livet riktigt kasst för de allra flesta i landet. Folk äger inte sin bostad, bil eller ens har kontroll över sin familj. Frugan är en hårig feminist och barnen har ingen respekt för sin pappa. Allt detta samtidigt som Machmod bangar din dotter i rummet bredvid.

Jag bryr mig inte om hur ditt vardagsliv, som du beskriver det, ser ut.
Däremot är jag helt övertygad om att 90% av ryssarna gladeligen skulle byta ut sina miserabla liv mot västlig standard...och det med feminism, invandring och allt annat på köpet.
Citera
2022-08-05, 09:44
  #194132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Ryssarna har enl. uppgift nått utkanterna av Bakhmut:

https://t.me/militarysummary/752

Varför länkar du aldrig till ursprungskällan eller en normal artikel?
Citera
2022-08-05, 09:47
  #194133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Somliga ursäktar ukrainas tydliga krigsbrott mot civila med att de inte kan inte bättre. Det är sånt som händer i krig mm. Men det är inga ursäkter. Alla stridande skall värna civila, enligt krigets lagar.

Ukraina använder civila som sin taktik säger Amnesty, man söker sig regelmässigt till befolkade områden, intar skolor, bostäder, sjukhus och de gör det utan fråga om deras tillåtelse och de ser inte heller till att de civila skyddas från striderna.

Tvärtom, de håller civila som gisslan. De hotar dem om de försöker fly.

Ukraina påstår att de försvarar sitt land och då måste de ju försvara sitt folk. För vad är landet utan dess folk? Den här hänsynslösheten mot sitt eget folk visar ju vad slags mentalitet som råder i Ukrainas ledning och det förklarar ju också inbördeskriget i 8 år. De egna invånarna betyder inget.

Precis som man ser här i forat är fokus bara på att försvaga Ryssland. Man kan knappast tänka sig ett sjukare mål. Om mänskligheten lägger så otroligt mycket resurser på att försvaga dem man ogillar, så utrotar vi oss själva till slut.

NGO documents Ukrainian forces use of civilian venues as bases


Amnesty International, the global human rights organization, has said it had recorded a number of instances when Ukrainian forces purposely used schools, hospitals and other civilian infrastructure as bases for their troops. Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova said Russia's been reporting on them for some time.

https://rumble.com/v1ert01-ngo-documents-ukrainian-forces-use-of-civilian-venues-as-bases.html

Varför reagerar du inte på Rysslands (betydligt värre) krigsbrott? Du har haft 6 månader på dig
Citera
2022-08-05, 09:48
  #194134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
För lycka mäts ju i BNP

Om en brödlimpa kostar 3kr i Ryssland och motsvarande (plus en massa kemikalier) kostar 30 kr i Sverige, är man rikare då i Sverige?

Det du försöker säga att vi alltså ska ignorera värdet av total konsumtion av varor och tjänster, bruttoinvesteringar samt export minus import - per person - för att se hur rikt ett land är, och istället fokusera på brödpriset - per limpa - som ett mått på hur rikt ett land är.

Vilket enligt denna tabell då gör Tunisien, Algeriet och Kazakstan till världens rikaste och USA, Schweiz och Island till de allra fattigaste?

https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_price_rankings?itemId=9

Ja, inte är det här med verklighetsanknytning någon av dina bästa grenar.
Citera
2022-08-05, 09:50
  #194135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är ju en förutsättning för ryska framsteg, det är ju skälet till 0 uppnådda militärstrategiskt relvanta mål och att de i praktiken kört fast.




Har ryssarna tagit en förort/by i donetsk?

Pisky är där de ukrainska försvarslinjerna börjar (bufferzonen mot Donetsk). Som någon tidigare påpekat hade förorten ca 2000 invånare innan kriget 2014, men är idag i princip enbart ruiner och skyttevärn. Det är alltså ett område som har varit omstritt i åtta år.

Min bild av händelseförloppet är att Ryssland identifierade korrekt att försvarslinjerna i Pisky var underbemannade (vilket dom är på en stor del av fronten). Efter en väldigt intensiv artilleribeskjutning från Donetskområdet lyckades en styrka bestående av framförallt DPR framrycka med viss initial framgång, men var tvungna att dra sig tillbaka efter att ukrainska reserver satts in. Ukraina verkar hålla kvar i Pisky, eventuellt att försvarslinjerna i utkanten av Pisky fortfarande är omstridda.

Vad detta visar är att Ukraina inte kan slappna av i öst. Generellt är frontavsnitten på båda sidor i öst väldigt klent bemannade (med reserver längre bak), och detta verkar ha varit ett misslyckande från Ukraina att korrekt agera på motståndarens truppkoncentration (dvs. åtminstone bibehålla eldberedskap (artilleri) och möjligheten att snabbt framrycka med reserver). Detta har troligtvis inneburit större ukrainska förluster än nödvändigt. Troligtvis är förlusterna för DPR (som tycks ha utgjort huvuddelen av den ryska offensiven) likvärdiga, särskilt om man beaktar den samtida framryckningen mot Marinka som inte verkar ha varit särskilt framgångsrik.
Citera
2022-08-05, 09:51
  #194136
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Jag bryr mig inte om hur ditt vardagsliv, som du beskriver det, ser ut.
Däremot är jag helt övertygad om att 90% av ryssarna gladeligen skulle byta ut sina miserabla liv mot västlig standard...och det med feminism, invandring och allt annat på köpet.


Ungefär som att du byter ut din familj vänner mot en tvättmaskin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in