2022-08-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Långt avstånd? Fan kameran är ju intryckt i Alex ansikte! Man ser till och med ståndet som han har i byxan av sitt eget våld.

Jaha den bilden eller videon har inte jag sett. Äcklig mördare är han i alla fall.
Citera
2022-08-03, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Du frånsäger alltså ordningsvakterna deras ansvar. Offret har ett ansvar, är skyldig till sin egen död - inte de. Kanske du själv drabbas en vacker dag.
Kan du förtydliga det här inlägget?

På vilket sätt menar du att Juha var skyldig till sin egen död? Typ om man påträffar en OV i tunnelbanan så är det direkt ens eget fel att man dör?

Jag tror att Juhas enda fel var att han var vit och finsk. Hade han varit mörkhyad så hade vakterna aldrig vågat vålda såpass mycket. Detta kommer att bli Osmo Vallo 2.0.
Citera
2022-08-03, 17:21
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle1
Ser att vakten hade lagt ett nackrepp INTE strypgrepp möjligen slog han i skallen när han åkte i backen som orsakade en blödning kanske i perongbänkens kant, eftersom det rann blod ur munnen otur med facit i handen kanske Juha orsakade saken själv han var ju ändå vuxen och borde veta bättre!

Vad gaggar du om?

https://mobile.twitter.com/PolisNytt/status/1554564717775142918

Vakten håller uppenbarligen sin arm under halsen och lutar in med kroppen allt vad han har från sidan. Då stryps blodtillförseln. Dvs. blir ett s.k. blood choke på engelska.

Från Wiki:
Citat:
A well-applied blood choke may lead to unconsciousness in 10–20 seconds. Injury or death is plausible if the arteries remain constricted for more than 20 seconds.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold
Citera
2022-08-03, 17:22
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalchas
Om man lyssnar på en av filmerna så går killen som filmar fram till henne och säger att han också blivit slagen och ger henne en juice. Så ja det verkar som att BO slagit henne också.
Han verkar ju inte alltför skadad av den s.k misshandeln och inte heller tjejen.
Luktar jävligt surt det här.
Citera
2022-08-03, 17:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Kan du förtydliga det här inlägget?

På vilket sätt menar du att Juha var skyldig till sin egen död? Typ om man påträffar en OV i tunnelbanan så är det direkt ens eget fel att man dör?

Jag tror att Juhas enda fel var att han var vit och finsk. Hade han varit mörkhyad så hade vakterna aldrig vågat vålda såpass mycket. Detta kommer att bli Osmo Vallo 2.0.
Det är ju motsatsen till vad han menar; kolla inlägget han svarar på
Citera
2022-08-03, 17:23
Moderator
OYs avatar
Minst tre vakter syns knästående kring mannen, vad i helvete tittar de på honom för, de kollar inte om mannen andas, handfängsel är på, och en av dem bryr sig om vittnen och ber dem stanna tills polis kommer. Det kunde väl övriga vakter som bara går runt och ryter åt folk göra.

När förstärkning kommer är det första man delger att det handlar om misstänkt misshandel.

Backa, det här angår inte er, ryter en av dem åt vittnen. Det angår alla hur ordningsvakter uppträder mot allmänheten.

Tröga jävla oorganiserade vakter.
Citera
2022-08-03, 17:24
Medlem
MeinKampfs avatar
Jag har bara läst runt tjugo inlägg i denna tråden, men jag tror det kan ha varit i överflöd. Jag kommer inte säga något om ordningsvakter (med deras undermåliga utbildning och kunskap att göra) mer än att detta dödsfall högst troligt inte var av oaktsamhet.

De som kommer in på intensivvård med en historik av alkoholmissbruk har i regel en brusten blodåder. Det är helt klart typiskt vad vi ser på akuten samt IVA möjligen de få dagar de har kvar att leva. Finns uppenbart ingen vits med att gå in med annat än lekmannatermer här.

Jag har sett videon och det lilla man ser som faktiskt är av intresse. Det finns en mindre mängd blod från BO som uppkommit när de lagt honom på mage och fängslat honom bakom ryggen. Det tyder på att luftvägarna i vart fall strypts mycket kort tid efter dödens inträde. Ådern som brustit fyller snabbt mage och lungor med blod, man brukar se 2-3 liter i dessa fall och det är nära på omöjligt att rädda.

Tror folk helt enfaldigt att man kastar ur sig blod från munnen utan intern åverkan? Detta är INTE ett fall där man strypt någon till döds utan detta är helt klart en intern skada hadesom kunna ske när som.

Det är inte troligt att ordningsvakternas initiala ingripande har något med dödsorsaken att göra. Skulle bli svårt förvånad om det visar sig att han dött av strangulation av annan mans hand. Prehospital akutsjukvård är en dålig vågskål rent juridiskt och svårt att avgöra utan korrekt utbildning.

Dock så anser jag att man bör se över rutinerna gällande alla människor som frihetsberövas enligt paragraf 12 polislagen. HLR som utförs av stressade ordningsvakter som inte vet bättre är knappast brottsligt, men jag kommer kolla på obduktionsprotokollet, om eller när det släpps.

Tills dess, GLHF!
Citera
2022-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis kommer försvaret att hävda nödvärn, fastän nöd inte föreligger och har inte förelagts i flera minuter före dådet. Poliser har ju till och med gått fria från ansvar när de har skjutit folk i ryggen.

Skillnad på nödvärn och putativt nödvärn, på samma sätt som det är skillnad på att höra ett faktiskt hot och känna sig hotad.
Citera
2022-08-03, 17:26
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Minst tre vakter syns knästående kring mannen, vad i helvete tittar de på honom för, de kollar inte om mannen andas, handfängsel är på, och en av dem bryr sig om vittnen och ber dem stanna tills polis kommer. Det kunde väl övriga vakter som bara går runt och ryter åt folk göra.

När förstärkning kommer är det första man delger att det handlar om misstänkt misshandel.

Backa, det här angår inte er, ryter en av dem åt vittnen. Det angår alla hur ordningsvakter uppträder mot allmänheten.

Tröga jävla oorganiserade vakter.
Så bra att det finns filmer på hur det här gick till. Fatta hur det beskrivits annars. Tack alla mobilfilmare. Tack vare er kommer sanningen fram.
Citera
2022-08-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jaha den bilden eller videon har inte jag sett. Äcklig mördare är han i alla fall.

Vi kan ta samnytts skitbild på läget:
https://samnytt.se/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2022/08/Tunnelbana-Juha-44.jpg.webp

Där ser du att blatten ligger i en japansk fasthållning med spjärn mot inredningen och trycker mot överkroppen på BO.
Han tar stryptag runt BOs hals och trycker hår och håller där i flera minuter. Då och då ser du att kvinnset trycker sin armbåge mot BOs bakhuvud och pressar med tryck ned huvudet mot blattens arm. I filmen ser man en lealös person som ligger obojjad, händerna helt slappa. En liten stund, nån sekund, ser man några subtila ryckningar i BOs ben.

Sedan får vakterna panik och börjar bojja BO och ropa våld mot tjänsteman.
Citera
2022-08-03, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är ju motsatsen till vad han menar; kolla inlägget han svarar på
Jag uppfattar användaren som en hon, men oavsett så är inlägget extremt otydligt och svårtolkat.

Det skulle lätt kunna tolkas som att allt är Juhas fel. Vilket jag inte tror att det var. Som sagt så tror jag att det är Osmo Vallo 2.0 fast med kameror. Vilket troligen renderar vållande, eller åtminstone tjänstefel.
Citera
2022-08-03, 17:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Jag har bara läst runt tjugo inlägg i denna tråden, men jag tror det kan ha varit i överflöd. Jag kommer inte säga något om ordningsvakter (med deras undermåliga utbildning och kunskap att göra) mer än att detta dödsfall högst troligt inte var av oaktsamhet.

De som kommer in på intensivvård med en historik av alkoholmissbruk har i regel en brusten blodåder. Det är helt klart typiskt vad vi ser på akuten samt IVA möjligen de få dagar de har kvar att leva. Finns uppenbart ingen vits med att gå in med annat än lekmannatermer här.

Jag har sett videon och det lilla man ser som faktiskt är av intresse. Det finns en mindre mängd blod från BO som uppkommit när de lagt honom på mage och fängslat honom bakom ryggen. Det tyder på att luftvägarna i vart fall strypts mycket kort tid efter dödens inträde. Ådern som brustit fyller snabbt mage och lungor med blod, man brukar se 2-3 liter i dessa fall och det är nära på omöjligt att rädda.

Tror folk helt enfaldigt att man kastar ur sig blod från munnen utan intern åverkan? Detta är INTE ett fall där man strypt någon till döds utan detta är helt klart en intern skada hadesom kunna ske när som.

Det är inte troligt att ordningsvakternas initiala ingripande har något med dödsorsaken att göra. Skulle bli svårt förvånad om det visar sig att han dött av strangulation av annan mans hand. Prehospital akutsjukvård är en dålig vågskål rent juridiskt och svårt att avgöra utan korrekt utbildning.

Dock så anser jag att man bör se över rutinerna gällande alla människor som frihetsberövas enligt paragraf 12 polislagen. HLR som utförs av stressade ordningsvakter som inte vet bättre är knappast brottsligt, men jag kommer kolla på obduktionsprotokollet, om eller när det släpps.

Tills dess, GLHF!
Du menar på fullaste allvar att du vet att BO hade en missbrukshistorik? På vilka grunder drar du den slutsatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in