2022-08-02, 00:02
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Nej, dom jobbar under PL§10 och LOV, där våldsanvändningen styrs.
Sitt inte och släng ur dig massa trams utan att ha belägg.
Vad jag menar är naturligtvis att vakter som inte har tillgång till all beväpning kan i dessa fall få problem. Ok?
Citera
2022-08-02, 00:03
Medlem
Inte för att försvara BO i det här fallet men har varit med om ordningsvakter (på krogen dock) som tagit sjuka grepp och satt sig på störiga personer. Säker på att detta lett till dödsfall vid ett tillfälle om det inte vore för att allmänheten protesterat och vakten backat - ” I cant breathe”-moment.
Citera
Medlem
Enligt hans mamma så var han en omtänksam och hjälpsam person..
Citera
Medlem
morsuss avatar
Absolut men ditt hänvisande till ett bilinbrott är retarderat. Brottsligt angrepp mot en bil är stor skillnad mot ett angrepp mot person. Jag har noll koll på om OV:s ingripande är ok eller inte , jag är inte OV och har inte mycket till övers för dem generellt. Dock så kan jag förstå att de hamnar inte riktigt jävla tuffa situationer utan träning eller verktyg…

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Men är du ordningsvakt eller vad har du för kunskap?
Nu fick du möjligheten att ducka för en fråga, och peka på ett inlägg om nördvärn och nördvärns

Läs
24 kapitlet 6 § BrB

6 § Om någon i fall där 1-5 § § detta kapitel, 10 § polislagen (1984:387) eller 2 kap. 4 § eller 6 kap. 2 § kustbevakningslagen (2019:32) är tillämplig har gjort mer än vad som medges, ska han eller hon ändå vara fri från ansvar om omständigheterna var sådana att han eller hon svårligen kunde besinna sig. Lag (2019:34).

EFTERSOM en ordningsvakt får använda våld enligt PL§10
Men att strypa någon kan inte ses som nödvärn inte ens nödvärnsexcess

Men skulle ov slagit som en galning med batongen och träffat olyckligt i huvudet så personen dock, SKULLE det kunna bli tal om nödvärnsexcess eftersom ov får använda batong
Slut frågor?
Citera
2022-08-02, 00:04
Medlem
exoticspices avatar
Vittnesuppgifter från filmen.

En av vakterna; "Hallå vakna, hallå vakna, ställ dig upp".

Ja det är jättelätt att vakna och ställa sig upp när man precis har blivit slagen med batong flera gånger,
har en arm runt halsen, blir nerkastad och slår i bakhuvudet i ett betonggolv.

Vakten som ströp och gjorde det mesta, sa även till sin kollega "jag ströp honom hårt och länge".
Citera
2022-08-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Hör du inte att det är en kvinnlig röst som stönar?
Ifall det var mannen som lät hade ju ljudet varit påverkat av att han blir runtkastad och ligger och brottas men så är det ju inte?
Han hade också slagit en av ordningsvakterna i ansiktet, det verkar ha varit en man som fått fullständigt psykbryt, o visst det låter det som en kvinna som ojar/beklagar sig
hon befinner sig inte nere på marken- sitter eller står-enl rösten.
Citera
2022-08-02, 00:07
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
"partajare"

Han misshandlade väl hejvilt folk och var aggressiv på perrongen?
Misshandlar folk längs Sveavägen och i tunnelbanan ger än helt annan bild av det man fått höra.
Högljudd och aggressiv är väl mer ärligt och sanningsenligt.
Jag är införstådd att OV gick till jobbet som vanligt men ingripandet var under all kritik.

Sen kan man tycka det ena eller det andra men när en väktare av lag och ordning ingriper så fel och att det är känt att deras utbildning är lös så kommer det ge förändring i systemet vilket är ett plus i denna tragiska situation.
Senast redigerad av Unoboss 2022-08-02 kl. 00:09.
Citera
2022-08-02, 00:08
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morsus
Absolut men ditt hänvisande till ett bilinbrott är retarderat. Brottsligt angrepp mot en bil är stor skillnad mot ett angrepp mot person. Jag har noll koll på om OV:s ingripande är ok eller inte , jag är inte OV och har inte mycket till övers för dem generellt. Dock så kan jag förstå att de hamnar inte riktigt jävla tuffa situationer utan träning eller verktyg…
Det var mer för att du skulle LÄSA OM Nördvärn som du skrev, och Nödvärnsexcess.
Men inte ens nu när jag förklarar för dig vill du ta till dig fakta. Utan fortsätter i det spår du känner dig trygg i, nämligen påpeka att jag hänvisade till något helt galet.
Ja, visst men är det inte du som blundar för fakta och bara inte vill inse att du hade fel?
Citera
2022-08-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vittnesuppgifter från filmen.

En av vakterna; "Hallå vakna, hallå vakna, ställ dig upp".

Ja det är jättelätt att vakna och ställa sig upp när man precis har blivit slagen med batong flera gånger,
har en arm runt halsen, blir nerkastad och slår i bakhuvudet i ett betonggolv.

Vakten som ströp och gjorde det mesta, sa även till sin kollega "jag ströp honom hårt och länge".

Hittar du på nu? Hör inget sånt
Citera
2022-08-02, 00:09
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Han hade också slagit en av ordningsvakterna i ansiktet, det verkar ha varit en man som fått fullständigt psykbryt, o visst det låter det som en kvinna som ojar/klagar sig
hon befinner sig inte är nere på marken- sitter eller står-enl rösten.
Får man flertalet batong slag av en mindre person än en själv är det naturligt att slå.
Vakterna behöver bättre utbildning. Samhället och regeringen måste inse vilket behov vi har av ordningsvakter.
Citera
2022-08-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Absolut. Men kanske kan ingripandet vara ett annat om han av misstag ramlat in i någon, i jämförelse med om han medvetet knuffat eller tacklat någon.

I det första fallet har han ju inte visat prov på att använda sig av våld.

Vem ramlade han in i av misstag?
Citera
2022-08-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så lägger ordningsvakterna ner honom och tillkallar förstärkning så slipper Stockholmarna försenade tåg så fort ett fyllo stökar på en perrong. Det lär inte vara särskilt sällsynt med berusade personer på perrongerna.

Eller så dunkar OV huvudet i marken så personen dör om vi ska hålla oss till topic moderator 😂
Vore ju tråkigt om någon behöver vänta på ett tåg 👎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in