2022-08-01, 16:21
  #192421
Moderator
-Info-s avatar
Befrielsen av Ukraina fortsätter:

Citat:
Guvernören: Ukraina har tagit tillbaka över 40 områden

Ukrainska styrkor har återtagit över 40 områden i den strategiskt viktiga södra Khersonregionen, samtidigt som Kiev siktar på att trycka tillbaka ryska trupper i en motoffensiv, uppger den lokala guvernören enligt The Guardian.

– I dag har 46 bosättningsområden återtagits i Khersonregionen, säger Dmitrij Butrij, regionens guvernör, till ukrainsk teve på måndagen.

Enligt Butrij ligger majoriteten av de återtagna områdena i de norra delarna av regionen, medan en del ligger i den södra delen, i närheten av Svarta havet.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-08-01, 16:23
  #192422
Moderator
-Info-s avatar
Nu har Ukraina 16 st HIMARS:

Citat:
Ukraina har fått fyra nya amerikanska HIMARS

Ukraina har just mottagit en efterlängtad leverans. Ytterligare fyra långtskjutande mobilla artillerisystem av typen HIMARS har anlänt, meddelade Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på twitter.

Ukraina har därmed sammanlagt fått 16 stycken HIMARS från USA. Raketerna har längre räckvidd och träffar med större precision än ryska motsvarigheter och Ukraina har använt dem vid flera attacker mot ryska mål som man tidigare inte kunde angripa.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-08-01, 16:23
  #192423
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
herregud Inte raskens. INTE DU.....hur fan kan du få vara kvar på forumet? Hur fan är du inte bannad än?

Den här länken kanske muntrar upp dig ,Lars Wilderängs Blogg är alltid ett ljus i mörkret.

Dom har nu hittat 1300 mördade civila i Butja efter ryssarnas övergrepp. Dom har identifierat ryssen som begick krigsbrott genom att skära av testiklarna på en fånge. 90 civila mål träffades av ryska raketer. Ryssarna fortsätter sina terrorbombningar av civila.

https://cornucopia.se/2022/08/uppdateras-mordade-hittas-fortfarande-runt-kyjiv-fortsatta-ryska-terrorbombningar-utnotningskriget-f ortgar/
Citera
2022-08-01, 16:26
  #192424
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu har Ukraina 16 st HIMARS:


Underbart att höra. Fantastiska att bara 16 st kan sätta sån skräck i ryssarna. Ännu mer underbart att ryssarna inte slagit ut en enda efter en månads verkan på slagfältet.

Jag är helt övertygad att det bara är en tidsfråga innan 300km varianten landar på Ukrainsk mark.
Citera
2022-08-01, 16:32
  #192425
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har nu snott två pråmar som de bogserar mot Kherson. Ska förmodligen användas som nån form av färja.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1554111607185481728
Citera
2022-08-01, 16:39
  #192426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Mer jävla brittiskt skrot plundrat.

https://t.me/asbmil/3509?single

Vilken skit ni skickar

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Lokalbefolkningen väntar på den ryska befrielsen och lämnar upplysningar om ukrainska positioner till ryssen. Allt enligt denna ukrainska soldat:

https://twitter.com/AZmilitary1/status/1554065204610318336

Att försöka förgöra sina grannar genom att kollaborera med en invasionsarmé är det värsta brott man kan begå.
Citera
2022-08-01, 16:48
  #192427
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Så håll käften om att ryssland har skrot då när ni skickar ännu skrotigare saker?

Nämen, lilla gubben.

Inte ska du vara ledsen över att ni piss-ryzzar enbart har skrot, utrustning och vapen tillverkade direkt efter krigslutet (eller är det före WWII?). Det blir gärna så när man isolerar sig och inte har någon möjlighet att ta till sig tankar, idéer och inspiration utufrån. Det blir gärna så när man inte kan ta till sig andra länders uppfinningar och innovationer, och när man dessutom straffar alla som tänker självständigt, med fängelse i Gulag eller nackskott i en fängelsekällare.

Om ni hade något annat än efterblivna stäppmongoler bland er befolkning skulle ni naturligtvis kunna ta fram mörkersikten till era stridsvagnar istället för att behöva köpa dem från Frankrike. Osv.

De där rostiga skithögarna som ni åker omkring i skyddar i alla fall mot fågelangrepp.

Alltid något.
Citera
2022-08-01, 16:49
  #192428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
https://t.me/intelslava/34441

Härligt, ett nytt gäng med legoknektar ska avrättas i Donbass. En ny svensk med bland namnen!

Skiten du länkar är ren propaganda och allt som kommer ut från ryska källor är lögner. Du är dock dum nog att gå på allt.

Du är en förståndshandikappad nazist. En sån där person som tror att du skulle blivit hyllad om Ryssland skulle fått mer makt, men du är så korkad så du inte förstår att du skulle blivit skickad till Gulag direkt.
Citera
2022-08-01, 17:00
  #192429
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Röda Armén har nu snott två pråmar som de bogserar mot Kherson. Ska förmodligen användas som nån form av färja.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1554111607185481728


Jag är fan bäst. Postade det här redan 0727:
Kolla länk nr 2. Det är typ den färjan, eller en riktigt snarlik.

Det vore klädsamt om någon riksmedia kontaktar mig som expert i stället för de som de använder nu. Bara inboxa så ska jag spå i kristallkulan för er för en rimlig peng.

Det som förvånar mig lite är att ingen av försvarsexperterna på twitter påpekar att det är ett felaktigt påstående att Ryska förband blir helt avskurna för att man spränger Antonovskiybron och har Nova Kachkova under fire kontroll.

De kommer inte bygga någon pontonbro över Dneper.

Vad som däremot finns är gott om hamnar/bryggor/pirer på båda sidorna och även gott om pråmar/båtar som är till för att skeppa saker mellan de två sidorna av Dneper.

Detta skulle kunna vara en möjlig terminal på motsatt sida från Kherson stad.
https://www.google.com/maps/@46.5387532,32.5448861,554m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Här är en annan:
https://www.google.com/maps/@46.5395973,32.5177782,619m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Men det finns säkert 10 platser till med totalt 1-2km av angöringsplats på östra sidan och ännu mer på västra sidan.

Ryska ingengörsförband kommer antagligen förbättra/bygga roro-platser lite här och var och det kommer självklart INTE vara lika effektivt och ha samma kapacitet som en vägbro, men vi kan ändå ta bort formuleringen helt avskurna från diskussionen. Tyvärr.

Med färjetrafik som lägger till på random platser lastar på och sedan är i rörelse så är det inte jättelätt att bekämpa. På detta sätt så kan nog ryssen ändå få över ammo och materiel.
Citera
2022-08-01, 17:03
  #192430
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Och nu något storslaget!
Självaste befälhavaren i TikTok-armén, Kadyrov himself visar upp en fräsig video!
Här kan vi se honom i en dramatisk scen när han slåss mot icke-existerande fiender.

https://twitter.com/Existenzse/status/1554097334644084736?t=YAPoFzKsmtpl6dtiT0DlIQ&s=19
Citera
2022-08-01, 17:21
  #192431
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Befrielsen av Ukraina fortsätter.

Guvernören: Ukraina har tagit tillbaka över 40 områden

Ukrainska styrkor har återtagit över 40 områden i den strategiskt viktiga södra Khersonregionen, samtidigt som Kiev siktar på att trycka tillbaka ryska trupper i en motoffensiv, uppger den lokala guvernören enligt The Guardian.
Bara Ukraina inte förlorar Kharkiv medan de satsar stort i Kherson. Då blir det ett steg frammåt och ett steg bakåt.

Ryssen laddar inför en större offensiv mot Kharkiv.
Citera
2022-08-01, 17:28
  #192432
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag är fan bäst. Postade det här redan 0727:
Kolla länk nr 2. Det är typ den färjan, eller en riktigt snarlik.

Det vore klädsamt om någon riksmedia kontaktar mig som expert i stället för de som de använder nu. Bara inboxa så ska jag spå i kristallkulan för er för en rimlig peng.

Det som förvånar mig lite är att ingen av försvarsexperterna på twitter påpekar att det är ett felaktigt påstående att Ryska förband blir helt avskurna för att man spränger Antonovskiybron och har Nova Kachkova under fire kontroll.

De kommer inte bygga någon pontonbro över Dneper.

Vad som däremot finns är gott om hamnar/bryggor/pirer på båda sidorna och även gott om pråmar/båtar som är till för att skeppa saker mellan de två sidorna av Dneper.

Detta skulle kunna vara en möjlig terminal på motsatt sida från Kherson stad.
https://www.google.com/maps/@46.5387532,32.5448861,554m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Här är en annan:
https://www.google.com/maps/@46.5395973,32.5177782,619m/data=!3m1!1e3?hl=sv

Men det finns säkert 10 platser till med totalt 1-2km av angöringsplats på östra sidan och ännu mer på västra sidan.

Ryska ingengörsförband kommer antagligen förbättra/bygga roro-platser lite här och var och det kommer självklart INTE vara lika effektivt och ha samma kapacitet som en vägbro, men vi kan ändå ta bort formuleringen helt avskurna från diskussionen. Tyvärr.

Med färjetrafik som lägger till på random platser lastar på och sedan är i rörelse så är det inte jättelätt att bekämpa. På detta sätt så kan nog ryssen ändå få över ammo och materiel.


En färja är nog förhållandevis lätt att träffa med Bonus. Bonus släpper iväg två riktade sprängverkanssatser som söker upp mål med IR. Osäker på hur den fungerar över vatten men det verkar rimligt man får en bättre IR signal och då spelar det ingen roll att färjan rör sig. det blir träff-sänk.

Jag skulle inte vilja var i närheten av den färjetrafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in