Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Om folk röstar efter sin etnicitet så kommer ca 80% att rösta Nej och ca 15% att rösta Ja.
Det kan ju helt omöjligen tas som ett Ja till anslutning till Ryssland?
Tillägg:
Jag insåg nu att du kanske syftade på mitt inlägg innan det du citerade. Dvs på denna text:
Ja, man skulle kunna tolka det som du skrev, om det inte var för den etniska statistiken. Det omöjliggör en sådan självsäkerhet.
Tänk om ryssarna intar Gotland och en temporär rysk ledare i området säger:
Hur trovärdigt låter det?
Min invändning gällde inte din åsikt att det kommer att fuskas, utan enbart att citatet inte nödvändigtvis måste tolkas som ett medgivande av kommande fusk. Men självklart tror inte jag heller att en korrekt genomförd omröstning kommer att genomföras, en sådan skulle sannolikt inte utfalla i rysk favör.
Nu är det uppenbart rysk strategi att fixa sådana här omröstningar. Och det gör man bara om man vet att man kommer att vinna. Så klart resultatet kommer att vara falskt. Ryssarna måste ju få en förkrossande majoritet för anslutning, annars funkar det inte ens för den inhemska ryska opinionen. Ryssarna behöver få minst ca 90% ja-röster för att legitimera resultatet för den ryska befolkningen. Och det lär man inte få i en korrekt genomförd omröstning, även om befolkningen rimligen inte kommer att rösta helt enligt hur de etniskt identifierar sig. Och, som sagt, denna typ av omröstningar strider mot internationell rätt.