2022-08-01, 10:36
Bannlyst
70 km från fronten

Dom där HIMARS kanske inte vinner några krig men om twittraren har rätt (och jag fixade engelskan) så låg det nästan alldeles nyss en massa ryssar på marken med saknade kroppsdelar.

https://mobile.twitter.com/LilithOfUkraine/status/1552972143302000641
Citera
2022-08-01, 10:42
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
70 km från fronten

Dom där HIMARS kanske inte vinner några krig men om twittraren har rätt (och jag fixade engelskan) så låg det nästan alldeles nyss en massa ryssar på marken med saknade kroppsdelar.

Vackert. Ukraina behöver tyngre vapen så de på avstånd kan nöta ut ryssen. Men tar ju tid att utbilda folk på vapensystem, men sakta men säkert dräps ryssen och det har mänskligheten gott av. En död ryss är en bra ryss.
Citera
2022-08-01, 10:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Jag läste någonstans att när det hade gått tre månader av kriget, då hade Ryssland pengar nog i statskassan att kriga i 18 månader. Om inget förändras på den punkten kommer de snart till en punkt då de måste skära ner i kostnaderna för sin "specialoperation" om den ska kunna fortsätta. Enda sättet är nog någon form av False Flag för att få folk att mobilisera frivilligt. Annars blir manskapet snart så uttänjt att halvknäppa områden inom Ryssland kommer starta små uppror för att göra sig självständiga. Vilket naturligtvis inte kommer lyckas men kommer kosta ännu mer av tid och material. Kan inte tänka mig att Putin har längre än 1 år kvar vid makten om kriget inte avslutas innan dess. Frågan är om den som tar över efter Putin är av samma skrot och korn eller ännu värre?

Problemet är att med ekonomi kan vad som helst påstås, väldigt få räknar efter. I starten påstods det också att kriget kostade Putin 20 miljarder dollar om dagen. I efterhand kan man ju konstatera att det var ren propaganda för att motivera att få genom vapen. Så vad säger att 18 månader stämmer? Jag har själv ingen uppfattning, men jag tror inte det finns en sådan gräns. Stater är inte som individers ekonomier. De kan trycka pengar, låna pengar, ställa om till mer krigsekonomi-aktiga system, etc.
Citera
2022-08-01, 10:44
Medlem
Citat:
70 km från fronten

Man får hoppas att det stämmer men osäkert.
Citera
2022-08-01, 10:48
Bannlyst
Det här hade inte jag sett tidigare.

En drönare filmar en annan drönare, en billig självmordsrönare, som slår ut mål med jävligt hög precision…..

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1553090460352135169
Citera
2022-08-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Jag läste någonstans att när det hade gått tre månader av kriget, då hade Ryssland pengar nog i statskassan att kriga i 18 månader. Om inget förändras på den punkten kommer de snart till en punkt då de måste skära ner i kostnaderna för sin "specialoperation" om den ska kunna fortsätta.
Du har uppenbart missat att Ryssland gör enorma handelsöverskott tack vare sanktionerna, så ur ekonomisk synvinkel under nuvarande omständigheter kan ryssarna kriga på i evigheter och samtidigt bli rika på köpet.
Citera
2022-08-01, 10:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det märks inte minst här, i den här tråden.

Alla Putinrunkare som rättfärdigar, försvarar och förhärligar invasionen och övergreppen. Samma efterblivna mentalitet. Utan undantag.
Det här är ju inte sant, på långa vägar.

Rättfärdigar och försvarar invasionen, ja. Förhärligar invasionen och rättfärdigar, försvarar och förhärligar övergrepp — nej.

Dessutom är tonen bland de mest fanatiska Ukraina-angängarna konsekvent mer brutal. Att påstå något annat är lögn, typ "maskirovka". Blåneka och tillskriva någon annan samma beteende.
Citera
2022-08-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om folk röstar efter sin etnicitet så kommer ca 80% att rösta Nej och ca 15% att rösta Ja.

Det kan ju helt omöjligen tas som ett Ja till anslutning till Ryssland?

Tillägg:

Jag insåg nu att du kanske syftade på mitt inlägg innan det du citerade. Dvs på denna text:

Ja, man skulle kunna tolka det som du skrev, om det inte var för den etniska statistiken. Det omöjliggör en sådan självsäkerhet.

Tänk om ryssarna intar Gotland och en temporär rysk ledare i området säger:

Hur trovärdigt låter det?

Min invändning gällde inte din åsikt att det kommer att fuskas, utan enbart att citatet inte nödvändigtvis måste tolkas som ett medgivande av kommande fusk. Men självklart tror inte jag heller att en korrekt genomförd omröstning kommer att genomföras, en sådan skulle sannolikt inte utfalla i rysk favör.

Nu är det uppenbart rysk strategi att fixa sådana här omröstningar. Och det gör man bara om man vet att man kommer att vinna. Så klart resultatet kommer att vara falskt. Ryssarna måste ju få en förkrossande majoritet för anslutning, annars funkar det inte ens för den inhemska ryska opinionen. Ryssarna behöver få minst ca 90% ja-röster för att legitimera resultatet för den ryska befolkningen. Och det lär man inte få i en korrekt genomförd omröstning, även om befolkningen rimligen inte kommer att rösta helt enligt hur de etniskt identifierar sig. Och, som sagt, denna typ av omröstningar strider mot internationell rätt.
Citera
2022-08-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är krigsbrott att beskjuta tättbefolkade civila områden så man kan anta att väldigt många ryZZar kan dömas för det. Ungefär som tyska lägervakter under andra världskriget.

Finns även icke reguljära kombattanter från ryzzland i Ukraina. Dessa borde också kunna dömas

Det är svårt att döma soldaterna. De kan hävda ha fått 40-åriga kartor och fel koordinater, samt falsk/fel information ukrainsk militär där. De högre officerare blir lättare. Det finns praxis för det. Du dömer inte den enskilda artilleristen för det.
Citera
2022-08-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ryska trupper använder kärnkraftsverket Zaporizhzhi som en sköld eftersom rädslan för radioaktiv strålning gör det omöjligt för Ukraina att slå tillbaka, enligt borgmästaren i närliggande Nikopol.

- De gömmer sig där så att de inte kan bli attackerade. Varför skulle de annars befinna sig vid ett kraftverk? säger Oleksander Sayuk till*New York Times.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

På tal om sköldar...
Är det sant så bevisar det än en gång hur fega dessa ryska svinen är.
Citera
2022-08-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tyvärr så skiter Slisky i hur många ukrainare som dör och han låter USA fortsatt styra agendan. Jag hoppas det ukrainska folket sätter stopp för denna galenskap men tror inte så sker. Det här kommer ta många år innan konflikten är över.

Ansvaret för hur många som dör ligger alltid hos angriparen, i detta fall Ryssland. Utan anfall blir det inget krig och utan krig blir det heller inga dödsoffer pga krigshandlingar. Putin är den enda i hela världen som snabbt kan stoppa "denna galenskap" och han kan göra det inom 15 minuter.
Citera
2022-08-01, 11:05
Medlem
Här är det första skeppet på väg med vete från Odessa. Det verkar vara många fartyg i hamnen

Razoni

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:30.862/centery:46.441/zoom:12
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in