Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Ahh, javisst ja, men den "filosofin" har ju redan utövats, sist var det på 1930-talets Tyskland, och Nazism tror jag att det kallades.......
Hör du till någon slags nynazism?
Dessutom ska du inte inbilla dig, att de just du tror är "de starka", är de som faktiskt "naturen" kommer att "välja" till att överleva när det bekommer sig......
Jag skrev att människor som enbart är en enda stor börda för samhället och flocken, rent filosofiskt och evolutionärt inte behövs. Det är icke-gynnsamt för flocken.
Det var du som tryckte fram din egen filosofi ur röven och sedan påstod att "alla" behövs i ett samhälle, dvs våldsamma knarkare, mördare, pedofiler, folkmördare ja du sa alla - vilket naturligtvis är ett vansinnigt antagande. Men du får gärna förklara hur människor som Ikea-mördaren eller Anders Eklund "behövs" i samhället och för flockens överlevnad, mer än möjligtvis som näringsrik gödsel.
Sedan raljerar du om nynazister, vad det nu har för relevans, men de behövs ju också då uppenbarligen enligt din filosofi? Alldeles oavsett vad de gör för något och hur det drabbar oskyldiga människor så behövs dem, enligt dig. Du begriper inte vad du själv sitter och skriver, va?
Poängen är.... att den här personen förolyckades och han satte sig själv i den situationen. Det betyder inte att det inte är sorgligt, men det betyder fortfarande att han försatt sig själv i den sitsen och på eget bevåg föranledde det som sedan hände honom. Vilket man likaledes kunde ha sagt om det var en civil privatperson som han gett sig på, och som blott försvarat sig och drämt till honom så illa att han t.ex. slog huvudet i perrongen. Inte heller då är det avsiktligt att "mörda" honom, utan det är en eskalerande, våldsam situation som leder till att den initierande parten (den avlidna) bemöts med det våld nöden kräver, vilket kan vara väldigt svårt att avgöra under stress och hotfulla situationer.
Och även då, hade han satt sig i den situationen på eget bevåg. Om man beter sig som en galning och ger sig på andra människor helt oprovocerat, då kan saker hända. Så det bästa är att låta bli.
Och ja, min åsikt kvarstår i det fall han de facto gett sig på andra människor eller de två vakterna. Har han inte det, då är jag beredd att ändra mig.