2022-07-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Det ska mycket till att det dödlig våld ska vara korrekt enligt lag. Floyd dådet är en klar händelse på brutalt ingripande.

Det ska krävas mycket för att dödlig våld ska vara korrekt enligt lag. Floyd är ett tydligt fall av brutal och proportionerligt övervåld.

Den historien i USA är såklart övervåld. Men en situation kan börja i lagligt våld och sluta i död.
Om jag som vakt knuffar en person som kommer mot mig så kan han ramla och slå i huvudet.

Så är mitt våld i proposition till situationen. Men han avlider ändå. Då blir jag inte dömd för brottet. Förstår du?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Gissar? Du har inte sett något från händelsen så sitter du här och gissar om folks död?

Krävs ganska mycket kraft för att ha ihjäl någon, så självklart tog vakterna i allt dom kunde.
Frågan är ju om dom tryckte ner han onödigt länge, men det lär ju visa sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
De oskyldiga resenärer som utsattes för denna gärningsmans våldsamma tokspel drabbades

Ordningsvakterna som ingrep drabbades av mannens vansinne.

GM försatte sig själv i situationen och drabbade sin omgivning.

Helt enig med dig. Bara kremera liket och livet leker vidare för oss skötsamma. Imorgon är det måndagsmorgon och många ska tillbaka till sina arbetsplatser efter semestern.
Ha en bra fortsättning på söndagen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det där är en ganska svartvit beskrivning. Det finns ju andra alternativ än att ordningsvakterna attackerade och mördade mannen, eller att han avled under ett fullt legitimt ingripande som skedde helt enligt regelboken.

Korrekt observation, som jag ser det är dödsfallet självförvållat om inte ordningsvakterna använt övervåld.

Då jourhavande åklagare uttalat att det i nuläget inte finns några brottsmisstankar mot ordningsvakterna förefaller det sannolikt att de ej använt "uppenbart oförsvarligt våld" och därmed agerat i enlighet med rätten till nödvärn.

Möjligheten finns naturligtvis att det under utredningen framgår att någon av dem gjort fel, men det som hittills är känt tyder på att ordningsvakterna har agerat på ett godtagbart sätt.

Om inget nytt framkommer som klargör att de avsiktligt eller genom grov vårdslöshet/okunskap dödat GM ligger mina sympatier hos ordningsvakterna som råkade ut för en tragisk händelse när de gjorde sitt jobb, inte hos en allmänfarlig GM som angrep oskyldiga resenärer.
Citera
Medlem
En sådan där nyhet där man inte vet vad som egentligen hände, i juridisk mening. Då kan man enkelt dela upp kommentarerna i ”övervåld”, ”rätt åt honom” och ”vi får väl se”. Jag tillhör de sistnämnda.
Citera
2022-07-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missnyfiken91
Skämtar du?

Känner folk som jobbat som ordningsvakt och några av ordningsvakterna filmar och delar filmerna sedan intern mellan kollegor.
Citera
2022-07-31, 13:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrgubben
Jag ska reda ut lite saker här.

1. Ordningsvakters första arbetsgivare är polisen. De lyder under polismans order. Även fast de inte betalar ut lönen. Så ordningsvakter är rätt statligt.

2. Nödvärn får användas. Våldet ska vara i proposition till situationen. Därför kan dödligt våld användas. Samma lagstöd som polisen använder när de skjuter i bröstet.

3. I tumult av att gripa en person kan människor skada sig. I 10 000 fall så dör ingen. Men det är en oerhört svår situation att gripa någon. Speciellt om denna personen har psykos.
Har man otur krävs det väldigt lite våld för att någon ska bli livshotande skadad.

Med det sagt så vet jag inget om detta fallet. Men tänk på att ordningsvakterna kanske inte är så skyldiga som ni påstår. Hoppas utredningen går fort.

Det kan ju också bero på att i 9 999 fall av 10 000 används inte våld som är potentiellt dödligt.

Du har ju helt rätt i det du skriver, men du fokuserar lite väl mycket på nödvärn och otur. Det ger inte hela bilden av vad som kan ha hänt.
Citera
Avslutad
Det kanske var "suicide by ordningsvakt?".
Citera
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Han dödade ingen. Men han blev själv dödad av dem som ska skydda oss. Hej
Bra gjort av vakterna, de tog hand om galningen för att skydda oss. Jag skickar en tacksamhetens tanke till dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Bra jobbat, skattebetalarna tackar,5/5 kulor🥳

Skojar du? Vad tror du att polisutredningen ledd av åklagare kostar skattebetalarna? Små smulor eller?
Citera
Medlem
Förtjänade det säkert
Citera
2022-07-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det kan ju också bero på att i 9 999 fall av 10 000 används inte våld som är potentiellt dödligt.

Du har ju helt rätt i det du skriver, men du fokuserar lite väl mycket på nödvärn och otur. Det ger inte hela bilden av vad som kan ha hänt.

Jag menade såklart 10 000 fall av lagligt våld.
Min infallsvinkel kommer från drevet mot ordningsvakterna. Men som jag skrev så vet jag inte något om detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in