2022-07-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror precis tvärtom.

Dumsvensken går med på att gå utan el ett par timmar om dagen om det är vad sossarna talar om för honom att han ska göra. Företagen gör det däremot inte. De drar.

Risken är avsevärt större att detta kommer att drabba privatkunder i olika områden, än att det skulle drabba industrier.

Det är ingen ide att göra detta till höger/vänster fråga för ingen av dem gör saken bättre och det för fokus på fel sak. De är alla korrupta och har sina medborgare längst ner på prioriteringslistan. Att man mitt under en elkris ingår nya "miljöavtal" om exempelvis att minska gasberoende säger väl allt om vilka vidriga politiker som styr i europa, och hur lite de bryr sig om folk.

Men du har rätt om att svenskar lär acceptera det, de lär fortsätta gå på all propaganda om att detta är putins fel, det har absolut inget med våra politikers politik att göra, den är felfri. Utan vi ska fortsätta med sanktionerna, miljömupperiet, privatiseringen av elmarknaden, avvecklingen av kärnkraft etc, för allt är putins fel.

Man kunde önska att detta skulle kunna vara en sak som får folket och sverige att vakna, och inse att vägen vi har valt inte är den rätta. Att detta innebär ett slut på all miljöhysteri, och insyn i att sanktioner inte är något gott, att privatisering av elmarknaden inte är någon bra ide etc.
Citera
2022-07-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror precis tvärtom.

Dumsvensken går med på att gå utan el ett par timmar om dagen om det är vad sossarna talar om för honom att han ska göra. Företagen gör det däremot inte. De drar.

Risken är avsevärt större att detta kommer att drabba privatkunder i olika områden, än att det skulle drabba industrier.

Vart ska företagen dra då??

Om Sverige gör så här, kommer resten av EU göra det. Antagligen Norge med. Ryssland är ju inte aktuellt, Kina gör redan så här. Ganska vanligt i USA. Kanada kanske inte gör det, har lite dålig koll där.
Citera
2022-07-30, 21:09
Medlem
Eastwings avatar
Är inte Malmö navet i den Svenska ekonomin med tanke på den stora andelen icke europeiska invånarna?
Vore väl bättre att stänga ner avfolkningsbygden norrland där människor endast arbetar med konstiga och miljöskadiga saker som gruvdrift och skogsskövling.
Citera
2022-07-30, 21:10
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Mer aktuell än någonsin :

Redan 2020 varnades att Google, Amazon och Facebooks datorhallar i Sverige kan komma att hota till elbrist.

https://www.expressen.se/nyheter/natjattarnas-serverhallar-hotar-elforsorjningen/

Hur mycket drar dessa satans datorhallar ? motsvarande 3 kärkraftverk med subventionerat Kwh pris dessutom.

https://cornucopia.se/2020/10/tre-karnkraftsreaktorer-sa-mycket-drar/
Det här är bland det sjukaste jag läst på senaste tiden. Jag hade ingen aning.

Det stinker verkligen runt detta.
Citera
2022-07-30, 21:13
Medlem
Några timmar efter trådstarten har alltså Europa börjat släcka städer, och det är fortfarande sommar i åtminstone en månad till och det är inte många som behöver värma sina hus än i Sverige med el.

Jag börjar på riktigt bli orolig för människors liv och hälsa i vinter, trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kan ske i trygga Sverige!

Jag har varit med ett tag och upplevt devalveringar, oljekriser, finanskriser, tvångssparande samt andra märkliga kriser under mitt trygga liv i landet. Aldrig någonsin kunde jag tro att svenska städer kan släckas, elpriser som kan skena fortare än en skrämd galopperande häst i landet Sverige?

Fan detta kommer bli min valfråga nummer ett nu, och jag har fortfarande inte fått något vettigare svar än att allt är planerat enligt en agenda och så kan det ju vara förstås. Boven här verkar vara Svenska Kraftnät vid en snabb slagning på Wikipedia. Man kan ju fråga sig vad Svenska Kraftnät vill uppnå med detta? Som någon skrev i tråden så finns det inte ens en bakdörr öppen nu eller en plan B. för kommande vinter.

Citat:
2017 - 2019 lämnade ägarna till verket vid flera tillfällen anbud till Svenska Kraftnät om att låta Öresundsverket ingå i effektreserven, men Svenska Kraftnät har i samtliga fall avböjt dessa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundsverket

Citat:
Vladimir Putin drar åt tumskruvarna kring den ryska gasen. Veckans besked att Gazprom stoppar alla leveranser av gas till Lettland har skapat stor oro i Europa – och redan nu syns konsekvenserna i form av släckta städer på kontinenten.

https://www.expressen.se/nyheter/putins-grepp-hardnar-europa-slacker-stader-/
Citera
2022-07-30, 21:31
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Främst i vissa delar av Skåne eller överallt i landet?
Citera
2022-07-30, 21:35
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Är inte Malmö navet i den Svenska ekonomin med tanke på den stora andelen icke europeiska invånarna?
Vore väl bättre att stänga ner avfolkningsbygden norrland där människor endast arbetar med konstiga och miljöskadiga saker som gruvdrift och skogsskövling.
Och hur kommer den bidragsberoende "arbetarrörelsen" i Rosengård reagera om det blir ovanligt kallt och mörkt i stugorna i vinter.. mer våld och kravaller eller annat..?
Citera
2022-07-30, 21:36
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.dn.se/ekonomi/farhagan-i-vinter-elanvandare-kan-kopplas-bort/

https://www.uniper.energy/sv/sverige/kraftverk-i-sverige/oresundsverket

https://www.energi.se/artiklar/2021/september-2021/darfor-gar-oresundsverket-pa-export-trots-effektutmaningen/

Samtidigt som elpriserna skenar och vi riskerar elavbrott i södra Sverige så har man lagt ner Öresundsverket i Malmö. Värst av allt är att nedmonteringen av det började i år 2022!
Är det kortslutning i de styrandes huvuden eller vad anser ni är problemet?

Elbolagen tjänar mer pengar ju mindre el som produceras. Om Barsebäck fortfarande varit igång hade elen varit billig o elbolagen hade haft mycket mindre vinster. Så vi har gett elbolagen ett incitament att fucka till produktionen.

Ett elpris på 10 kr gör ju elbolagen o deras ägare lyckliga.
Citera
2022-07-30, 21:39
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Problemet blir när man låter vanligt folk rösta i en folkomröstning utan insyn i verkligheten.

Vi hade samma när det var folkomröstning 16 oktober 1955 för högertrafik där 82,9% röstade för att fortsätta köra på vänster sida.
Detta trots att bilarna då redan hade ratten på vänster sida.

Glömmer aldrig min mor som fick frågan ofta av min far som körde bilen:
"-ser du om det är klart att köra om?"

Ohhh nej.

Är väl samma problem med vilken regering som röstas fram. Vanligt folk som hämtar all sin kunskap från Aftonbladet röstar fram idiotpolitiker.
Citera
2022-07-30, 21:41
Medlem
Hadrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Är väl samma problem med vilken regering som röstas fram. Vanligt folk som hämtar all sin kunskap från Aftonbladet röstar fram idiotpolitiker.
Vad folk röstar på har ingen som helst betydelse eftersom politikerna tar order från högre ort.
Citera
2022-07-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Några timmar efter trådstarten har alltså Europa börjat släcka städer, och det är fortfarande sommar i åtminstone en månad till och det är inte många som behöver värma sina hus än i Sverige med el.

Jag börjar på riktigt bli orolig för människors liv och hälsa i vinter, trodde aldrig i min vildaste fantasi att det kan ske i trygga Sverige!

Jag har varit med ett tag och upplevt devalveringar, oljekriser, finanskriser, tvångssparande samt andra märkliga kriser under mitt trygga liv i landet. Aldrig någonsin kunde jag tro att svenska städer kan släckas, elpriser som kan skena fortare än en skrämd galopperande häst i landet Sverige?

Fan detta kommer bli min valfråga nummer ett nu, och jag har fortfarande inte fått något vettigare svar än att allt är planerat enligt en agenda och så kan det ju vara förstås. Boven här verkar vara Svenska Kraftnät vid en snabb slagning på Wikipedia. Man kan ju fråga sig vad Svenska Kraftnät vill uppnå med detta? Som någon skrev i tråden så finns det inte ens en bakdörr öppen nu eller en plan B. för kommande vinter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundsverket

https://www.expressen.se/nyheter/putins-grepp-hardnar-europa-slacker-stader-/

Men du ser ju i dina egna länkar, politikerna gör ju allt för göra saken värre. Lettland hade kunnat betala i rubel och fått gasen, så där har du ännu ett exempel på hur politikerna gör saken värre istället för försöka göra den bättre. Detta är politikernas fel. Jag vet inte om elkrisen i sig är planerad, tror det bara är en följd av att de skiter fullständigt i medborgarna bara. De är för korrupta helt enkelt.

På ett sätt hade det kanske varit bra om det skedde i hela sverige precis innan valet, nu sker det evt efter valet och i relativt begränsad form (det kan ju sluta med att hela sverige drabbas i längden iofs). Vilket gör att det kan bli orättvist marginaliserad valet. Men ja detta är en stor grej.
Citera
2022-07-30, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kanske dags för oss bortskämda svenskar att lära oss hur dom levde förr😆😁

Varför det?
Vad har vi svenskar eller ni som lever och bor där gjort för något ont så ni förtjänar gå 40 år bakåt i tiden?

Bara för ni skall fjanta er och ha sanktioner mot Ryssland så får ni ju lite skylla er själva. I vart fall den delen av den svenska befolkningen nu som stöttat sanktionerna hoppas jag kommer få smaka på fina elpriser.

Ja och samt bensin, mat och allt annat.

Som man bäddar får man ligga svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in