2022-07-30, 18:36
  #191473
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Rysslands anfall mot Ukraina är på sätt och vis även ett anfall mot Sverige, eftersom det där är en "svensk" by som bebos av svenskättlingar.

Gammalsvenskby ligger i Kherson-området, dessutom på rätt sida av floden Dnepr, så förhoppningsvis är byn befriad till hösten.


Sveriges regering bör, i alla fall, hålla ett öga på vad rySSarna tar sig för i Gammel-svensk byn. Däremot så är det inte skäl nog att förklara krig emot den ryska cancersvulsten. För då tar vi oss samma "rättigheter" som RySSland gör emot rysktalande, och som finns inskrivet i deras militärdoktrin.Men, självfallet så skiter den ryska cancersvulsten fullkomligt i rysktalande ukrainare, RySSland vill bara växa territoriellt på grannländernas bekostnad.
Citera
2022-07-30, 18:37
  #191474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, instämmer inte! En hel del av ryssar i Sverige är ryssar som flytt Sovjetunionen eller Ryssland, eller också är de barn till sådana. Under det andra världskriget internerades alla ifrån Sovjetunionen i Sverige, förutom då ambassadören o.dyl. Det var fel.
Låter otroligt, har du källa på det?
Citera
2022-07-30, 18:38
  #191475
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Förstår inte vad som skulle vara speciellt med den där byn. Svenska nationalister verkar använda den som ett sätt att sammankoppla Sverige och Ukraina, dock finns det liknande byar i Ryssland med svenskättlingar. Beloretsk i Ryska Uralbergen är ett exempel där 200-300 svenskättlingar, s.k uralsvenskar bor, ungefär lika många som i Gammelsvenskby. Vad är det så värt att rädda med svartmuskiga Ukrainare?

Och ? Var det där en åsikt , eller ville du bara demonstrera att du inte vet vilken fot du står på ?
Citera
2022-07-30, 18:39
  #191476
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Diskussionen handlar hela tiden om det är ryssar eller ukrainare som begått detta. Men man kan inte utesluta att det är "öst-ukrainare" som tar hämnd på Azov - det kan till och med vara någon på relativt låg nivå som tar "initiativ". Man ska inte underskatta det hat som några i östra ukraina har, efter att se sitt land avfolkas och kastas ner i misär efter kuppen 2014 (även om de delvis har sig själva att skylla, är det inte så de ser det). DPR/LPR är inte Ryssland, precis som Ukraina inte är USA.
En trolig förklaring. Det är inte omöjligt att Wagner varit inblandade heller, vilket påstods i går.

Jag är för egen del rätt så övertygad om att många av de krigsbrott som världen fått kännedom om begås med kort planering, för att inte säga praktiskt taget alla, ofta på order av lägre befäl, utan direktiv från högre ort. Jag har svårt att se den systematik i det mest bestialiska, kallhamrade våldet som andra ser. Det förminskar naturligtvis absolut inte tragiken och det avskyvärda i mord, tortyr och annan skit — sådant som tyvärr förekommer i de flesta krig än i dag, och inte bara i Kongo.
Citera
2022-07-30, 18:43
  #191477
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Och ? Var det där en åsikt , eller ville du bara demonstrera att du inte vet vilken fot du står på ?

Nja är bara trött på retoriken att Ukraina har så mycket mer gemensamt med Sverige än vad Ryssland har. Det man i praktiken gör när man glorifierar Ukraina är att man genom det rationaliserar globalismens spridning österut. Den där nationella täckmanteln att Ukraina är som oss är det väl ingen som på riktigt tror på. Man har ju allt tokeri från att Ukrainare är genetiskt mer lika oss än ryssar och annat stolleri där det snarare gäller motsatt förhållande. Varför ska man som svensk gå WEF, NATO, EU och liknande organisationers ärenden?
__________________
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-30 kl. 18:46.
Citera
2022-07-30, 18:44
  #191478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, instämmer inte! En hel del av ryssar i Sverige är ryssar som flytt Sovjetunionen eller Ryssland, eller också är de barn till sådana. Under det andra världskriget internerades alla ifrån Sovjetunionen i Sverige, förutom då ambassadören o.dyl. Det var fel.

Däremot så borde alla rysstroll som befinner sig i Sverige, oavsett om de har sovjetisk/rysk bakgrund eller ej, interneras vid ett skymningsläge. Det är lätt ordnat, då de kan kallas in till totalförsvsrsplikt. De kan då tjänstgöra i ett interneringsläget i Norrbotten och hjälpa Sverige genom att t.ex avverka skog som senare kan användas till befästningsarbeten.
Detta är så välformulerat att jag inte kan beskriva en sådan situation bättre.
I ett sådant läge skulle rysskramarna utgöra en fara för nationen och helt riktigt interneras.
Dock ska vi alltså inte fördöma eller hata alla hyggliga ryssar, ty de finns också.
Västvärlden ska komma som en befriare.
Citera
2022-07-30, 18:50
  #191479
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
En trolig förklaring. Det är inte omöjligt att Wagner varit inblandade heller, vilket påstods i går.

Jag är för egen del rätt så övertygad om att många av de krigsbrott som världen fått kännedom om begås med kort planering, för att inte säga praktiskt taget alla, ofta på order av lägre befäl, utan direktiv från högre ort. Jag har svårt att se den systematik i det mest bestialiska, kallhamrade våldet som andra ser. Det förminskar naturligtvis absolut inte tragiken och det avskyvärda i mord, tortyr och annan skit — sådant som tyvärr förekommer i de flesta krig än i dag, och inte bara i Kongo.

Nähä.

Om du sätter in 100 000 mentalt störda sexualsadister i en krigsmakt, låter dem go bananas bland både försvarande soldater och civilbefolkning, med mord, våldtäkter, sönderskurna underliv på barn och - som senast - testiklar, urinblåsa och inre delarna i ett könsorgan som slits ut av en ryzk soldat med hjälp av händerna och en slö mattkniv - och ingen beivrar det.

Då blir det systematiskt. Alla pissryzzar till soldater väljer själva vad de vill göra, vilka morbida lustar de vill få utlopp för. Det finns ju ingen som stoppar dem.

Hur fan är du funtad som missar systematiken i det?
Citera
2022-07-30, 18:55
  #191480
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Lite offtopic, men en kvinnlig, norsk diplomat fick "spel" i Ryssland :

Norsk diplomat skjelte ut hotellansatte:

- Jeg hater russere

Utenriksdepartementet beklager etter en video som skal vise en norsk diplomat på et hotell i Russland. Russisk UD reagerer sterkt og krever reaksjon fra Norge.


https://www.dagbladet.no/nyheter/jeg-hater-russere/76760890

Det skall visst finnas en video på spektaklet !

Edit : Här är videon : https://www.youtube.com/watch?v=RMGBH-yu_o0

Full förståelse för henne men kanske inte så profesionellt!
Citera
2022-07-30, 18:57
  #191481
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nja är bara trött på retoriken att Ukraina har så mycket mer gemensamt med Sverige än vad Ryssland har. Det man i praktiken gör när man glorifierar Ukraina är att man genom det rationaliserar globalismens spridning österut. Den där nationella täckmanteln att Ukraina är som oss är det väl ingen som på riktigt tror på. Man har ju allt tokeri från att Ukrainare är genetiskt mer lika oss än ryssar och annat stolleri där det snarare gäller motsatt förhållande. Varför ska man som svensk gå WEF, NATO, EU och liknande organisationers ärenden?

Du menar att man går "WEF, NATO, EU och liknande organisationers ärenden" om man motsätter sig ryzzfittornas invasion i Ukraina? Om man - exempelvis genom att påtala en gemensam historia där vi, till skillnad från rysshelvetet aldrig krigat mot varandra - skulle påstå att vi har mer gemensamt med invånarna i ett land som ligger 100 mil bort än 140 miljoner jävla mongoler som till stor del bor ett stenkast från Kina?

Tja. Så man kan man ju också tycka.

Fuckup.
Citera
2022-07-30, 18:58
  #191482
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nja är bara trött på retoriken att Ukraina har så mycket mer gemensamt med Sverige än vad Ryssland har. Det man i praktiken gör när man glorifierar Ukraina är att man genom det rationaliserar globalismens spridning österut. Den där nationella täckmanteln att Ukraina är som oss är det väl ingen som på riktigt tror på. Man har ju allt tokeri från att Ukrainare är genetiskt mer lika oss än ryssar och annat stolleri där det snarare gäller motsatt förhållande. Varför ska man som svensk gå WEF, NATO, EU och liknande organisationers ärenden?

Och all den konspirationsteoretiska smörjan kom bara ut automatisk efter du läst min lilla rapport från en liten by i Ukraina med svenskättlingar ?
Så då har vi ett ny Putinist på besök då ? Ja välkommen då och bevittna hur UAF grusar alla förhoppningar framöver
Citera
2022-07-30, 18:58
  #191483
Medlem
Reimers avatar
Vådan av att tvingas till större truppförflyttningar som Ryssland har behövt göra för att förstärka fronten i Kherson, det öppnar för Ukrainska framgångar på andra ställen.

Citat:
Good news from Izyum direction😉
Ukrainian forces are doing the impossible in this direction
.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1553417566147715072

Citat:
Considerable pressure west of Izyum continues

Maybe in some areas RU are fleeing😂

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1553419185128194048
Citera
2022-07-30, 19:02
  #191484
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nähä.

Om du sätter in 100 000 mentalt störda sexualsadister i en krigsmakt, låter dem go bananas bland både försvarande soldater och civilbefolkning, med mord, våldtäkter, sönderskurna underliv på barn och - som senast - testiklar, urinblåsa och inre delarna i ett könsorgan som slits ut av en ryzk soldat med hjälp av händerna och en slö mattkniv - och ingen beivrar det.

Då blir det systematiskt. Alla pissryzzar till soldater väljer själva vad de vill göra, vilka morbida lustar de vill få utlopp för. Det finns ju ingen som stoppar dem.

Hur fan är du funtad som missar systematiken i det?
Det du nämner ingår fortfarande inte i någon rysk plan för hanteringen av civila och tillfångatagna soldater — av allt att döma, ska tilläggas. Det är inte fråga om några Einsatzgruppen som begår systematiska övergrepp på ockuperad mark. Att de värsta, vidrigaste, mest motbjudande jävligheter som tänkas kan ändå förekommer tyder mer än något annat på att psykiska problem inte är något hinder om du vill ta värvning i den ryska krigsmakten, och det ska Ryssland kritiseras hårt för. Dessutom vore krafttag mot svineriet önskvärt, så att ingen får för sig att det sker med ledningens goda minne.

:eyeroll:

Ingen människa vid sunda vätskor applåderar sexualsadistiska mord. Inte jag heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in