2022-07-30, 13:55
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Jag säger inte att Ryssland skulle slå till mot dessa båtar.

Långa resor till sjöss kan allt kan hända av okända anledningar, som till exempel att båtarna fattar eld långt ute i havet innan de når sin destination.

Kanske laserlegoknektar från Snejk Island kommer sänka båtarna

Är det möjligtvis så att du bara svamlar om ditt och datt i syfte att dra diskussionen fullkomligt i diket så att folk diskuterar dina fria fantasier istället för själva kriget?
Citera
2022-07-30, 13:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ryssland är ansvariga då dom i så fall lagt sig i en annan nations inre angelägenheter.
Fast alla vet att det är en regelrätt invasion.
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Och det har inte USA/NATO gjort?

https://youtu.be/L2XNN0Yt6D8

USA/NATO har aldrig annekterat/stulit/införlivat ett annat lands territorium av själviska syften. Det är ju det Ryssland gör.

De flesta fattar att Ryssland huvudsyfte med invasionen är att införliva delar av Ukraina i sitt eget land. De stjäl helt enkelt territorium från ett annat land till sig själva.
Citera
2022-07-30, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
I de av ryssarna befriade områdena får befolkningen också ryska pass.

Det är ju jävligt synd att dom då också inte åker hem till piss-Ryssland.

Men, men. Det blir ju enklare att utvisa alla Ryzz-mongon från Ukraina, efter att områdena återtagits.
Citera
2022-07-30, 14:16
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Sedan: Ryssland gick in i Ukraina, och är bara att beklaga att kriget inte var snabbt avklarat. Det hade besparat alla inblandade en massa lidande. Där har Ryssland misslyckats.
Det var det dummaste dumma. Kanske det fornnordiska (Blot-sven) snillet borde förstå att det som verkligen hade besparat "inblandade" ett oerhört lidande hade varit om drömlandet Ryssland inte invaderat sitt grannland.
Att Rysslands nationalistiska motiverade anfall på Ukraina lockar till sig fornnordiska stollar likt en skitkorv lockar till sig flugor är väl kanske inte så konstigt?
”Kreml utnyttjar nationalism för att återskapa det ryska imperiet”
Konflikten i Ukraina har spätt på den ryska nationalismen, skapat stora rubriker och satt igång ett informationskrig mellan Ryssland och Väst. Samtidigt har situationen i Tjetjenien sedan länge hamnat i medieskugga.

– Oavsett vem som har regerat i Kreml har man försökt utnyttja den ryska nationalismen för att bevara det ryska imperiet men samtidigt har man också fruktat att den ryska nationalismen är den bomb som till slut kommer att spränga imperiets existens, säger den välkända statsvetaren Lilija Sjevtsova under Östgruppens Rysslandsdagar i Stockholm i oktober.

Lilija Sjevtsova beskriver den ryska nationalismen som delad i tre delar; från ”den spontana nationalismen som pyr bland massorna”, via den mer intellektuella infallsvinkeln som är intresserad av nationalismens byggstenar, till de nationalistiska demokratiska rörelser som vill efterlikna den västerländska nationalismen och, som hon säger, ”har hjälpt de baltiska staterna att hitta sig själva”.

Den sistnämnda typen av nationalism menar hon dock fick en smäll i och med Rysslands annektering av Krim vintern 2014:

– Den demokratiska ryska nationalismen har börjat utnyttjas som instrument av Kreml för att återskapa det ryska imperiet.

Lilija Sjevtsova menar att Kreml visserligen är skickligt på att manipulera men att den ryska federationen samtidigt inte är en stabil konstruktion och att landet inte gång efter annan kan fortsätta att reproducera sig själv som imperium:

– Förr eller senare måste Ryssland gå samma väg som andra imperier, och istället hitta en väg som nationalstat byggd enligt demokratisk, liberal och europeisk modell.

”Ryssland finansierar extremhögern”

Med tanke på de främlingsfientliga strömningar som rinner genom många länder idag kan dock den europeiska modellens status som förebild ifrågasättas.

Aktivisten Aleksej Kozlov från staden Voronezj, som själv lever i exil i Tyskland efter att ha blivit utsatt för hot, menar exempelvis att det finns bevis för att Ryssland finansierar högerextrema partier i Europa, som Front National i Frankrike och Jobbik i Ungern.

– Front National har till exempel både fått förmånliga lån och direkt finansiellt stöd från Ryssland, säger Aleksej Kozlov.

Orsaken menar han är att de högerextrema partierna utgör en viktig opinionspåverkande faktor både i sina egna länder och inom EU, där det har blivit ännu viktigare för Putin att hitta allierade i och med händelserna i Ukraina och annekteringen av Krim.

Aleksej Kozlov menar att även ännu mer extrema rörelser indirekt får stöd av Ryssland, och att det ryska partiet ”Fosterlandet” bland annat har fått i uppdrag att bilda en världsomspännande organisation för att samla högerkrafter.

– Nordiska Motståndsrörelsen uppmanades att bli medlemmar i rörelsen och erbjöds pengar för att kunna växa som parti, säger Aleksej Kozlov.

Aleksej Kozlov anser att man i Europa bör ställa frågor till sina politiker om vad de ryska pengarna går till.
https://www.amnestypress.se/artiklar/reportage/25862/rysslandsdagarna-kreml-utnyttjar-nationalism-att-a/
Senast redigerad av Taggad 2022-07-30 kl. 14:19.
Citera
2022-07-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag levde under kalla kriget och hatet mot Ryssland var nog i paritet med det som många här uppvisar. Men skillnaden då var väl att man hatade ideologin mer än folket. Jag tror att mycket av det hatet har överlevt idag och lagts på ryssarna istället för på ideologin.

Det verkar som du hävdar att det finns ett nedärvt rysshat och det har säkert alltid funnits. Det är dock Putlers agerande sedan 24/2 som gör att de flesta civiliserade länder i världen, med rätta, hatar Ryssland.
Citera
2022-07-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det cirkulerade information innan kriget att ryssarna planerade massavrättningar på ukrainare. Jag har denna information i bakhuvudet. T.ex:

USA varnade alltså för Butja-händelser innan kriget startade. Så när man fick höra om Butja, så tyckte jag mest att det bekräftade det som USA redan varnat för.

Så hade Ryssland ockuperat hela Ukraina, hade det varit Butja över hela landet. Det är jag ganska säker på.
På RIA Novosti skrev man utförligt hur "genocides" skulle utföras.
Utplåna allt vad som är ukrainskt
Citera
2022-07-30, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej du försvarade och skrev att du tror ej att ryska soldater gör såna saker.

Återigen hur går de med din läsförståelse?
Hur står det till med din?

Jag säger klart och tydligt att jag vill att de skyldiga ska ställas inför krigsrätt.

Och jag lägger till här oavsett vilka de än är.

Sedan talar jag om vad jag tror.
Citera
2022-07-30, 14:20
Bannlyst
Ja, varför klappar vi inte igen de ryska ambassaderna och konsulaten?

Tillbaka till piss-ryzzland och rödbetssoppan med er!

https://mobile.twitter.com/RhonddaBryant/status/1553134897048571908
Citera
2022-07-30, 14:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ja, varför klappar vi inte igen de ryska ambassaderna och konsulaten?

Tillbaka till piss-ryzzland och rödbetssoppan med er!

https://mobile.twitter.com/RhonddaBryant/status/1553134897048571908
Ingen rödbetssoppa, den kommer faktiskt från Ukraina!
Vodka och saltgurka?
Citera
2022-07-30, 14:26
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=931731

Är det någon som ens vill åka till Ryssland nu?
Citera
2022-07-30, 14:29
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 365gmail
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=931731

Är det någon som ens vill åka till Ryssland nu?
Jag trodde att sanktionerna bara gynnade Ryssland? Nu förstår jag inte alls.
Citera
2022-07-30, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
USA/NATO har aldrig annekterat/stulit/införlivat ett annat lands territorium av själviska syften. Det är ju det Ryssland gör.

De flesta fattar att Ryssland huvudsyfte med invasionen är att införliva delar av Ukraina i sitt eget land. De stjäl helt enkelt territorium från ett annat land till sig själva.

Från början var nog syftet att ta lite mer land än Krim och göra Ukraina till en lydstat.

Men efter att den ryska invasionen stött på patrull, och därmed gjort att ryzz-fittorna känner sig kränkta och förnedrade, då har hela narrativet förändrats.

Nu skriker rysk statsmedia att ”Ukraina som stat kommer att upphöra att existera”, ”den ukrainska existensen ska utraderas” och liknande helt hjärndöda uttalanden.

Så i takt med Ukrainas framgångar på slagfältet känner sig ryzz-fittorna mer och mer kränkta - och mer beslutna om att lägga hela Ukraina under sig. Tipping-pointen för att använda kärnvapen är nog inte särskilt långt borta, i tid.

Det går förjävla dåligt för ryzzhelvetet för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in