Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Absolut. Samtliga "big players" önskade att träffa honom och skapa relationer/affärer. Det var en gyllende tid för Ryssland med möjligheter och bnp som ökade. Man kunde ha kommit in i "finstugan" i världssamfundet med att ta ansvar.
Visade sig att Putin inte tänkte ta sitt land, till denna plats globalt. Utan hade mer småaktiga ambitioner.
Putin har varit en mycket bra ledare för Ryssland — han har förstått att federationen måste ledas på ett sätt som fungerar, med milt våld, och han har lyckats få ordning på torpet efter 90-talets krisår. Det hade kunnat gå betydligt värre långt tidigare. Risken finns dock att händelserna i år leder käpprätt åt helvete. Tragiskt. Eller så tar sig Ryssland ut på andra sidan, helskinnat och stärkt. Käka barkbröd har ryssarna gjort förr.
Rent oavsett kan jag föreställa mig att Putin och kretsen kring honom kraftsamlat inför den utbrytning som kriget i Ukraina innebär. Först sopa rent hemma och sedan ta det här språnget. Det var bara en tidsfråga.
Sedan kan man spekulera i vilka motiven är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
" Kan så vara, men min gissning är att det mest bara är en bekväm uppfattning. Och då menar vi "Putinkramare" och inte användare som är kritiska till Ukraina"
Låter ju enkelt och behändigt att relativisera saken på det sättet- Nästan som om det vore en bagatell
Jo, jag tror att man bör skilja på
1) Användare som hyllar Ryssland och konsekvent gör gällande att Ryssland segrar på alla fronter
2) Användare som ser Ukraina och Ryssland som pest och kolera men som har sina egna motiv
3) Användare som ser kriget i ett större perspektiv och räknar på olika utfall
De serber du tycker dig se här i trådarna faller i så fall (förmodligen) under kategori 1.