2022-07-29, 18:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men det återstår ju bara cirka 20% av den ukrainska armén.

Ryssarna har också effektivt slagit ut kommandostrukturer och mängder av befäl.

Det finns inget kvar mer än några HIMARS som man använder till rena cowboymanövrar. Kommer inte att ha någon betydelse för utgången då man har begränsad ammunition till dem.

Varför fortsatte de inte att bomba bron vid Kherson t.ex.?
Bron är ju ur bruk, den kan inte användas?
Citera
2022-07-29, 18:10
Bannlyst
Nu så är motivet klart. Handlar om pengar naturligtvis för de underbetalda ryssarna:

Spriteer
@spriteer_774400
🤡 The Ukrainian General Staff said that the attack on the pre-trial detention center in Yelenovka was a provocation by Wagner PMC in order to hide the theft of funds allocated for the maintenance of Ukrainian prisoners
https://twitter.com/spriteer_774400/status/1553049254951788546?s=20&t=7lfRnoX4WAWQgCMq1TvhUw
Citera
2022-07-29, 18:11
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

Det finns inget kvar mer än några HIMARS som man använder till rena cowboymanövrar. Kommer inte att ha någon betydelse för utgången då man har begränsad ammunition till dem.

Dina inlägg blir mer och mer stirriga och planschartade. De kastar bara ur dig saker. Hur mår du?
Citera
2022-07-29, 18:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Gjorde ett tillägg i mitt inlägg (i.o.m att det blev anmält). Tydligen "begrep" inte någon vad jag avsåg...

Om det vore bara 20 % kvar utav Ukrainas styrkor, så skulle det vara ett race till Kiev just nu utav Ryssarna. Det säger sig självt. Så fronten håller, samt att man är på offensiven vid Kherson.

Tror även att Ryssarna kommer att få det knepigare desto längre in på hösten man kommer. Det är just nu, under högsommaren ryssen har sin bästa chans. Men man har inte lyckats..
Citera
2022-07-29, 18:14
Medlem
leachs avatar
Kan inte vara lätt att vara en pissryss i Ukraina nu.

"Ukraine's shadow army resisting Russian occupation"

"As Ukraine's military steps up its strikes on Kherson, hinting at a new offensive to recapture the region, there is another force working alongside. They are Ukraine's shadow army, a network of agents and informers who operate behind enemy lines."

"Some locals have switched sides to help the Russians. So Sasha's team are building a database of those "collaborators", using information from the inside. "It's so that no one can claim later that they were with the resistance," he explains."

https://www.bbc.com/news/world-europe-62333795
Citera
2022-07-29, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..Roma uno die non est condita..

Dvs : Ting tar tid.

Rätten är dock helt och hållet på Ukrainas sida, att återta sitt territorium. Likaså har man även hjälpen ifrån väst. En hjälp Ryssland saknar. Det kommer att vara utav avgörande karaktär..
Nej, det kommer det inte att vara.

Ukraina har ingen armé kvar i egentlig bemärkelse.
Citera
2022-07-29, 18:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Krigsfångar som "erkänner" saker i ryska fängelser där tortyr och krigsbrott är vardag. Trovärdigt?

Inte trovärdigt. Och trovärdigheten sjunker ännu mer när man gör som shimona och använder en rysk sajt som kontrolleras av den ryska säkerhetstjänsten FSB som källa.
Citera
2022-07-29, 18:16
Medlem
Hur går kriget just nu?
Har Ukraina vunnit snart?
Citera
2022-07-29, 18:16
Medlem
Every day 3-4 columns of Russian military equipment go from Donbass through Melitopol towards Kherson and Crimea.

This was announced by the mayor of Melitopol Ivan Fedorov on the air of the telethon.

“For the 4th day we have been observing military equipment that is in transit through Melitopol. This is 3-4 columns per day. The Russians are moving both through the city center and around the surrounding area, in each column - from 20 to 30 pieces of equipment.

These are various types of weapons: from tanks to airborne combat vehicles, infantry fighting vehicles. Just armored weapons and infantry troops are also traveling,” Fedorov said.

According to him, all equipment and manpower are sent towards Kherson and Crimea from Donbass, Mariupol and Berdyansk.

https://t-me.translate.goog/rezident_ua?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=wapp
Citera
2022-07-29, 18:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad tror du om detta nu då?

Har Siversk fallit som du trodde?

Nej. Jag anser att det ryska momentumet är brutet. Jag tror fortfarande inte att det är på grund av primärt HIMARS, men jag har inte någon bra rivaliserande förklaring heller. Något allvarligt problem har ryssen antagligen, det har blivit tydligt den senaste månaden. Det finns viss möjlighet att det bara är en outlier i hastigheten. Men mitt base case scenario nu har skiftat. Implikationen av det är att jag ser hög risk för att ryssarna eskalerar konflikten. Min logik är att de hade varit "nöjda" om de tagit Donbass, men detta är inte bra nog för Putin & co. Där finns också stor risk att västliga länder "luktar blod" och skickar ytterligare vapen om ryssarna INTE eskalerar.

Jag har ett långt "skriv" om hur jag tänkt med alternativa förklaringar, men tyckte det blev för svamligt för att dela till alla.
Citera
Medlem
Tänk att jag trodde att när kriget startade, så gick jag verkligen på Putins ord om att han skulle göra någonting som aldrig inträffat i världshistorian förut, om något land ens överhuvudtaget försöker göra någonting.

När man fick också höra om att ryssarna börjar närma sig kärnkraftverk, så trodde jag att när som helst, skulle ske en enorm explosion.

Kriget är så gott som över och Ukraina har segrat.

Så Ryssland hade inget stora atombomber/stora explosiva vapen-saker som förberedelser?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Inte trovärdigt. Och trovärdigheten sjunker ännu mer när man gör som shimona och använder en rysk sajt som kontrolleras av den ryska säkerhetstjänsten FSB som källa.
Säger du som gladeligen länkar till Kyjäv Independent.

Eller UK MoD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in