2022-07-28, 21:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
SD har tyvärr inte 51 procent. Det är svårt för dem att få inflytande, på grund av att de andra partierna är emot SD-politiken. Sånt här gör att jag funderar på att inte rösta alls i år. Den här programledaren i Alternativmedia är inne på samma sak som mig:
https://twitter.com/izabellamarianj/status/1539891860298137600
Poängen var att L och SD inte är överens.

Däremot har SD lagt sig för L.

Att partier har olika ståndpunkter får man räkna med, men att helt sälja sin hjärtefråga är ynkligt.
Citera
2022-07-28, 21:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Att partier har olika ståndpunkter får man räkna med, men att helt sälja sin hjärtefråga är ynkligt.

Ja, jag orkar inte bry mig längre om politik. Ingen mening med att rösta alls på något parti.
Citera
2022-07-28, 21:10
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är svårt att regera med en liten majoritet, men svenska politiker är vana vid det.

Ja, men S är ett parti på 30%. De kan mobilisera enklare. Man ser hur svårt S har haft under dessa 8 åren. Tänk då hur svårt det blir för 4 partier som måste samarbete (de har precis börjat närma sig varandra)? När 30% S sätter in sina resurser med LO bakom sig då kan det bli åka av.
Citera
2022-07-28, 21:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Ja, men S är ett parti på 30%. De kan mobilisera enklare. Man ser hur svårt S har haft under dessa 8 åren. Tänk då hur svårt det blir för 4 partier som måste samarbete (de har precis börjat närma sig varandra)? När 30% S sätter in sina resurser med LO bakom sig då kan det bli åka av.
Visst är det så.

Det blir tufft att genomföra förändringar som går på tvärs med den djupa staten. Det krävs en demokratisering för att genomföra svenskvänliga reformer.
Citera
2022-07-28, 23:13
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Förra valrörelsen hade lägre intensitet än jag någonsin upplevt, men denna valrörelsen har ännu lägre intensitet. Nu kommer det inte ens några opinionsmätningar längre. Vet inte vad det beror på men min konspiratoriska sida säger att politikerna inte längre vill ha demokrati. Det leder till Trump och andra obehagligheter.

S har tydligen en medveten taktik att vägra debatter inför valet.

Citat:
En upptagen man. Så upptagen att det blir ett demokratiproblem.
P1 morgon hörde idag av sig och ville ha en debatt mellan mig och Energiminister Farmanbar om de skenande elpriserna, imorgon bitti. Jag gör som man brukar i dessa sammanhang, planerade om och tackade ja. Knappt hade jag hunnit svara innan jag fick veta att Farmanbar hade förhinder. Det visade sig inte bara gälla Farmanbar utan också andra tänkbara statsråd, däribland Mikael Damberg.
Mitt svar var då: Be Farmanbar välja valfri dag då han kan så får jag anpassa mig. Väljarna förtjänar en debatt mellan de två regeringsalternativen om det haveri som nu pågår. SR återkom sedan och meddelade att Farmanbar inte hade några luckor framåt heller. Ja ni läste rätt. Ett statsråd som inte har tid att debattera en av valets viktigaste frågor under hela valrörelsen.
Att vår energiminister som är ytterst ansvarig för den energipolitiska situationen i vårt land under en valrörelse inte anser sig ha tid att möta oppositionen i en debatt är naturligtvis helt skevt. Han hade uppenbarligen tid att stå i Aktuellt häromdagen och fara med osanning så länge han får stå där själv utan risk att bli emotsagd av någon. Även här finns från vår sida en uppmaning till SVT att ordna en energipolitisk debatt.

https://www.facebook.com/cobohlin
Citera
2022-07-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, så är det.
Fullt möjligt, men det visar också att en inte obetydlig del av valmanskåren är litet pantad, för att tala folksvenska.

Numera tycks man ofta bortse från partisplittringen efter rusdrycksomröstningen, vilken visade att liberaler själva inte vet vad de menar med den frihet de tror att de eftersträvar. Motsvarande splittring går igen över tid. Det bör väljarna beakta.

Som sagt, inget vi vet något vidare om.

Tydligen inte. Som sagt.

1. Av någon anledning har snippor&snoppar blivit politik. Kanske är det en brist hos politikerna och politiken snarare än hos valmanskåren.

2. Det enda de svenska liberalerna är liberala med är mängden förbud mot friheter och mänskliga rättigheter.

3. Jag vet allt om det där.

4. Färdigflashbackat!
Citera
2022-07-28, 23:27
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Förra valrörelsen hade lägre intensitet än jag någonsin upplevt, men denna valrörelsen har ännu lägre intensitet. Nu kommer det inte ens några opinionsmätningar längre. Vet inte vad det beror på men min konspiratoriska sida säger att politikerna inte längre vill ha demokrati. Det leder till Trump och andra obehagligheter.

Nja, 2018 var väl ändå okej.

Jag tro snarare att vi blev vana vid intensiteten från valen 2014 och kanske framför allt 2010.

Sen är det bara juli. Och som en del sagt är många på semester. Det är egentligen bara vi som är politiskt intresserade som tycker det borde vara intensivt just nu. För alla normies, tja, frågan är om de ens vet att det är val i år.
Citera
2022-07-28, 23:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Av någon anledning har snippor&snoppar blivit politik. Kanske är det en brist hos politikerna och politiken snarare än hos valmanskåren.

Och att skära i desamma. Det torde sammanhänga med att alla andra tabun och åtskillnader redan är utredda, och jättvisevänstern måste ha någon fråga att driva kampanjer med, för att locka till sig väljare som har behov av att känna sig förtryckta. Sådana finns alltid.

Citat:
2. Det enda de svenska liberalerna är liberala med är mängden förbud mot friheter och mänskliga rättigheter.

Jo, de är ju utopister, så de har litet förståelse för oliktänkande. Man kan hoppas att det till slut leder dem ut ur Riksdagen, även om OU just nu dessvärre inte antyder det.

Citat:
3. Jag vet allt om det där.

Vi kan väl utvärdera efter valet.

Citat:
4. Färdigflashbackat!

Inta än, vad jag kan se.
Citera
2022-07-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och att skära i desamma. Det torde sammanhänga med att alla andra tabun och åtskillnader redan är utredda, och jättvisevänstern måste ha någon fråga att driva kampanjer med, för att locka till sig väljare som har behov av att känna sig förtryckta. Sådana finns alltid.

Jo, de är ju utopister, så de har litet förståelse för oliktänkande. Man kan hoppas att det till slut leder dem ut ur Riksdagen, även om OU just nu dessvärre inte antyder det.

Vi kan väl utvärdera efter valet.
Inta än, vad jag kan se.

1. Det där har gått en smula över styr.

2. Opinionen brukar återgå till samma läge efter sommaren som innan sommaren. SKOPs undersökning är väldigt liten och en ökning från 2.9 till 6.1 % motsvarar i den undersökningen 32 personer såvida det inte är samma 32 personer som svarade i den tidigare undersökningen, eller det helt enkelt är en massa LUF:are som sommarjobbar på callcenter.

2.1. Det finns ju inga massmediala händelser som förklarar saken. Det är ju inte som så att nya partiledaren typ get vänster eller högerblocket en vinge i direktsändning, den enda massmedialt betydande händelsen för L är att Ulf Kristersson ställde upp på foto med dem och deklarerade dem en framtida regeringsoption för en högerregering.

3. Färdigflashbackat!
Citera
2022-07-29, 00:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där har gått en smula över styr.

Försiktigt uttryckt.

Citat:
2. Opinionen brukar återgå till samma läge efter sommaren som innan sommaren. SKOPs undersökning är väldigt liten och en ökning från 2.9 till 6.1 % motsvarar i den undersökningen 32 personer såvida det inte är samma 32 personer som svarade i den tidigare undersökningen, eller det helt enkelt är en massa LUF:are som sommarjobbar på callcenter.

2.1. Det finns ju inga massmediala händelser som förklarar saken. Det är ju inte som så att nya partiledaren typ get vänster eller högerblocket en vinge i direktsändning, den enda massmedialt betydande händelsen för L är att Ulf Kristersson ställde upp på foto med dem och deklarerade dem en framtida regeringsoption för en högerregering.

Vi får se. 2018 gjorde KD en kraftig opinionsframgång över sommaren. Kanske är det motsvarande för L nu. Eller så är L-väljare i hög grad rasister och sexister som bara vill rösta på en lån, vit svensk man...

Citat:
3. Färdigflashbackat!

Likt en politiker så ser jag bara löften.
Citera
2022-07-29, 00:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Lustigt, i L påstod många att partiet lagt sig för SD.

Kanske det betyder att överenskommelsen var en vettig kompromiss. Ingen blev nöjd.
Citera
2022-07-29, 01:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk

Att S haft problem med att regera beror ju på att de inte haft något stabilt regeringsunderlag. C har hållit på med sina förnedringsklausuler och vägrat att prata med regeringen om de pratar med V. Till slut fick V nog och fällde regeringen.

Det problemet kommer det blågula blocket inte att ha. Får de en majoritet kommer Kristersson att kunna förhandla med de andra partierna om regeringens politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in