2022-07-28, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bara i senaten. Nu måste reprentanthuset göra det. Och om de har gjort måste presidenten skriva under.

Det är väl en krigsförklaring i såna fall?
Citera
2022-07-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Krig blir det när någon sida tycker det är krig. Hade detta varit innan kärnåldern så hade det redan varit strider mellan NATO och Ryssland.
Citera
2022-07-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.

Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.

Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.

Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.
Bilar tillverkas nära marknaderna de säljs på. Bilar för den asiatiska marknaden sätts redan ihop i Asien, Bilar för den amerikanska marknaden monteras där
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservoiru
This is Russia. Delicious cuisine. Beautiful women. Cheap gas. Rich story. World famous literature. Unique architecture. Fertile land. Cheap electricity and water. Ballet. Cheap taxi and delivery services. traditional values. Christianity. No cancellation culture. Hospitality. Vodka. An economy that can withstand thousands of sanctions. It's time to move to Russia. Don't delay. Winter Is Coming.
https://t.me/prbezposhady/19254

Av texten att döma så är den adresserat till en någorlunda sofistikerat publik. Det kan behövas kanske. Ryssarna har svårt att behålla sin egen A-sortering av ryssar som har entreprenöra talanger. Speciellt efter folkmodet startade. Vem kan klandra dom ? Bäst att överge skeppet medans tid finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hur menar du ? Hur skulle EU vilja tillhöra ett block bestående av kleptrokratier och i Rysslands fall - Folkmördare samt plundrare som berikar sig själva med oerhört lyx Den kulturen, borde t.o.m du förstå , skiljer sig fundamentalt från den västliga. I fallet Kina så är varenda företag inklusive individen statens egendom.
För att inte snacka om dysfunktionella rövhål till statsbildningar som Brasilien och Sydafrika. Du får nog flytta till Serbien för att få lite lugn och ro. Där kan du få hylla din lille putte hela dagen lång. Shalalalala genom stan hela dan.
Handlar vi med Kina, Saudiarabien, Qatar och Brasilen idag? Retoriska frågor så jag önskar egentligen inga svar, tänk själv.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.

Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.

Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.

Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.

Du tar dina uppgifter ur röven. Vi kan ta det där med bilarna till exempel. Du säger att kinesisk bilindustri är "vinnare" eftersom de fyller tomrummet som europeiska biltillverkare lämnar efter sig. Detta låter ju logiskt, men är bara dravel från början till slut.

Även Kina drar sig ur den ryska marknaden - om än inte i samma takt som USA eller EU. Vad gäller bilförsäljningen ligger den nu på en tredjedel av vad den gjorde före kriget och samma sak gäller reservdelar.

Kinesiska företag vill ju inte sitta med Svarte Petter i den här jäkla soppan. Den samlade Kinesiska exporten av elektronik till Ryssland representerar två (2!) procent av totalen, medan exporten till andra OECD-länder (som alla bojkottar Ryssland) representerar 50 procent. Med vilken marknad tror du kinesiska företag vill göra affärer fortsättningsvis, tror du? Ryssland eller OECD? You do the math.

Du kanske kan lura en och annan fåkunnig här på Flashback, men inte mig - och nu vet läsarna här vad dina sakuppgifter är värda. Typ 2 procent.

Lite läsning: https://www.themoscowtimes.com/2022/06/21/china-scales-down-car-exports-to-russia-kommersant-a78055
Citera
2022-07-28, 18:58
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Iran ökar drönarexporten och signalerar globala ambitioner

https://www.nytimes.com/2022/07/28/world/middleeast/iran-drone-exports.html

Kolla in bilderna från artikeln om drönare i Iran.

Man hinner inte se ett skit när betalväggen rullar upp
Citera
2022-07-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Rysslands kärnvapenmissiler har redan London och Washington på kornet och är redo att avfyras i händelse av en krigsförklaring.
Citera
2022-07-28, 18:59
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservoiru
This is Russia. Delicious cuisine. Beautiful women. Cheap gas. Rich story. World famous literature. Unique architecture. Fertile land. Cheap electricity and water. Ballet. Cheap taxi and delivery services. traditional values. Christianity. No cancellation culture. Hospitality. Vodka. An economy that can withstand thousands of sanctions. It's time to move to Russia. Don't delay. Winter Is Coming.
https://t.me/prbezposhady/19254

Puckad som hen är så får jag informera hen att detta är en PARODI
Citera
2022-07-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är intressant att notera att USA levererar MER gast till Europa än vad fascistryssland gör i dag:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-01/us-lng-supplies-to-europe-overtake-russian-gas-iea-says

Ryssland är en långsamt imploderande döende terrorstat.

Vi får väl se hur bra det är för oss. Vi vill ha riktigt billig gas från US om vi ska köpa den, max 20 öre/kWh till användare om vi ska köpa den. Annars är det bara penningtvätt och oligarker.
Senast redigerad av HappyUW 2022-07-28 kl. 19:05.
Citera
2022-07-28, 19:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Rysslands kärnvapenmissiler har redan London och Washington på kornet och är redo att avfyras i händelse av en krigsförklaring.
Frågan är om dom inte riskerar att landa i Ryssland vid avfyrning...
Citera
2022-07-28, 19:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Handlar vi med Kina, Saudiarabien, Qatar och Brasilen idag? Retoriska frågor så jag önskar egentligen inga svar, tänk själv.

Nej, jag fattar inte vad du menar.
Hur skulle EU vara intresserat av att bli medlem i Brics , var frågan. Och svaret var att det är helt ointressant. Vi har handelsutbyte och investeringar över hela världen. Men EU är - och förblir- en egen handelszon .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in