Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.
Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.
Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.
Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.
Du tar dina uppgifter ur röven. Vi kan ta det där med bilarna till exempel. Du säger att kinesisk bilindustri är "vinnare" eftersom de fyller tomrummet som europeiska biltillverkare lämnar efter sig. Detta låter ju logiskt, men är bara dravel från början till slut.
Även Kina drar sig ur den ryska marknaden - om än inte i samma takt som USA eller EU. Vad gäller bilförsäljningen ligger den nu på en tredjedel av vad den gjorde före kriget och samma sak gäller reservdelar.
Kinesiska företag vill ju inte sitta med Svarte Petter i den här jäkla soppan. Den samlade Kinesiska exporten av elektronik till Ryssland representerar två (2!) procent av totalen, medan exporten till andra OECD-länder (som alla bojkottar Ryssland) representerar 50 procent. Med vilken marknad tror du kinesiska företag vill göra affärer fortsättningsvis, tror du? Ryssland eller OECD? You do the math.
Du kanske kan lura en och annan fåkunnig här på Flashback, men inte mig - och nu vet läsarna här vad dina sakuppgifter är värda. Typ 2 procent.
Lite läsning:
https://www.themoscowtimes.com/2022/06/21/china-scales-down-car-exports-to-russia-kommersant-a78055