2022-07-28, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Vad fan är en bro för civilt bruk?
Som allmänheten använder.
Citera
2022-07-28, 14:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén opererar nu med en "färja" över Dnipro som drivs av ett amfibiefordon från kalla kriget och några flottar. Ingen uppgift om det serveras öl med räkmacka under överfarten dock.

https://twitter.com/Tendar/status/1552624707471556610
Citera
2022-07-28, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://twitter.com/jakluge/status/1552325413132767234

Sanktionerna biter inte på rySSland enligt rySStrollen hahahahaha....
Sanningen är att rySStrollen inte vill erkänna det eller att det var fel att starta kriget men har man lägre IQ än zoomalier blir det så.
Tack för länken, jag njuter varje gång jag ser hur industrin går mot kollaps.
Citera
2022-07-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag ser det hellre som att det finns två krig som pågår parallellt: propagandakriget och det militära kriget. Kiev har förstås vunnit det förstnämnda, i varje fall i västmedia (inte det minsta konstigt eftersom både media och Kiev är orienterade på USA och NATO) men får nästan oavbrutet stryk i det verkliga, militära kriget. Ryssland har i praktiken varit den aktiva, drivande parten militärt ända sedan den 24 februari, och Ukraina har visat mycket få exempel på någon förmåga att kunna ta tillbaka mark eller städer i öppen strid.

Mjo, men 0 uppnådda militärstrategiskt relvanta mål av ryssen är ju inte smickrande såhär 150 dagar in i 3 dagarskriget.

Citat:
Nu pekar du förstås på operationerna kring Kiev i mars, men det handlade snarare om att Ryssland satte in trupper för att binda upp omfattande ukrainska styrkor och sedan drog sig tillbaka, i stort sett i god ordning. Snacket om att ett tjog ukrainska Robin Hood-typer i mörkret sprängde några fordon och sedan massakrerade en stillastående jmegakonvoj var typisk propaganda, i verkligheten handlade det om en planerad reträtt med ganska små förluster från rysk sida.

du menar 1000 tals fordon?
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Och visst, ryssen har ju tagit de områden som ukraina inte försvar öht, eller där de dragit sig tillbaks i god ordning.

undtaget är väll mariopul där hjältarna i azov stannade kvar friviligt för att skydda kvinnor och barn från att hamna våltagna och mördade i massagravar...

men då krävdes det att större delen av staden förintades....
Citera
2022-07-28, 14:11
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Som allmänheten använder.

Kan du förklara skillnaden för mig mellan en bro som används av allmänheten och en bro som det går att använda för militärt bruk?

Kanske sitter en skylt innan man kör ut på bron som förklarar att den inte får användas för militära transporter? Soldater kanske självantänder om dessa beträder bron?
Citera
2022-07-28, 14:11
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://twitter.com/jakluge/status/1552325413132767234

Sanktionerna biter inte på rySSland enligt rySStrollen hahahahaha....
Sanningen är att rySStrollen inte vill erkänna det eller att det var fel att starta kriget men har man lägre IQ än zoomalier blir det så.

Det "rika och mäktiga" Ryssland levererar . Redan innan kriget var man en lilleputtekonomi sett till befolkningsstorleken, inte blir det bättre nu. Troligen kommer Sveriges ekonomi gå om ryssens inom ett antal år
Citera
2022-07-28, 14:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynkkraina
Ukraina har i 8år med hjälp av nato grävt ner sig i 2 försvarslinjer, Ryssarna har pulveriserat den första försvarslinjen och strax den 2a och sen är det tomt ända till kiev.

Ryssarna har inte brottom, snart får nato slut på militärt material att skicka till ukraina då väst inte har någon försvarsindustri som klarar ett krig.

BNP för ryssland har sjunkit 40%. Dom har numera en bnp ungefär som Sveriges. Västvärldens militära styrkor är ungefär 40ggr större än rysslands. Vi är motiverade in i benmärgen att slå tillbaka ryssarna ner i jordkällaren dom hör hemma i.

Västerländsk kapitalism har fömåga att dra igång industier när det behövs som ryssarna bara kan drömma om. USA ensamt producerade 20miljoner ton krigsmateriel till Stalin 1941. Det var nära hälften av resurserna Sovjet hade att slå mot tyskarna. Samtidigt stred USA mot japan samtidigt stred usa på västfronten. Tror du sovjet betalade för 20miljoner ton krigsmatwriel. Nejdå dom spottade i USAs hand och sket i att betala.

Som sagt du är aningslös när du inte ser vidden av västvärldens industriella kapacitet.
Citera
2022-07-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Glädjande och intressanta siffror.
Det där är bara en bråkdel av vad Ryssland kommer att förlora på den massiva företagsflykten.

Rysslands kollaps kryper allt närmare.
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.

Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.

Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.

Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.
Citera
2022-07-28, 14:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Det "rika och mäktiga" Ryssland levererar . Redan innan kriget var man en lilleputtekonomi sett till befolkningsstorleken, inte blir det bättre nu. Troligen kommer Sveriges ekonomi gå om ryssens inom ett antal år

Ryssland hade mindre bnp än Sverige 1998.
Det ser ut som ryssen kommer att bräcka det BNP rekordet med råge
Citera
2022-07-28, 14:14
Medlem
leachs avatar
Russia’s Lancet Loitering Munition Downed By Ukraine’s Small Arms Fire
https://en.defence-ua.com/weapon_and_tech/russias_lancet_loitering_munition_downed_by_ukrain es_small_arms_fire-3691.html

Pissryssen kan så länge dom håller sig nyktra.
Footage of a Russian Lancet loitering munition striking a Ukrainian mobile ground data terminal for Bayraktar TB2 UCAVs, reportedly in Kherson Oblast. Given the accurate hit, the terminal is highly likely destroyed.
https://twitter.com/UAWeapons/status/1552621037057187840
Citera
2022-07-28, 14:18
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Lol, du fattade att det där är vad Ryssarna köpte och nu sparar sina pengar över? Vinnare är kinesiska biltillverkare, Huawei och andra i asien som nu säljer mer i Ryssland. För att inte tala om att ryssarna blir friskare då dom slipper McDonalds och annan skräpmat.

Det blir tråkigt för tex europeiska biltilverkare vars bilar kommer att bli betydligt dyrare om dom stannar kvar i Tyskland. Det riskerar att bli samma öde som brittisk bilindustri men denna gång blir köparna länder i asien som flyttar tillverkning dit.

Vår kära Ericsson kommer att få svårt att växa på brics marknader i framtiden, likaså SKF, Scania, Volvo lastvagnar och Sandvik. För att inte tala om att få tag i pengar för investeringar och utveckling i framtiden som ekonomin ser ut att bli.

Det är väl trevligt att du är optimist. Jag har gjort mitt, tjänat mina pengar och kan såsa på men jag tycker det blir trist för svensk industri och framför allt för tyskarnas.

Nej kineserna aäljer inte mer i Ryssland nu. Det existwrar ingen narknad där längrw. Ekonomin är imploderad och ryssarna har inte råd köpa bilar över huvud taget.

Om ett år kommer det börja svida rejält när befolkningen börjar svälta. Då kommer den stora interna slakten. Fy satan det kommer bli blodigt. Putin och kompany lär hänga i gatlyktor då
Citera
2022-07-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Bron över Ingulets ser nu ut att inte kunna användas av större fordon.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1552619443410407424
För att förekomma LaVerdadToros Lavrovpapegojande så snor jag en kommentar från Twittertråden:

I guess the RF bs machine will be pedalling the following,
1, all HIMARS were intercepted (correct, intercepted by the targeted bridge)
2, this is not a bridge in Ukraine
3, these are photoshopped images of craters
4, this was a civilian hospital, school, block of flats!
Senast redigerad av Arccosinus 2022-07-28 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in