Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Ukraina har vind i seglen nu och får bara mer och bättre vapen utifrån. Samtidigt som trycket (ekonomiskt, politiskt och social) bara ökar på Ryssland. Vad ser du skulle vara skälet för Ukraina att gå med på ett sådant vapenstillestånd?
Ja, de har vind i seglen nu, men som vi sett de senaste 5 månaderna så böljar det fram och tillbaka ganska kraftigt. Även om Ukraina får en del system, ammunition och annat stöd ifrån väst, så är det långt ifrån tillräckligt för att de ska kunna trycka ryssarna tillbaka över 2013 års gränser. Det skulle krävas i storleksordningen 50-100 gånger mer materiel och lång tid för övning och sammansättning av nya förband.
Jag har, liksom du, svårt att se att Ukraina skulle vara sugna på att acceptera ett sådant vapenstillestånd, men jag kan inte se någon annan realistisk utväg. Ta tillbaka delar av den södra kusten, stoppa ryssarna vid gränserna till utbrytarrepublikerna, ge dem tappt och fixa ett vapenstillestånd, vore vad jag hade försökt mig på i Ukrainas nuvarande läge.