2022-07-26, 11:36
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Njae.

Jag tror att ryssarna kan tvinga fram ett vapenstillestånd på sikt, med modesta landvinningar för egen del. Därefter kommer de att kalla det en seger, trots att deras egna förluster i människor och materiel varit absurt höga.

Jag är tämligen övertygad om att Ukraina inte har kraft nog att trycka ut ryssarna ur landet igen. Men det var väntat. Det som, däremot, inte var väntat är det faktum att ryssarna efter 5 månader av operativa blundrar och stelbent agerande, ännu inte lyckats "befria" båda utbrytarrepublikerna. Det säger en hel del om deras operativa effektivitet.

Ukraina har vind i seglen nu och får bara mer och bättre vapen utifrån. Samtidigt som trycket (ekonomiskt, politiskt och social) bara ökar på Ryssland. Vad ser du skulle vara skälet för Ukraina att gå med på ett sådant vapenstillestånd?
Citera
2022-07-26, 11:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Jahaja .. det är vad du tror. Jag tror för min del att ryssarna vinner stort med förluster som är jämförbara eller mindre än Ukrainas. Vi har inte börjat än, som Putin säger.

Ja, det är vad jag tror, baserat på 5 månader av krig och 25 år av studier av krig, militärteknik, taktiskt och strategiskt agerande, militär utbildning, o.s.v.
Citera
2022-07-26, 11:37
Medlem
Youtubern Danys Davidov visade en tidskarta och det var faktiskt så att Ryssland har tryckts tillbaka nära Izium. Det var en överraskande bred front.

På några ställen söderut i Donetsk har "kanske" Ryssland tagit något lite mark men det verkar kraftlöst.

Om inte Ryssland sätter in rejäla förstärkningar inom 3 veckor, det är mitt påstående, så kommer dom att förlora kriget.

Några talar kanske om försvarskrig senare från Rysslands sida, men det är ett för stort land för att kunna hålla försvarslinjer överallt när man har för lite trupp. Pedofilfascister och bögfascister har inte den stridsmoralen som behövs.

Youtubern påståd också att i söder så sparar Ukraina några broar för att Ryssland skall kunna dra sig ur frivilligt. Stänger man inne dom helt så förlorar ju också Ukraina styrkor när Kherson skall tas tillbaka. Ja det är bättre att demoralisera pedofilfascisterna helt och det kan få psykologiska effekter även på folket i Krim. Jag har hört att stämningarna på Krim inte är särskilt goda nu.
Citera
2022-07-26, 11:39
Medlem
Citat:
Pressen kan vi helt bortse ifrån. De är ungefär lika bevandrade inom militär teori och praktik som kustjägare är på att driva dagis för 3-åringar.

Ja. Ja. Ja, väldigt mycket. Ja, något mindre, men konceptet står klart. Ja.

Bra, jag skall lägga dig på minnet.
Citera
2022-07-26, 11:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Jäkla, det hade man velat läsa, men länken är trasig ?

Vissa internetoperatörer har spärrat Sputnik. Men artikeln går att läsa via "web.archive.org". T.ex:

Citat:
Ryssland återställer sin historiska fullhet, samlar den ryska världen, det ryska folket - i sin helhet av storryssar, vitryssar och småryssar.

https://web.archive.org/web/20220227201039/https://uz.sputniknews.ru/20220226/nastuplenie-rossii-i-novogo-mira-22994815.html

(artikeln är på ryska, men går att översätta till svenska eller engelska via Google)
Citera
2022-07-26, 11:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Ukraina har vind i seglen nu och får bara mer och bättre vapen utifrån. Samtidigt som trycket (ekonomiskt, politiskt och social) bara ökar på Ryssland. Vad ser du skulle vara skälet för Ukraina att gå med på ett sådant vapenstillestånd?

Ja, de har vind i seglen nu, men som vi sett de senaste 5 månaderna så böljar det fram och tillbaka ganska kraftigt. Även om Ukraina får en del system, ammunition och annat stöd ifrån väst, så är det långt ifrån tillräckligt för att de ska kunna trycka ryssarna tillbaka över 2013 års gränser. Det skulle krävas i storleksordningen 50-100 gånger mer materiel och lång tid för övning och sammansättning av nya förband.

Jag har, liksom du, svårt att se att Ukraina skulle vara sugna på att acceptera ett sådant vapenstillestånd, men jag kan inte se någon annan realistisk utväg. Ta tillbaka delar av den södra kusten, stoppa ryssarna vid gränserna till utbrytarrepublikerna, ge dem tappt och fixa ett vapenstillestånd, vore vad jag hade försökt mig på i Ukrainas nuvarande läge.
Citera
2022-07-26, 11:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Haha din rödblågröna homo-fjant! Allt detta är redan kontrollerat av ryssarna. Ryssarna har bättre och mer välutvecklade system än Himars (se The New Atlas för nybörjar-information). Skall bli intressant att se vad som händer. Hur skall Nato och USA skydda sig från hypersoniska missiler som placeras precis där ryssarna vill? Och för att ta det lite vidare i kommande krig mot Taiwan - berätta hur man skall förvara sig för Kinesiska dito. Hangarfartyg blir den ideala träffbilden.

Man behöver inte skydda sig från Rysslands missiler öht längre för de har ingen elektronik kvar. Man behöver bara vänta ut att de skjuter av den och missar.
Citera
2022-07-26, 11:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Imponerande. När började med detta, som 20-åring?

Det började som 15-åring och fortsatte sedan över resterande delen av livet, såväl privat som genom militära och civila utbildningsinstitutioner. Jag är idag runt 40.
Citera
2022-07-26, 11:58
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ja, eller som att kunna kontrollera hyper-sonic missiler under plasma-hölje. Din jävla nobody!
Ja eller att kunna tillverka toapapper och pommes frites😂😂😂

Ha ha Ryssland är ju för fan rena U-landet utan sin import…
Citera
2022-07-26, 12:00
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du som har så stora militära kunskaper, hur kan du tro på detta? Den realistiska utvägen du pratar om är inte realistisk utan vad du hoppas på. Ryssland är för starkt helt enkelt.

Det är just för att jag har stora militära kunskaper som jag menar att det blir svårt för Ukraina att segra i kriget, med seger innebärande att trycka Ryssland tillbaka över 2013 års gränser, och återta båda utbrytarrepublikerna, allt landområde i sydöst, samt Krim. Däremot besitter de militär kapacitet att tvinga Ryssland till vissa eftergifter, något jag menar att de borde satsa på att åstadkomma.
Citera
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ja, de har vind i seglen nu, men som vi sett de senaste 5 månaderna så böljar det fram och tillbaka ganska kraftigt. Även om Ukraina får en del system, ammunition och annat stöd ifrån väst, så är det långt ifrån tillräckligt för att de ska kunna trycka ryssarna tillbaka över 2013 års gränser. Det skulle krävas i storleksordningen 50-100 gånger mer materiel och lång tid för övning och sammansättning av nya förband.

Jag har, liksom du, svårt att se att Ukraina skulle vara sugna på att acceptera ett sådant vapenstillestånd, men jag kan inte se någon annan realistisk utväg. Ta tillbaka delar av den södra kusten, stoppa ryssarna vid gränserna till utbrytarrepublikerna, ge dem tappt och fixa ett vapenstillestånd, vore vad jag hade försökt mig på i Ukrainas nuvarande läge.

Absolut, det är möjligt att det blir så. Tiden talar ju för Ukraina (tycker jag) så det behöver inte vara en dålig strategi. Iaf interimistiskt för att bygga upp egna resurser och samtidigt avvakta inrikespolitisk utveckling i Ryssland.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
En intressant iakttagelse av förra veckans avskjutningar från HIMARS. M - 42 från den ukrainska sidan är att det ramlat ner odetonerade projektiler.
Och vid analys av delarna och dess tillverkningsnummer - fabrik så framgår det att projektilerna tillverkades 2019 och nu är de då tre år gamla och lider av någon form av barnsjukdomar.
Noterbart är även att stridsspetsen bara innehöll 50 % av sin ordinerade fabriksladdnings sprängkraft.
Troligtvis decoys för att lura det ryska luftvärnet. Har diskuterats tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in