2022-07-26, 00:30
Medlem
Ryssland utan kärnvapen hade varit den ultimata kopian utav kalashnikovbärande adidasryttare ala' Serbien...bara i större format. Ett totalt misslyckat land/rike, som inte lyckats med EN ENDASTE sak de senaste 800 åren, och de FÅ sakerna de lyckats med har varit ENDAST med hjälp från väst. Resultatet ser vi åter igen i denna såkallade specialoperationen. Inte ens skam har de lärt sig förstå på 800 år utan tror fortfarande att det räcker att en desillusionerad tomte i kyrkan helgar deras namn i rättfärdighetens namn. Till och med Punjabis i Pakistan är mer verklighetsförankrade
Citera
2022-07-26, 00:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vad är det för fel på alla? Varför fattar dom inte?

"dom" fattar nog en grej. Att de är fullständigt skiträdda för att den sista stolta representanten för absolut makt ska bli omringade av västerländsk "dekadens" som t.ex. fria val,oberoende rättsväsen,fri press, någorlunda kontroll över korruption osv. De ser sin roll som oumbärliga plundarbaroner i ett alltmer krackelerande samhälle alltmer ifrågasatta. Och det finns gott om extremt nyttiga idioter lite varstans på den europeiska högerkanten som av någon outgrundlig anledning innerst inne tycker om att slicka stövlarna på utländska despoter och folkmördare
Citera
2022-07-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Källan till att fler än officiellt pratar och förstår polska i Ukraina är bl.a. Quora
Can a Ukrainian speaker understand Polish? - Quorahttps://www.quora.com › Can-a-Ukrainian-speaker-unders...
15 sep. 2020 — Yes, a lot of words sounds alike. Ukranians can understand about 70% of Polish. While having practice, they start fluent speaking in a month.

Men även detta tyder på att väldigt många i Ukraina pratar och förstår polska.

” Knowledge of Polish in Ukraine, as one would expect, is greatest in the western portions of the latter country, a region that was under Polish control until World War II, and among older Ukrainians rather than younger ones. But the level of knowledge of Polish among the young is higher than many might expect.”
https://euromaidanpress.com/2021/10/10/more-than-one-ukrainian-in-four-speaks-polish-new-survey-finds/

Och detta

”Re: Can I communicate in Polish in Ukraine?

just thought I'd add my two cents. I speak fluent Russian (Ukrainian too) and I'm Polish Whenever people realize that I'm Polish (well, I can't get rid of my Polish accent, I know it), they switch to Polish, no matter what part of Ukraine I am visiting..Be it Lviv, be it Chernivtsi...

Perhaps places like Odessa or East Ukraine are the exceptions.

Frankly, I don't like it since I want to practice my Ukrainian as much as possible...yet, it's often very difficult in Lviv or other parts of West Ukraine.”

Att många ord är lika innebär att man har möjlighet att delvis förstå det som sägs eller skrivs på det andra språket, inte att man själv kan tala det. Talar du tyska? Du vet väl att svenska och tyska är släkt och har massor med liknande ord? Sedan är det klart att det är ganska lätt att lära sig ett närbesläktat språk om man tvingas lära sig det genom "språkbad" (du kan säkert lära dig hyfsad arabiska eller spanska på ett par månader om du verkligen var tvungen). Men du, som menar att ryska språket ska skyddas i Ukraina, förordar alltså att ukrainskan ska utrotas i de delar som du tycker ska till Polen? För den grundläggande förståelse man kan ha för att språken är släkt räcker inte långt om man ska leva ett helt liv i ett land. Och polackerna lär, som jag sagt tidigare, inte vilja ha ett flerspråkigt land.

Sedan att polacker kan förstå ryska är inte så förvånande. Det var obligatoriskt språk i skolan fram till ca 1990. Alla som började skolan innan dess läste ryska. På universiteten i Polen var det in på 90-talet inte ovanligt med kurslitteratur på ryska. Så att en polack kan kommunicera med en ukrainare är faktiskt irrelevant om polacken är över typ 35 år.

Polskan är vidare närmare släkt med slovakiska och tjeckiska, än med ryskan eller ukrainskan. Så dina påståenden är inte övertygande. Och att källan är "Quora" gör inte saken bättre. Och siffran 25% är faktiskt inte det minsta trovärdig om det handlar om att tala språket.

Den där sista personen saknar trovärdighet. Möter människor som i sitt eget land har möjlighet att prata på sitt eget modersmål men ändå väljer att skifta till det språk som den andra ("turisten" ) inte ens vill tala? Skulle du själv, om du blir tilltalad av en tysk på svenska övergå till att prata tyska för att du tycker det är kul att prata tyska och då helt strunta i att den tyska turisten faktiskt ville tala svenska? Själv skulle jag bara göra det om tysken var så dålig på svenska att det blev mer eller mindre obegripligt och att det därför skulle bli bäst resultat av samtalet om vi istället talade tyska. Är det en längre kontakt och man lär känna varandra kan man ju agera annorlunda, men det verkar ju inte vara fallet som beskrivs.
Senast redigerad av Auric 2022-07-26 kl. 00:44.
Citera
2022-07-26, 00:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kriget gynnar i alla fall vår egen vapenindustri. Först en order på 17 miljarder SEK till Slovakien, nu vill även grannlandet Tjeckien beställa CV-90:

https://www.army.cz/en/ministry-of-defence/newsroom/news/the-government-of-the-czech-republic-authorised-the-defence-minister-to-negotiate-the-acquisition-of -swedish-cv90-infantry-fighting-vehicles-and-the-a-237515/

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/czechs-want-f-35-fighter-jets-cv-90-fighting-vehicles-media-says-2022-07-20/

https://www.di.se/live/tjeckien-uppger-att-man-forhandlar-om-svenska-stridsfordon-fran-bae-systems/

Men enligt RyZZland så är det här ”helt enligt plan”. Även att Kazhakstan tänker gå med i NATO nu.

Låt oss vara ärliga nu.., "det" är långsökt. Kina accepterar nog Kazakstans styrelseskick betydligt lättare som försvarspartner.., än att NATO tar in de i värmen. Tror även Kazakstans "bossar" föredrar det utav samma orsak. Mindre frågor i Peking, än i Bryssel.

Affärer, är en annan sak.
Citera
2022-07-26, 00:52
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
(Ryssland) har använt sina ekonomiska medel till att utarma Kazakstan på både utbildat folk såsom män från 25 år och uppåt som arbetskraft. Kazaker har INTE den fina bilden utav Ryssland som det gärna vill visas upp i allmän östlig media. Sedan starten på denna konflikten har mängder och åter mängder utav medelålder kazakher återvänt hem från Petersburgs trygga tillvaro som de fick BETALD utav Ryssland på 2000-talets första decennium. Källa - mig själv. (En utav anledningarna till Rysslands nuvarande brist på piloter inom militären är JUST DETTA)

Hmm...Var inte medveten om det ...att så många grannar till Ryssland har oplockade gåsar med sina kriminella plundarbaroner i Kreml. Det tror jag kommer lite som en nyhet. Man visste om hur hatade Ryssarna är i Polen och Baltländerna (Och i div sydeuropeiska semesterdestinationer ) Kanske inte många visste om det antiryska sentimentet längre bort Rykten om Tjetjeniens "nya" Nationalism håller på att vakna. Och den är enligt rykten fientlig mot Ryssarna
Citera
2022-07-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss vara ärliga nu.., "det" är långsökt. Kina accepterar nog Kazakstans styrelseskick betydligt lättare som försvarspartner.., än att NATO tar in de i värmen. Tror även Kazakstans "bossar" föredrar det utav samma orsak. Mindre frågor i Peking, än i Bryssel.

Affärer, är en annan sak.
Faktiskt inte nej....men den diskussionen kan vi ta i en annan tråd som berör Kazakstan. Men nej, inte alls långsökt och ännu mindre overkligt eftersom att samarbetet allaredan är ett faktum. Dock inte vad det gäller NATO-medlemskap nej, men det betyder inte allt.....som vi kan se i Ukraina för tillfället
Citera
2022-07-26, 00:58
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Men enligt RyZZland så är det här ”helt enligt plan”. Även att Kazhakstan tänker gå med i NATO nu.

Haha. Självklart Det står en kristallkula i Putins residens. Han behöver bara smeka den och få alla händelserna rapporterade i förväg av anden som bor i kulan, så sändebudet tillika fredsduvan Lavrov kan delge alla vad anden har sagt till en internationell arena
Citera
2022-07-26, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hmm...Var inte medveten om det ...att så många grannar till Ryssland har oplockade gåsar med sina kriminella plundarbaroner i Kreml. Det tror jag kommer lite som en nyhet. Man visste om hur hatade Ryssarna är i Polen och Baltländerna (Och i div sydeuropeiska semesterdestinationer ) Kanske inte många visste om det antiryska sentimentet längre bort Rykten om Tjetjeniens "nya" Nationalism håller på att vakna. Och den är enligt rykten fientlig mot Ryssarna
Kazakstan som unifierad stat har aldrig varit mycket för att helga Ryssland, tvärtom. Tror de flesta har missat hur centralt viktigt Kazakstan var under soviettiden. Kanske Sacsha Cohen har hjälp till lite på den fronten . Men i verkligheten, nej, definitivt inget almänt älskande utav Ryska staten i Kazakstan nej
Citera
2022-07-26, 01:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
"dom" fattar nog en grej. Att de är fullständigt skiträdda för att den sista stolta representanten för absolut makt ska bli omringade av västerländsk "dekadens" som t.ex. fria val,oberoende rättsväsen,fri press, någorlunda kontroll över korruption osv. De ser sin roll som oumbärliga plundarbaroner i ett alltmer krackelerande samhälle alltmer ifrågasatta. Och det finns gott om extremt nyttiga idioter lite varstans på den europeiska högerkanten som av någon outgrundlig anledning innerst inne tycker om att slicka stövlarna på utländska despoter och folkmördare

Kan det vara att de känner sig så dissonanta med verkligheten att de önskar alla sina medmänniskor illa?
Citera
2022-07-26, 01:08
Medlem
Citat:
Kan det vara att de känner sig så dissonanta med verkligheten att de önskar alla sina medmänniskor illa?
Du är något på spåret där DEUS! Eller, faktiskt EXAKT så det ligger till ja. Dock är det beteendet lika ruttet som egoistiskt dumdristigt, men den delen utav kalkylen missade de sååååååååååå upplysta ryskvänliga skrävlarna
Citera
2022-07-26, 01:17
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Något i den riktningen i.a.f. Det är ett stort ämne i sig. Kombinationen att vi i väst (Sverige bl.a.) faktiskt har haft moskvatrogna fundamentalister som kallat sig Vänsterpartiet Kommunisterna fram till 1990 då Berlinmuren föll, tror jag ger en rätt bra fingervisning om att vi har varit direkt Moskva infiltrerade under många decennier (Sedan 1917, strax efter den ryska "revolutionen") . Jag var själv medlem av KU på 80-talet ( Vilket jag idag knappt vill erkänna för mig själv, men jag var ung och dum) och den kopiösa mängden av propagandaböcker som skulle bedrivas som självstudier i en bokcirkel som trycktes på en hela tiden var fenomenal...

Hur Högern anammade Putinism, är däremot en fullständig gåta. Men det hände långt efter min tid i KU, så personligen vet jag inte riktigt vad som har hänt mellan 1990-2000
Senast redigerad av Opaque 2022-07-26 kl. 01:24.
Citera
2022-07-26, 01:29
Medlem
Citat:
Något i den riktningen i.a.f. Det är ett stort ämne i sig. Kombinationen att vi i väst (Sverige bl.a.) faktiskt har haft moskvatrogna fundamentalister som kallat sig Vänsterpartiet Kommunisterna fram till 1990 då Berlinmuren föll, tror jag ger en rätt bra fingervisning om att vi har varit direkt Moskva infiltrerade under många decennier (Sedan 1917, strax efter den ryska "revolutionen") . Jag var själv medlem av KU på 80-talet ( Vilket jag idag knappt vill erkänna för mig själv, men jag var ung och dum) och den kopiösa mängden av propagandaböcker som skulle bedrivas som självstudier i en bokcirkel som trycktes på en hela tiden var fenomenal...

Hur Högern anammade Putinism, är däremot en fullständig gåta. Men det hände långt efter min tid i KU, så personligen vet jag inte riktigt vad som har hänt mellan 1990-2000

Beror nog mycket på att man identifierar Putin som nationalist, därtill är det känt att Putinregimen stött ett flertal högerpopulistiska/ nationalistiska partier ekonomiskt.
Bl.a LePen i Frankrike men även SD i Sverige.
Krasst är Putinregimen mer nationalistiska än en kommunistisk bildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in