2022-07-25, 13:06
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säg att bara 10% av dem fungerar, det räcker i alla fall för att förstöra stora delar av Västvärlden.

Det är uppenbart att de inte har råd med 300 stycken kärnvapen.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det vet jag att dom gör. De exporterar husgeråd, vitvaror, mobiltelefoner, lastbilar m.m.

Från tidigare inlägg (FB) Den stundande splittringen av det snart forna Ukraina =

"Rysslands totala export för 2019 var 426 720 000 000 USD

Elektronik stod för 3,43% = ca 1 463 600 000 USD

Jämför med:
Samma år exporterade Sverige elektronik för 173 000 000 USD,
Frankrike gjorde bättre och exporterade elektronik för 2 037 000 000 EURO.

Ryssland är en av Europas största exportörer av elektronik. "

Rysslands BNP var mindre än Sveriges BNP 1998 dom har gjort bra i från sig sen dess men är fortfarande MINDRE än nordens BNP. Några år framöver kommer Rysslands BNP sjunka igen, kanske blir den mindre än Sveriges igen. Grattis Ryssland för exportframgångarna.

Intressant om dom gigantiska problem Ryssland står inför inom elektronikindustrin, det här var gjort i februari, situationen är värre i dag:

https://www.youtube.com/watch?v=N_4R4X7AWtU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Så enkelt fungerar det inte, dels är skrämselpropagandan stor och dels så har väst säkerligen fler fungerande kärnstridsspetsar än vad Ryssland har och dessutom så kan inte Ryssland bara "förinta" något land i Europa utan att dom själv riskerar att drabbas. Så lägg ner den där domedagssekten som Ryssland försöker att skapa runt sig.
Det spelar ingen roll vem som har flest. Frågan är om någon är galen nog att använda dem. Putinhatarna gillar att i de flesta sammanhang beskriva Putin som totalt galen, men just när det kommer till kärnvapen så förväntas han vara helt rationell och aldrig använda dem.

Vad sen Väst skulle göra om Ryssland använde enstaka taktiska kärnvapen i Ukraina är en mycket öppen fråga. Själv tvivlar jag på att någon av kärnvapenstaterna skulle ge igen med kärnvapen.
Citera
Medlem
Först och främst, tack för ett seriöst svar.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
1. Jag tror inte NATO provocerade fram kriget, men snarare USA. NATO är egentligen inte fel i sig självt, problemet är att aktörer använder det för egen vinning, främst USA och vapenindustrin. Som jag skrev igår är (om nu Finland kommer med i slutänden) det negativt för Rysslands strategi. Men hellre Finland än Ukraina (större befolkning, mer "militant" än finnar). Jag tror inte Ryssland är rädd för en invasion a la Hitler. De är rädda för ett "jätte-serbien" där Ryssland kommer i någon form av inbördeskrig, och NATO intervenerar. Där är Finlands gräns inte ett så stort problem, eftersom det är mot "Russian heartland". Kilometermåttet är rätt dåligt som success-parameter.

Ok, då blir min första tanke att de kanske var korkat att starta något som potentiellt tömmer republikerna på unga män som ska strida mot ett ’brödrafolk’, det lär ju bara påskynda de ’interna missnöjena’, dvs driva detta inbördeskrig närmare. Det ser vi ju redan små frön av här och där. Att då ha förbrukat en betydande del av både soldater, materiell - men framför trogna militära ledare på mellan/högre nivå känns återigen kontraproduktivt. (Det är den här kontraproduktiviteten i vad det verkar, de flesta Ryska beslut/handlingar/ordval just nu gör mig så förvirrad).

Till denna kontraproduktivitet vill jag även lägga den för alla militärhistoriskt intresserade fullkomligt idiotiska planen att inte använda det vösta man har fem månader i en konflikt man tänkte skulle gå fort. Dvs att låta den dra ut på tiden med enorma förluster i manskap, materiell, pengar, inhemskt stöd och internationellt anseende - för att ”KAN”. Det finns som ingen logik i detta. Alls.

Är det någon som kan se en tydlig win eller ens game som är realistiskt nåbar för Putin i dagsläget?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
2. Du har rätt i att man kan inte tycka både att NATO är superfarligt och att de är en papperstiger. Jag menar (förenklat) att NATO är superfarligt. Ryssarna tänker (bör tänka) också abstrakt. Om 30 år kanske NATO hotar med teknologier som vi inte känner till idag (svärmar av droner, biovapen eller whatever). (med den brasklappen att kortsiktigt har NATO ingen snabb logistik. Ryssland skulle kunna ta Litauen idag samtidigt som de fortsätter i Ukraina, om de går all in. Men förr eller senare skulle de bli utslängda igen).

Vet inte riktigt om jag håller med att NATO har en speciellt långsam logistik. De fraktar ju sina saker från andra jorden fortare än Ryssen fraktar saker över gränsen till grannlandet.

Det som tar tid idag är ju politiska beslut om vad. Om ett politiskt beslut tas om att NATO ska gå all in så är USA/co bäst i världen på just logistikbiten.

Jag tror också att NATO är jättefarligt för Ryssen om Ryssen a) anfaller NATO, b) trappar upp kriget mot civila och nato-länderna bestämmer sig för att gå emellan.

Här är balansgången rätt fin. Men om det klassar NATO/Ryssland så finns det ändå inget scenario där Ryssland står som någon slags segrare.

Så även här, vad är en win/end game.
Citera
2022-07-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
USAs försvar kan inte stoppa dom.

De sparar så klart sina främsta vapen till en eventuell strid direkt mot NATOs trupper.

Enligt vem då? Samma källor som hävdade att S400 var världens i särklass bästa luftvärnssystem?

Nu har vi iallafall facit, ryska luftvärnssystem är inte ens kapabla till att stoppa HIMARS. Hur går tongångarna gällande det i Ryssland? Lägger medierna locket på eller är det något som nämns i media?
Citera
2022-07-25, 13:10
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det spelar ingen roll vem som har flest. Frågan är om någon är galen nog att använda dem. Putinhatarna gillar att i de flesta sammanhang beskriva Putin som totalt galen, men just när det kommer till kärnvapen så förväntas han vara helt rationell och aldrig använda dem.

Vad sen Väst skulle göra om Ryssland använde enstaka taktiska kärnvapen i Ukraina är en mycket öppen fråga. Själv tvivlar jag på att någon av kärnvapenstaterna skulle ge igen med kärnvapen.
Det spelar ingen roll vem som har mest, det håller jag med om. Därför är det så löjligt då en del tjatar om att Ryssland minsann har några hundra fler än USA även om vardera land har tusentals. Vad fan spelar det för roll liksom? Jag tror för övrigt att Putin inte är galen, däremot så kör han en skrämseltaktik. Att Putin kommer använda taktiskt i Ukraina tror jag inte.
Citera
2022-07-25, 13:11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du är klok herre men Ryssland har inte samma syn på världen och har byggt hela sin försvarsdoktrin på ett djupförsvar där man vill försvara landet utanför sina egna gränser. Detta pga av att de bla blivit invaderade vart 100 år. Att vi säger att vi i väst tänker rätt ändrar inte deras syn på världspolitiken. Ryssland kan inte heller godta att usa kan bedriva kriminella övergreppskrig mot tex Irak 2003 och sedan säga åt vad Ryssland får och inte. Det är inte en ljus framtid om usa och Ryssland inte kan bjuda in varandra i värmen igen inom en snar framtid. Så så länge ingen av sidorna kan ta ett steg tillbaka mot varandra kommer mänskliga lidandet fortsätta och just nu är det Ukrainas stackars folk som lider. Jag skickar privat kläder till kharkiv och fått bilder på dem som får det. Det mår jag lite bättre av.
Jag vill att ryssar lider och jag vill att tyskar och österrikare lider.
Citera
2022-07-25, 13:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Först och främst, tack för ett seriöst svar.

Ok, då blir min första tanke att de kanske var korkat att starta något som potentiellt tömmer republikerna på unga män som ska strida mot ett ’brödrafolk’, det lär ju bara påskynda de ’interna missnöjena’, dvs driva detta inbördeskrig närmare. Det ser vi ju redan små frön av här och där. Att då ha förbrukat en betydande del av både soldater, materiell - men framför trogna militära ledare på mellan/högre nivå känns återigen kontraproduktivt. (Det är den här kontraproduktiviteten i vad det verkar, de flesta Ryska beslut/handlingar/ordval just nu gör mig så förvirrad).

Ja, de tar absolut en risk. Vi får se om där uppstår social oro i Ryssland nu de närmsta månaderna, dvs någon form av väpnad seperatism/terrorism/etc. Om det inte gör det, så är nog Ryssland rätt stabilt.
Citera
2022-07-25, 13:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Antal stridssptsar är en sak, men antal aktiva är en anna sak som sagt. Enl Wikipedia har USA 1 952 aktiva och Ryssland 1 910 dito. Har du någon nyare mer fräsch info?

Nej men det är helt enkelt helt orimligt. Bara att räkna hur mycket det skulle kosta att underhålla dem och dra av den summan från den ryska militärbudgeten.
Citera
2022-07-25, 13:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag vill att ryssar lider och jag vill att tyskar och österrikare lider.

Varför önska mänskligt lidande ?
Citera
2022-07-25, 13:13
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Varför önska mänskligt lidande ?
För att ni förtjänar det.
Citera
2022-07-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad har vi för nytta av brödrostar..robotdamsugare och halvledare när vi inte har energi att driva det.
Energi är nyckeln till allt..
Nähe?

Du kan googla själv på Sveriges el export och import av gas ifrån Ryssland 1%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in