Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Har så svårt med att tro att en majoritet ryssar verkligen stödjer kriget mot ett grannland man ju inte haft några som helst problem med tidigare, alltså då menar jag gemene ryss. Men visst, Ryssland är ett enda stort frågetecken. Vi är för olika i tänket tror jag. Ändå verkar ju Ryssland ha fullt upp med att leta allt fler ryska desertörer medan Ukraina hyllar sina patriotiska soldater.
Är kanske detta anfallskrig mot ett fredligt grannland ett sätt för makten att hålla ihop Ryssland? Skapa en kris så folk får annat att tänka på än att ev. våga kritisera makten? Är demokrati, yttrandefrihet och ett rättssamhälle värt namnet dödsstöten för ett Ryssland i sin nuvarande form?
Vi sätter ett stort frågetecken på kartan där Ryssland borde finnas tycker jag. Ukraina har ju hittills klarat demokratiresan relativt väl så den statsbildningen lär inte försvinna vilket som.
Tre sig väl ganska självklart någon överhängande majoritet i näbetydande demografien stödjer kriget. Då hade ju hela ”Putin är rädd för mobiliseringen för att folket kanske vänder sig mot honom”-narrativet dött på en sekund.
Gamla vanliga ryssar: ja till krig, Ukraina är ändå Ryssland och vi hatar nazister.
Unga ryssar som öännu inte dragit: krig, med mig i? Nej tack.