2022-07-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Så vad du menade med ”sluta nu! Ryssland har aldrig vägrat något” var att ”du har rätt! Ryssland i många fall absolut vägrat att exportera gödsel”…

Tack för klargörandet.
Betalningarna eller sjötransporterna måste i många fall köras via västligt styrda betalningssystem därför att det är så det fungerar logistiskt. De flesta afrikanska länder har inga egna handelsflottor att tala om, containershipping och sjöfrakter drivs till stor del av västliga rederier och betalningar görs ofta via t ex SWIFT (som Ryssland är blockat ifrån). Ofta är det dessutom västliga banker och börser som fungerar som mellanhänder.

Om ditt alternativ är att Ryssland rätt och slätt skulle donera konstgödsel, spannmål och andra varor rill Afrika helt gratis (för att undvika trassel med betalningar etc) så nej, det funkar inte så.
Citera
2022-07-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Om det hade handlat om att förhindra Natoutvidgning, varför tillåter man då en Natoanslutning från Sverige, men främst Finland, med vilka man delar en väldigt lång gräns med?
Den blir ju inte av tycks det, dessutom är våra regeringar inte riktigt lika stridstuppaktigt korkade som de i Kiev.
Citera
2022-07-24, 17:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
(FB) Är olja och gas den verkliga anledningen till Rysslands invasion av Ukraina?

Tänk på att där kan vara flera samtidiga motiv. Dessutom flyttar sig motiven med kriget. Och invasionen 2014 drevs inte bara av ryssar, men också proryska mäktiga ukrainska personer som förväntar profit från gas och olja. Putin hade inte kunnat göra något utan lokalt stöd.

Mitt eget svar, enkelt uttryckt: 80% hindra NATO, 20% gas/olja och "land grab".

Operationaliserat:
1) Få garantier från USA/väst att Ukraina blir alliansfritt
2) demilitarisering (Ukraina får minskad militär förmåga jämfört med januari 2022).
3) Land grab. Ursprungligt mål Donbass. Nu kanske mer ambitiös, oklart hur ambitiös. I värsta fall ger Putin inte sig förrän han har även Kharkov och Odessa.

Jag tror Putins personliga ambitioner och stormaktsdrömmar om ett nytt Sovjetunionen/Tsarryssland är en viktig del. Han har sagt och skrivit mycket som tyder på det.

Frågan om gas/olja är mer att de var rädda för att Ukraina skulle kunna sälja till Europa, och Ryssland skulle då förlora sin utpressningsmakt gentemot Tyskland och andra länder.

En annan fråga är att ett liberalt, demokratiskt och ekonomiskt välmående Ukraina är ett hot mot Putins diktatur och kleptokrati. Ryssarna kan börja ifrågasätta varför de inte kan få had som i Ukraina.

NATO är helt irrelevant, om Ryssland var rädda för NATO så skulle man ju inte slösa bort alla sina bästa vapen som man gör nu samt dra bort trupper som är mot NATOs gränser. Det ger jag högst 5 %.
Citera
2022-07-24, 17:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Om det hade handlat om att förhindra Natoutvidgning, varför tillåter man då en Natoanslutning från Sverige, men främst Finland, med vilka man delar en väldigt lång gräns med?

Jag tror att ryssen inte hade räknat med detta helt enkelt. Därför tycker jag det är ett stort säkerhetspolitiskt misstag av oss, men det blir antagligen till ett mål som Ryssland inte får helt uppfyllt.

Ryssarna hade det dock säkert som ett av sina osannolika scenarier. Och har bedömt att om man måste välja mellan :
1) ett stort hatiskt Ukraina som är med i NATO som granne
2) Sverige och Finland

så väljer man hellre 2), Sverige och Finland. Vi är trots allt mer mogna och välfungerande som nationer, och ligger kulturellt i väst. Vi har mindre potentiell militärmakt, och vi ligger långt från Tjetjenien, Dagestan etc. Ryssland är inte rädda primärt för invasion (NATO tar St. Petersburg), de är rädda för inrikes destabilisering.
Citera
2022-07-24, 17:49
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billyhilly
Tos-1 fortsätter att göra jobbet. Stora högar av förkolnade ukrainare ligger överallt, en och en annan kroat, alban, bosnisk muslim ligger och sprider sin aska på rysk mark. Fråga de i Mariopul.
Konstigt att vi inte får några rapporter om det.
Man skulle kunna tro att ammunitionen är slut eller att ryssarna inte vågar använda sina Molotov cocktail slangbellor längre.
Citera
2022-07-24, 17:51
Medlem
Slackoffs avatar
Medaljens baksida.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1551148028953780224
Tyvärr blev det ingen Lada för familjen.
Citera
Medlem
Satan vad de smäller nu i Kherson
Saker börjar hända
Citera
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
SMÖRJA
Du, jag läste ingenting. Det var väl bara imbecilla lögner igen, eller hur?
Citera
2022-07-24, 17:52
Medlem
Melange5738s avatar
Rysslands ekonomi är betydligt sämre än vad som beskrivs: https://foreignpolicy.com/2022/07/22/russia-economy-sanctions-myths-ruble-business/
Citera
2022-07-24, 17:53
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Precis som scenen med Playboytjejerna och helikoptern i Apocalypse Now

https://youtu.be/k5RLLT5psmg

Då hade det kanske blivit fart på soldaterna. Fick känalan dom stod där ganska apatiska och väntade på döden.
Citera
2022-07-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Du behöver inte nia mig, det är löjligt och omanligt. Jag konstaterar bara att du är helt väck som läser och refererar till CNN.
CNN är väl bra ?, liksom USA och NATO är bra, manliga liksom ,starka .

Ryssland är svaga , visar svaghet mer o mer , ganska omanliga.
Citera
2022-07-24, 17:54
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det hörs inte så mycket om TOS-I TOS-IA eller TOS II längre.
Det är system med kort räckvidd. De kräver kontroll av omgivningen t ex när Mariupol var omringat. Det finns inga platser att använda dessa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in