Citat:
Ursprungligen postat av
ForumApache
Bra att du så småningom börjar begripa att jag har ALLTID rätt.
Haha (sarkasm förstås inte), läs detta och avgör själv vad våra politiker i EU-parlamentet hör hemma på skalan, och kanske du.
The 5 basic laws of human stupidity, according to Cipolla
https://principia-scientific.com/the-5-basic-laws-of-human-stupidity-according-to-cipolla/
Nåja, eftersom du knappast läser listar jag dom kortfattat här och hoppas du kan läsa engelska.
1. Always and inevitably, each of us underestimates the number of stupid individuals in the world
2. The probability that a certain person is stupid is independent of any other characteristic of the same person
3. A stupid person is one who causes harm to another person or group without at the same time obtaining a benefit for himself or even damaging himself
4. Non-stupid people always underestimate the harmful potential of stupid people
5. The stupid person is the most dangerous person that exists
Jag brydde mig inte om tidigare att besvara påståenderna vad det gällde NATO men varför inte nu för hundrade gången.
Du säger att NATO inte agerar utan en artikel 5 och verkar helt glömt bort Balkan, Afganistan, Libyen och annat. NATO gillar att kriga men bara mot länder som är mycket svagare.
NATO eller enskilda länder inom organisation kan visst gå in i Ukraina utan att riskera kärnvapenkrig bara man låter bli rysk territorium där det kan trigga ett. Varför går inte baltstaterna och Polen som är högljuddast in? Varför går inte hela NATO in under parollen fredsbevarande styrkor? Syrien är ett bra exempel för det först, det forna Jugoslovien för det andra.
NATO eller enskilda länder vågar inte för man vet att man får stryk i långa loppet. Man har inte tillräckligt med soldater (>400k), man har inte tillräckligt med bränsle för att hålla ut mer än några få månader, man har heller inte industrin eller energin att upprätthålla produktion av ammunition och vapen, man har inte villigt kanonfoder att slänga mot ryssarna, man kan inte enkelt etablera flygherravälde utan att förlora nästan alla sina svindyra stridsflyplan, man har inte logistik eller ekonomin att kriga.
Ryssarna har EU:s pungkulor och framför allt Tysklands i ett skruvstäd men har inte vridit om än. Allt man behöver göra är att stänga av gasen, stoppa oljan och även råvarorna så går EU helt under ekonomiskt. Ryssarna vill inte förstöra EU eller kriga mot NATO för det kostar naturligtvis dom med och framförallt finns det ingen mening ekonomiskt för Ryssland, Indien och Kina med ett alltför fattigt EU. Ryssland vet nu att man har med mycket dumma människor i väst ledning att göra och tar det bara lugn för förr eller senare försvinner dom och ersätts av människor det går att förhandla med.
USA kan väl vara ett undantag då det gäller att möta upp Ryssarna i krig men som vi ser drar dom sig också och det gäller inte kärnvapenhotet. Det där kärnvapenhotet du kör med är ett dåligt argument eftersom det betyder att NATO inte alls behövs, det skulle räcka med avskräckande kärnvapen. I mitt tycke räckte vänskapliga handelsförhållanden med Ryssland för att undvika konflikter med landet men det är för sent nu efter detta och att vi nekat en ny säkerhetsording som Ryssland efterfrågat i minst 15 år.
Nu är det ju så att Ukraina bara var ett verktyg som misslyckades för väst så det är ingen mening att någon gör något för dessa krigshetsare. Ukraina offrades och vi vet alla varför. Vapenleveranser och ekonomiskt stöd blir mindre för varje dag och vi börjar oroa oss om vår ekonomi och en kall vinter. Är det någon som oroar sig för Ukraina och hur dom ska överleva vintern? Det blir troligen Rysslands problem då vi hittat på något annat att tjata om som Kina, covid, apkoppor, vaccin eller något annat trams och glömmer ytterligare ett land vi förstört.
Min syn på detta hela och du har mest troligt en annan syn där väst är överlägsna i allt och inte kan slås av "andra klassens" folk.