2022-07-23, 20:58
Bannlyst
Vad tror ni, kommer hösten och vintern (kyla, inte lika länge ljust på dagarna) gynna Ukraina? Var något inlägg om att Ryssland strider dåligt i mörkret.
Citera
2022-07-23, 21:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det virker som det ikke finnes noe lavmål for Russland lengre.
De er blitt en mafiastat, og ikke noe annet.

Ibland undrar man om ryssarna har kontroll på sina egna trupper?

Citat:
Ursprungligen postat av UAF
Vad tror ni, kommer hösten och vintern (kyla, inte lika länge ljust på dagarna) gynna Ukraina? Var något inlägg om att Ryssland strider dåligt i mörkret.

Jag tror det gynnar Ukraina, ukrainarna har mycket tekniska saker för att se i mörkret. Och ryssarna har svårare att se Ukrainas drönare. Kan bli en ny offensiv av Bayraktar?
Citera
2022-07-23, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det gynnar Ukraina, ukrainarna har mycket tekniska saker för att se i mörkret. Och ryssarna har svårare att se Ukrainas drönare. Kan bli en ny offensiv av Bayraktar?
Ryssland får svårare och svårare, Ukraina tar tillbaka förlorade områden titt som tätt och offensiven är väldigt knapp. Terrorbombningarna fortsätter osv men det är mycket mot redan förstörda städer också. Ryssland antingen sparar sina högteknologiska kryssningsmissiler, alt håller på att få slut på dom.

Jag tror också det, och jag hoppas ryssarna är kasst utrustade så att de inte kan strida bra pga kylan. Slava Ukraini!
Citera
2022-07-23, 21:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Så ryssarna sätter nu även in gamla prototyp vagnar eller har de börjat göra Frankesnteinvagnar av skrot?
https://twitter.com/Danspiun/status/1550180473166594053

De skickar allt de kan hitta till Ukraina. jag tror de har fullt upp i sina verkstäder för att reparera fordon och att försöka få de som stått i förråd att fungera.
Citera
2022-07-24, 10:20
Medlem
Så gott som alla, förutom några rysstroll, är förvånade över Ryssland låga militära kapacitet. Vi tänker Sovjet och översätter det till Ryssland, att Ryssland skulle ärvt det sovjetiska militärindustriella komplexet. Men vi glömmer ju att Sovjet även var Baltikum, Ukraina, Belarus m fl.

Framförallt Ukraina verkar har haft en stor del av Sovjets kapacitet som varvsindustri, flygindustri (Antonov) och andra företag. Sovjets helikoptrar byggdes bl a i Kazan och Riga (förutom Moskva).

Samma sak skedde ju med själva materielen, den delades upp av de nationer som bildades när Sovjet sönderföll.

Så tänker vi kring Ukraina och tror de inte hade någon del av sovjets forna styrka. Men de hade ju en hel del av unionens avancerade industri, må vara att den är i spillror idag. Avsättningen försvann ju när ekonomin lades om.
Citera
2022-07-24, 14:04
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag skulle tippa på att du tänkte på T-62. Den har mindre kanon.

Mja, det lär väl ha vart någonstans sånt. Får iaf påstå det... 😁 Men om jag förstår det rätt är det alltså ett T-80-chassi, T-72-luckor, T-64-torn, som råkar ha samma kanon som T-80 brukar ha?
Citera
2022-07-24, 14:32
Medlem
Björnen har fastnat med nosen i sin egen björnfälla
Citera
2022-07-24, 14:46
Medlem
Jag undrar om Rysslands Hypersonic missiles och Sarmat 2.
Vad är det Ryssland har egentligen? Dom vapnen verkar ju inte användas i nån större utsträckning i Ukraina?
Citera
2022-07-24, 15:10
Medlem
Om några veckor lär vi få se hur Ukrainas offensiv runt Kherson artar sig. Jag hoppas det går bra. Det som ryssen håller på med långsiktigt är fan helt efterblivet.

Rekrytera överåldriga civila och ge dem en månads utbildning? totalt efterblivet och meningslöst. Rekrytera kriminella? Är de helt från vettet!

Ryssland verkar transformera sin arme ännu mer till en beväpnad hop med gamla pensionärer och psykfall.

Hur fan tror de att dessa outbildade och okunniga, gamlingar och samhällets avskum, skall kunna strida?

De skickar kryssningsrobotar lite kors och tvärs till igen nytta alls. Det ENDA dessa robotattacker mot civila gör är att stärka Ukrainas vilja och moral genom att utsätta alla i Ukraina för viss fara och risk. Det gör att ALLA känner sig motiverade att hjälpa till och göra sitt mot angriparen.
Citera
2022-07-24, 15:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Mja, det lär väl ha vart någonstans sånt. Får iaf påstå det... 😁 Men om jag förstår det rätt är det alltså ett T-80-chassi, T-72-luckor, T-64-torn, som råkar ha samma kanon som T-80 brukar ha?

Jag har inte tittat särskilt mycket på bilderna. Alla tre vagntyper, T-64, T-72 och T-80 har liknande former och alla tre har samma 2A46 eller 2A46M-kanon.
Citera
2022-07-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Vad är det Ryssland har egentligen? Dom vapnen verkar ju inte användas i nån större utsträckning i Ukraina?
De har prototyper och ett litet fåtal. Alldeles för sällsynta och dyra för att slösa på Ukrainska hyreshus…
Citera
2022-07-24, 17:35
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Iskander och Kinzhal har använts mot Ukraina, men de verkar har skjutit slut på dessa (eller i alla fall skjutit så många att de inte har råd att använda fler mot ukrainska svinhus, ålderdomshem och gräsmattor), Zirkon är inte operativ (och frågan är om ryssarna ens kan tillverka dem p.g.a. sanktionerna) och Sarmat 2 är ett strategiskt kärnvapensystem, som inte är operativt än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in