Citat:
Ursprungligen postat av
dodri
Nu har det publicerats en kortare video på den RYSKA Mi-8-helikoptern som sprängdes av en Bayraktar på Snake Island.
Hur många rysskramare i den här tråden hävdade att det var en ukrainsk helikopter? 10-15? Propagandan ljög, som vanligt.
https://twitter.com/osinttechnical/status/1550589487079636992?s=21&t=D5adQJh6XLERcrEkhklncQ
På härliga twitter påstås forfarande att det är:
A. En rysk helikopter garanterat
B. En Ukrainsk helikopter garanterat
Både Ryssland och Ukraina har Mi-8.
Jag själv vet faktiskt inte hur jag ska se att det är en rysk eller en ukrainsk helikopter. Varken i videon eller på vraket. Sjävklart säger UKR att den är RYS och vise-versa.
Det som talar en aning för att det kan vara en ukrainsk helikopter ändå är den kreativa klippningen av videon där man lagt på en effekt exakt i ögonblicket innan träffen. Denna effekt är en så kallad "transition effekt" som används mellan klipp vilket innebär att videon är lite yxad. Några frames är borta och man använder zoom/optical flow effekten för att det ska flyta bättre mellan de två block som är kvar som saknar ett par frames.
Eventuellt är detta frames där man ser att det är en projektil som kommer sidledes längs med marken som man tvättat bort.
Jag tar mer än gärna argument för att det är en rysk helikopter.