2022-07-21, 21:35
Medlem
ackefoleys avatar
Väljer att se beslutet som Stensons pension från den stora scenen och tackar honom för allt han gjort. Hoppas han gör något vettigt med pensionspengarna. Varför inte lägga allt på svensk golf så vi får fram några bättre herrgolfare i framtiden.
Citera
2022-07-22, 09:44
Medlem
Det virker som at alle har en pris, samme hva du har sagt eller gjort eller gitt signal på tidligere, eller avtalar du har inngått.

Brooks Koepkas sa i februar at noen vil la seg kjøpe. 4 måneder senere er han en av de.
Bryson DeChambeau gikk ut og avviste at han var interessert i den kontroversielle Liv-touren. Så meldte han overgang. Det same gjorde Paul Casey.

Og nå sist han som kunne vært Ryder Cup-kaptein, som har fått det veldig ærefulle oppdraget, og har hatt en veldig god karriere òg, meiner at alt det ikke er verd noe i forhold til de dollarene han får.

Det er bare ett ord - penger. Så enkelt er det.
Citera
2022-07-22, 09:53
Medlem
wwrs avatar
Ja, Stenson måste vara en väldigt dålig människa.

(ironi)

Han accepterade att hoppa av sin gamla tour för en halv miljard kronor. Han är dessutom 46 år gammal och har passerat sin topp.

Märklig diskussion. Han tar givetvis det bästa erbjudandet. Han har inte brutit några kontrakt vad jag vet.

Men det handlar om att massmedia vill sprida hat mot Saudi.

Europa skall svältas på energi. Vi har redan lagt sanktioner mot storproducenterna av olja; Ryssland, Iran och Venezuela. Om några år lägger kanske EU sanktioner mot Saudi och våra bensin och elräkningar stiger ytterligare. Vi européer skall inte kunna använda en droppe olja.
Senast redigerad av wwr 2022-07-22 kl. 10:29.
Citera
2022-07-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag hade fel. Stenson får inte 30 miljoner dollar för att gå över till LIV. Han får 50 miljoner dollar.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...a-pa-liv-touen

Herre gud vilka pengar.

Citat:
LIV-touren lockar med till synes obegränsade pengar från den statliga fonden.

– Så klart grundar sig en del av mitt beslut på det kommersiella, men formatet, schemat och spelarnas kaliber var också avgörande faktorer. Jag är dedikerad till att få sporten att växa och använda den som en kraft för något bra, säger Henrik Stenson.
Citera
2022-07-22, 11:56
Medlem
Stefan4s avatar
Man undrar ju vilka fler som väljer att lämna PGA för LIV framöver?

Om Koepka har gjort det valet finns ju en risk att även McIlroy går den vägen.
Citera
2022-07-22, 13:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportblad...henrik-stenson

Lite citat.
Nu lämnar en av hans huvudsponsorer, Mutual of Omaha, samarbetet.

Stenson sponsras utöver det även av Hugo Boss och Callaway, som ännu inte har meddelat sin ståndpunkt i frågan.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...dinavian-mixed

DP World Tour kan i nuläget inte svara på om han får fortsätta stå värd för – eller ens delta – i sin egen tävling Scandinavian Mixed.
Citera
2022-07-22, 14:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollargirl
https://www.aftonbladet.se/sportblad...henrik-stenson

Lite citat.
Nu lämnar en av hans huvudsponsorer, Mutual of Omaha, samarbetet.

Stenson sponsras utöver det även av Hugo Boss och Callaway, som ännu inte har meddelat sin ståndpunkt i frågan.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...dinavian-mixed

DP World Tour kan i nuläget inte svara på om han får fortsätta stå värd för – eller ens delta – i sin egen tävling Scandinavian Mixed.
Nu kommer många att försöka gnida in det Biden sade om Saudi och "pariah". Fast Biden nyligen själv var i Saudi och tiggde olja.

Det blir mycket negativ publicitet för Saudi den närmaste tiden trots att de bara sponsrar en golftour. Både EU och USA köper Saudis olja. Men en golfspelare görs ned om han spelar för dem ...

Stenson lär nog ha kollat med sina sponsorer innan han fattade beslutet.
Senast redigerad av wwr 2022-07-22 kl. 14:13.
Citera
2022-07-22, 15:46
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, Stenson måste vara en väldigt dålig människa.

(ironi)

Han accepterade att hoppa av sin gamla tour för en halv miljard kronor. Han är dessutom 46 år gammal och har passerat sin topp.

Märklig diskussion. Han tar givetvis det bästa erbjudandet. Han har inte brutit några kontrakt vad jag vet.

Han har väl brutit mot kontraktet som Ryder Cup-kapten. Spelarna ska ju hämtas från Europatouren och att ha en kapten som hoppar av densamma är väl ett brott mot reglerna, skulle jag gissa.
Citera
2022-07-22, 16:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Han har väl brutit mot kontraktet som Ryder Cup-kapten. Spelarna ska ju hämtas från Europatouren och att ha en kapten som hoppar av densamma är väl ett brott mot reglerna, skulle jag gissa.
Men är det ett kontraktsbrott skall han straffas enligt det. Han har ju fått sparken. Nu skall alla hoppa på honom för att han spelar för saudierna. Det är lite äckligt tycker jag.

USA, EU och alla andra handlar olja av saudierna. Biden var nyss i Saudi och tiggde olja. Men nu skall en del spelare göras ned för att de spelar för saudierna. Äcklig dubbelmoral anser jag.

Venezuela, Iran, Saudi, Ryssland ... Alla länder som har olja och skulle kunna hjälpa Europa ur krisen skall göras ned i media.

Det kommer säkert att bli sanktioner mot Saudi med tiden. De länder som har något användbart lägger EU sanktioner mot men länder som bara kan exportera flyktingar som tynger ned Europas ekonomi älskar vi. Det är helt uppenbart att EU:s taktik är att sänka Europa.
Senast redigerad av wwr 2022-07-22 kl. 16:24.
Citera
2022-07-22, 17:11
Medlem
Värst vad den här tråden har blivit populär bland användare som aldrig satt sin fot i Bollsport förr...

Citat:
Så har jag förstått det också. Ryder Cup är ju ett samarbete mellan PGA of America och PGA European Tour. Sjävklart måste kaptenen och spelarna representera just Europatouren. Var det Casey som missade ett RC då han inte var medlem.

Med det sagt kan vi tacka av den äldre generationen europeiska RC spelare: Westwood, Garcia, Poulter, Stenson, Casey har alla gått till LIV. Är väl bara Rose kvar. Dags för Hovland, Rahm och Fitzpatrick att ta över.

En sak jag undrar: vad händer med Stensons $50m om LIV lyckas locka fler ur eliten? Det kan ju bara vara 48 spelare med menar jag. Att betala ockerpriser för ett gäng europeiska föredettingar kan ju knappast vara hela planen.
Citera
2022-07-22, 19:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joow
Att betala ockerpriser för ett gäng europeiska föredettingar kan ju knappast vara hela planen.
Det kan jag hålla med om. LIV är väl fullbokad nu. Det hela är skumt. Mediabevakningen låg tidigare i år på en lång blond spelare som ser ut som en James Bond-skurk och har ett passande smeknamn. De spelar på Trump-banor. LIV är kopplade till Saudi-pengar som media anser suspekta. Nu blev det massivt gnäll när Henrik inkasserade största checken golfpengar någonsin till en svensk (mer än Elin fick ). Henrik blev av med uppdraget innan hans engagemang med LIV blivit officiellt.

Det känns som att LIV inte riktigt ligger i massmedias strömfåra.

Senast redigerad av wwr 2022-07-22 kl. 19:42.
Citera
2022-07-22, 21:33
Medlem
Citat:
Det känns som att LIV inte riktigt ligger i massmedias strömfåra.

Normalt brukar tanken vara att man i längden skall tjäna pengar på ett sådant här projekt.
Så verkar det inte vara här, utan Saudiarabien är ute efter att bättra på sitt rykte den här vägen.
Märker de att det inte fungerar så lägger de antagligen ner alltihop.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback