Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Alt jeg skrev var at G.B. A*rseth er formann i Orkl* Pensjonistforening, og at det var
litt pussig siden Orkla er dagligvaregrossist. Jeg påstår ikke at det har noe med denne
saken å gjøre, men jeg synes det var interessant.
Jeg har heller aldri påstått at naboen i S7 var bortreist. Det var naboen i S5, som var på jakt.
Jeg vet selvsagt ingenting om hvordan selve drapet er utført, og har heller aldri påstått at jeg vet det.
Jeg har derimot understreket at bakteppet for drapet er grusomt - i tillegg, selvsagt, til at et drap er
grusomt nok i seg selv. Jeg har heller ikke påstått at sakens antatte grusomhet fikk GH til å slutte, men
jeg vil anta at det er en påkjenning, selv for garvede politifolk, å måtte forholde seg til de underliggende
fakta i saken i såpass lang tid.
Jeg er ikke enig med deg, når det gjelder at en GM som ønsket å frame TH, ikke kunne finne på å fingere drapet som kidnapping. Jeg tenker da at GMs plan var at politiet skulle tro at drapet hadde skjedd I affekt, og at TH hadde i all hast forsøkt å dekke over det som hadde skjedd, ved å fingere drapet som kidnapping.
"Rosinen i pølsen", i GMs øyne, kunne være å tipse politiet anonymt, på et senere tidspunkt, om at våpenet og kroppen (mm) kunne være i S4 (eller like i nærheten). Men at GM måtte vente lenge nok med å tipse om dette (særlig kroppen), for at det ikke skulle være mulig å tidsbestemme dødstidspunkt, i tilfellet TH hadde alibi.
Sånn sett var det viktig at det ble plantet ammunisjon på åstedet, og at våpenet manglet. Det ville medføre at politiet måtte undersøke eiendommen svært nøye, siden TH har mange våpen, men ikke tilhørende våpen til ammunisjonen på åstedet, er det en sterk indikator på affektdrap. Og på den måten muliggjør det at politiet finner andre eventuelle plantede spor.
Sannsynligheten for å finne inkriminerende spor øker antageligvis, i tilfeller det dreier seg om affektdrap. Og åstedet vil dermed ikke fremstå like konstruert, når GM planter spor/gjenstander, slik plantede spor vil fremstå ifm et planlagt drap.
GM har nok vært klar over at ektefellen som oftest blir mistenkt når kvinner forsvinner, pga statistikk. Generelt er det vel ofte slik uansett, når noen forsvinner eller blir drept, at nærstående blir nøye undersøkt.