2022-07-22, 13:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jamen dåså. Då har vi inga problem då.
Det har jag inte skrivit. Problemet är att efterfrågan ökar mer än tillgången, vilket får priserna att gå upp. Vi behöver bygga mer och snabbare.
Citera
2022-07-22, 13:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det har jag inte skrivit. Problemet är att efterfrågan ökar mer än tillgången, vilket får priserna att gå upp. Vi behöver bygga mer och snabbare.

Alternativt skulle man väntat med att skära ned på kärnkraften tills alternativen var på plats.

Jag tänker inte resonera mer med dig. Rätt eller fel känns det som om du är en av de hjärntvättade, och jag orkar inte med. Var och en blir salig på sin tro. Min röst i höst går till de som kan göra mest mot mp och S.
Citera
2022-07-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.friatider.se/elpriset-vantas-dubblas-pa-nytt

[b]

Dyra el priser kommer snart. Kriget i Ukraina säger man bara. Vad gör man?
Vad kan man göra åt el priset? Se över sin elanvändning som sagt?

Kriiiiget i Ukraina… Elpriserna går upp för att det är en obalans i produktion/konsumtion. Och det beror på att man lagt ner kärnkraftverk och kolkraftverk. Då har vi fått en effektbrist på nätet som vi inte kan ersätta med vatten och vind just nu.
Detta är totalt planerat att göra oss beroende av rysk gas.

Nu kommer smällen Klaus Schwab har beskrivit i sin bok. Bara att spänna fast säkerhetsbältet
Citera
2022-07-22, 13:54
Medlem
barkeepers avatar
Alltihop är en del av planen för att se till att den stora massan aldrig blir ekonomiskt oberoende.
Citera
2022-07-22, 14:00
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Alternativt skulle man väntat med att skära ned på kärnkraften tills alternativen var på plats.

Jag tänker inte resonera mer med dig. Rätt eller fel känns det som om du är en av de hjärntvättade, och jag orkar inte med. Var och en blir salig på sin tro. Min röst i höst går till de som kan göra mest mot mp och S.
Det finns ingen anledning för dig att vara oförskämd. Jag är inte kärnkraftsmotståndare om du tror det. Däremot så kommer kärnkraften aldrig att lösa hela energifrågan. Vi kommer att behöva vind, vatten och sol också.
Senast redigerad av saganshus 2022-07-22 kl. 14:03.
Citera
2022-07-22, 14:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillivaBilli
Enligt Nordpool kostar en kilowattimme 22 kr plus moms i eftermiddag kl 17 i Lettland och Litauen. Övrig tid ungefär samma priser som i SE3/SE4. Är det dessa eller t o m högre nivåer svenskarna har att se fram emot i de sydliga elområdena denna vinter? 825 kr per dag för 30 kWh, en normal förbrukning för en villa.

Nya elområden kan vi få tidigast i slutet av 2025. Under tiden sitter vår energiminister (S) passiv och överlåter åt EU och privata aktörer att åderlåta invånare och näringsliv.

Ja strategerna på Svenska Kraftnät talar om priser på 40 kr /kWh i vinter.

Priserna i Lettland och Litauen måste svida rejält hos befolkningen där. Deras köpkraft är ju ännu mindre än den i Sverige. Hur klarar sig tex en pensionär där?

Litauen var väl i stort sett självförsörjande på el när Ignalina var i drift.
Citera
2022-07-22, 14:08
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det finns ingen anledning för dig att vara oförskämd. Jag är inte kärnkraftsmotståndare om du tror det. Däremot så kommer kärnkraften aldrig att lösa hela energifrågan. Vi kommer att behöva vind, vatten och sol också.

Sverige byggde upp världens bästa elförsörjningssystem decennierna efter WWII, med vattenkraft i norr och kärnkraft i södra Sverige samt kraftvärmeverk i en del kommuner. Detta var till 98% koldioxidfritt och den producerade el till väldigt bra priser för hushåll, företag och institutioner, dessutom till väldigt hög leveranssäkerhet.

Vindkraften har i princip inga konkurrensfördelar gentemot kärnkraften, den är varken billigare eller snabbare och definitivt inte lika leveranssäker.
Citera
2022-07-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja strategerna på Svenska Kraftnät talar om priser på 40 kr /kWh i vinter.

Priserna i Lettland och Litauen måste svida rejält hos befolkningen där. Deras köpkraft är ju ännu mindre än den i Sverige. Hur klarar sig tex en pensionär där?

Litauen var väl i stort sett självförsörjande på el när Ignalina var i drift.

40kr kW/h är omöjligt utan att Regeringen agerar fort som fan.
Det skulle göra att de flesta låg- och medelinkomsttagare måste stänga av sin el. Ingen matlagning, ingen kyl, ingen frys, inget varmvatten om man betalar för det.

Kvar blir mångmiljonärerna med sina villor som tyckte det gick hyffsat ändå med 15-20k elräkning i vintras. Vad ska de då betala? 150 000 kr i elräkning på en månad.
Citera
2022-07-22, 14:26
Medlem
Citat:
Om du har möjligheten, skaffa solceller. Solfångare kan också hjälpa att få ned kostnaden.

Solceller är värdelösa på vintern. Även om det är helt molnfritt hela vintern så är dagarna för korta och solen ligger för lågt för att ge någon acceptabel energi... men det är inte i närheten av molnfritt under vintern. Snarare molningt samtliga dagar hela vintern.

På sommaren i sverige är solceller skitbra dock, speciellt då elpriserna av någon outgrundlig anledning inte sänks på sommaren när efterfrågan på el är 0
Citera
2022-07-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
40kr kW/h är omöjligt utan att Regeringen agerar fort som fan.
Det skulle göra att de flesta låg- och medelinkomsttagare måste stänga av sin el. Ingen matlagning, ingen kyl, ingen frys, inget varmvatten om man betalar för det.

Kvar blir mångmiljonärerna med sina villor som tyckte det gick hyffsat ändå med 15-20k elräkning i vintras. Vad ska de då betala? 150 000 kr i elräkning på en månad.

40kr/kwh ?? Några timmar under peak på dagen enbart antar jag? I vilket fall så kommer det bli en intressant vinter för de som ej kan elda med ved eller bor inte bor med varmhyra

Jag är glad som fan att jag har ett 30 kwh batteri och en 2000 watt laddare så jag kan ladda batteriet på natten och förbruka den under dagen
Citera
2022-07-22, 14:35
Medlem
barkeepers avatar
Vedpriserna är ju också galna, och lär bli ännu värre.

Jag är glad att vi har rejält förråd.
Citera
2022-07-22, 14:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sverige byggde upp världens bästa elförsörjningssystem decennierna efter WWII, med vattenkraft i norr och kärnkraft i södra Sverige samt kraftvärmeverk i en del kommuner. Detta var till 98% koldioxidfritt och den producerade el till väldigt bra priser för hushåll, företag och institutioner, dessutom till väldigt hög leveranssäkerhet.

Vindkraften har i princip inga konkurrensfördelar gentemot kärnkraften, den är varken billigare eller snabbare och definitivt inte lika leveranssäker.
Vindkraften är billigare och går att bygga ut väldigt snabbt. Vindkraften lämnar heller inte radioaktivt avfall. Det finns tydliga fördelar med båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in