2022-07-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Skitsnack.

Kan du inte ens svara ordentligt? Vad gör du i den här tråden när du i princip går in för att INTE diskutera topic och komma med massor av tangerande eller irrelevant trams och onliner svar? Du är här för att sabotera och ignorerar jag dig så är tråden full av dina dumma inlägg.
Citera
2022-07-22, 12:32
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
OK så du är emot att man producerar vätgas, då vet jag.
Du vet bevisligen inte ett skit om något. Jag har inte sagt ett enda ord om att jag skulle vara emot vätgas. Varför ljuger du hela tiden?
Citera
2022-07-22, 12:33
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Nej, givetvis inte. Men du får ned den totala elkostnaden under året.

Absolut. Men så länge vi inte kan lagra elen vi producerar kommer vi ändå ha för lite på vintern.
Citera
2022-07-22, 12:34
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Kan du inte ens svara ordentligt? Vad gör du i den här tråden när du i princip går in för att INTE diskutera topic och komma med massor av tangerande eller irrelevant trams och onliner svar? Du är här för att sabotera och ignorerar jag dig så är tråden full av dina dumma inlägg.
Inga av dina senaste inlägg har haft något med ämnet att göra. Jag diskuterar el och elpriser och det är ämnet. Vad du sysslar med är svårt att förstå men något värde i diskussion har det du skriver inte.
Citera
2022-07-22, 12:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Absolut. Men så länge vi inte kan lagra elen vi producerar kommer vi ändå ha för lite på vintern.
Ja, men vi kan förhoppningsvis spara vattenkraft på sommaren när vi har mycket sol och vind och använda den på vintern.
Citera
2022-07-22, 12:41
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ja, men vi kan förhoppningsvis spara vattenkraft på sommaren när vi har mycket sol och vind och använda den på vintern.

Inte ens i teorin funkar det, det är för långt ifrån där vattenkraft produceras till de folktäta områdena i södra Sverige, och utan kärnkraft får vi inte ned elen från norr till söder. Dessutom fryser älvarna på hösten, och även detta stör elproduktionen. Och på sommaren varken skiner solen konstant eller vinden blåser konstant inom det rätt smala spann där vindkraft fungerar. Så nej, vi kan inte köra sol och vind på sommaren och vatten på vintern.

Du har rätt när du säger att elpriserna påverkas av kol och olja i Europa. Sverige borde fortsätta producera kärnkraft så vi kan exportera till Europa.
Citera
2022-07-22, 12:43
Medlem
Citat:
Vad menar du med att det inte går att producera vätgas? Det har man gjort i mer än 100 år. Dags för dig att läsa på.

Missförstår med flit för att sabba tråden.

Citat:
Det är ekonomiskt ohållbart att använda olja och kol på grund av de kostsamma effekter det får på miljön, ändå så gör vi detta.

Byter ämne till olja och kol. Sverige har inga kolkraftverk olja har inte med elen att göra.

Citat:
VI diskuterar kostnaden för el och det ingår även fossila bränslen i detta. Det har absolut med elpriset att göra.

Hur har fossila bränslen något att göra med SVERIGES elsystem? Sveriges elkris har INGENTING med kol eller olja att göra. Det är åratal av katastrofala beslut som till viss del måste vara medvetet.

Citat:
Skitsnack. VI påverkas av europas elpriser och där används massor av kol.

Citat:
Inga av dina senaste inlägg har haft något med ämnet att göra. Jag diskuterar el och elpriser och det är ämnet. Vad du sysslar med är svårt att förstå men något värde i diskussion har det du skriver inte.

Va? Det är väl klart som fan det inte har med ämnet att göra när jag kritiserar dig för att ÄMNESGLIDA och ljuga och komma med teknobabbel. ALLT för att inte diskutera topic och strö dina inlägg på varje sida.
Citera
2022-07-22, 12:51
Medlem
Citat:
Inte ens i teorin funkar det, det är för långt ifrån där vattenkraft produceras till de folktäta områdena i södra Sverige, och utan kärnkraft får vi inte ned elen från norr till söder. Dessutom fryser älvarna på hösten, och även detta stör elproduktionen. Och på sommaren varken skiner solen konstant eller vinden blåser konstant inom det rätt smala spann där vindkraft fungerar. Så nej, vi kan inte köra sol och vind på sommaren och vatten på vintern.

Du har rätt när du säger att elpriserna påverkas av kol och olja i Europa. Sverige borde fortsätta producera kärnkraft så vi kan exportera till Europa.

Som svar på din sista mening; visst är det sant. Men enligt gröngölingarna så "exporterar" ju Sverige massor av el och tjänar jättemycket pengar på det.

Vad de menar är att Eon(tyskt, äger Juniper m.m och kör kolkraft etc) tjänar stålar och svennebanan för betala priset för de där "jättefantastiska exporterna" eftersom vi tack vare sammankopplingarna har exponerat oss för varenda jävla shithole land i EU som inte har sett ett fungerade elsystem på vykort.

Jag är så jävla trött på de gröna sociopaterna och tål inte en sekund till av deras lögner. Oh by the way, det är gasen som är problemet, inte kol eller olja även om det också har ökat i pris så är det en extremt liten del. Sedan har vi en annan obesvarad del i elsystemet. Vad kostar vindkraftens destabilisering av elnätet och de volatila dalarna och peakarna? För företag vore det bättre att ha elpriser 50% högre än vad de gör idag fast utan volatiliteten. Det är nog summor förlorade som inte ens går att kvantifiera...
Citera
2022-07-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Har du testat compricer? Jämfört med elskkling?

Jag upplever att Compricer är 3-4 öre dyrare än Elskling. Varför vet jag inte, kan bero på provisionsmodellen dom kör, att Compricer får mer stålars.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Bra tips. Kan det även löna sig att sätta upp solpaneler på sommarstuga?

Det är svårt att säga, nu vet jag inte hur situationen ser ut för dig, men normalt sett använder man ju sommarstugan betydligt mindre, och då blir investeringskostnaden stor och det kommer (låt säga) ta dubbelt så lång tid att få tillbaka denna.
Men allt beror ju på utvecklingen med elen framöver, har vi dessa priser skulle jag åtminstone överväga det. Du kan ju skicka efter gratis kalkyler och sen tar du ett beslut utifrån det och utifrån din förbrukning/kostnad för elen varje år.

Har du bra med sol om dagarna vid stugan eller är det mycket träd som skymmer ex. taket?

Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Tror du på fullt allvar att du som privatperson kan deala till dig ett bra avtal i dagsläget? Sjukt naivt att ens tro det 😂😂😂

Absolut, det är som vilken förhandling som helst. Men nöjer du dig med ditt nuvarande bolag så får du givetvis inga deals. Ju längre kund man är hos ett bolag, desto sämre kampanjer/erbjudanden kan man åtnjuta.

Senast fick jag 1000:- av Telge Energi + fri månadsavgift (1 månads uppsägningstid) för att byta. Nu när pengarna närmar sig slutet hoppar jag till Skellefteåkraft där det är fria avgifter samt en öresrabatt på 9 öre och jag är fri att säga upp med 1 månads uppsägningstid och jag får även 300:- för bytet.

Säg att du då förbrukar 10.000 kwh på ett år, är det åtminstone 1 740:- billigare än hos te.x E.on som äger nätet där jag bor.

Men jag kan hålla med dig om att det blivit svårare att få till deals än förr, elbolagen tjänar mer pengar än någonsin och vill ju givetvis behålla dessa i egen kassa.
Senast redigerad av skyltpatrullen 2022-07-22 kl. 12:59.
Citera
2022-07-22, 13:27
Medlem
saganshuss avatar
Citat:

Sverige producerar kärnkraft så jag vet inte riktigt vad du menar. Jo, det går visst att föra över kraft i viss mängd. Vindkraft fungerar nästan jämnt sommartid, det är inte alls ett smalt band av tid. Fel i sak. Det är massor av soltid på sommaren.
Citera
2022-07-22, 13:29
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Missförstår med flit för att sabba tråden.

Byter ämne till olja och kol. Sverige har inga kolkraftverk olja har inte med elen att göra.

Hur har fossila bränslen något att göra med SVERIGES elsystem? Sveriges elkris har INGENTING med kol eller olja att göra. Det är åratal av katastrofala beslut som till viss del måste vara medvetet.

Va? Det är väl klart som fan det inte har med ämnet att göra när jag kritiserar dig för att ÄMNESGLIDA och ljuga och komma med teknobabbel. ALLT för att inte diskutera topic och strö dina inlägg på varje sida.
Ännu ett fullständigt meningslöst inlägg ifrån dig mil utanför ämnet. Jag diskuterar el och elpris. Du sysslar med något helt obegripligt och korkat.
Citera
2022-07-22, 13:43
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Sverige producerar kärnkraft så jag vet inte riktigt vad du menar. Jo, det går visst att föra över kraft i viss mängd. Vindkraft fungerar nästan jämnt sommartid, det är inte alls ett smalt band av tid. Fel i sak. Det är massor av soltid på sommaren.

Jamen dåså. Då har vi inga problem då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in