2022-07-21, 22:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillivaBilli
Enligt Nordpool kostar en kilowattimme 22 kr plus moms i eftermiddag kl 17 i Lettland och Litauen. Övrig tid ungefär samma priser som i SE3/SE4. Är det dessa eller t o m högre nivåer svenskarna har att se fram emot i de sydliga elområdena denna vinter? 825 kr per dag för 30 kWh, en normal förbrukning för en villa.

Nya elområden kan vi få tidigast i slutet av 2025. Under tiden sitter vår energiminister (S) passiv och överlåter åt EU och privata aktörer att åderlåta invånare och näringsliv.
22 spänn per kWh är sjukt. Måste varit något kraftverk som låg nere eller något.

Nya elområden kommer inte göra det billigare i Sverige. Men om man klipper en kabel till Tyskland så skulle det bli billigare.
Citera
2022-07-21, 22:56
Medlem
frdks avatar
Med MP ute ur bilden så står S redo med skattesänkning när det närmar sig.
Hellre ett steg bakåt än förtroendekris.

I stort är krisen väntad, ryssland bestraffar EU med stängda kranar.
Miljöpartister runt hela europa har sett till att avveckla all egen energi-produktion.
Allt kommer ihop i en perfekt storm som bara går att reglera genom högst-betalande får den lilla el som finns.

Fusion är på väg inom 10-20 år och kommer skapa nästa stora revolution för mänskligheten
Men först måste det bli riktigt jobbigt innan dess.
Tror det här är bara en tiondel av vad priserna kommer vara om 3-5 år.
finns ingen förbättring i närtid att ta till. Gasen går till kina istället för europa.

Vindsnurrorna i norr som just nu subventioneras, kommer visa sig rätt dyra och ineffektiva när subventionen dras tillbaka. De kommer i framtiden bli en tragisk reliken att minnas 2020-talet för
Citera
2022-07-21, 22:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Sverige har stort överskott på energi, vi är europas powerhouse. Problemet är att vi är exporterar elenergi till omkringvarande länder som är beroende av gas. Priset sätts på en gemensam elbörs, och vad de betalar är detsamma som vi också betalar. Därför är priserna höga.
Exakt.

Det bidrar även att framförallt Tyskland men även Sverige har lagt ner kärnkraft.

Om vi stryper kablarna till Tyskland så skulle elen bli billigare i Sverige. Tyskland har faktiskt sig själv mycket att skylla.
Citera
2022-07-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det hjälper med den totala kostnaden över året. Vi har solceller på taket och under halva året så tjänar vi pengar, vi får betalat av elbolaget. Du lever väl inte bara på vintern, eller?

Du tjänar pengar? Hur mycket pengar Tjänar du per dag och vad kostade det att installera solcellerna?

Hur många år tar det tills investeringen är intjänad och du faktiskt tjänar pengar på riktigt?
Senast redigerad av tjyckemange 2022-07-21 kl. 23:00.
Citera
2022-07-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
4 spänn kwh nu i område 3 när det är soligt och varmt. Bådar gott inför vintern.

Tack så djävla mycket MP 👍
Mp har gjort mycket jävelskap, men att beskylla dem för Europas energikris är väl lite väl magstarkt? Eller menar du att våra två nedlagda reaktorer i Ringhals hade kunnat förse hela Europa med el?

Skyll på dem som avreglerade elmarknaden och tvingade in oss i tätare europeiskt samarbete istället.
Citera
2022-07-21, 23:17
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjyckemange
Du tjänar pengar? Hur mycket pengar Tjänar du per dag och vad kostade det att installera solcellerna?

Hur många år tar det tills investeringen är intjänad och du faktiskt tjänar pengar på riktigt?

De som bor i SE3 och SE4 kan nog räkna in sina anläggningar på halva tidigare beräknade tiden nu, särskilt om det fortsätter såhär vilket det nog kommer göra i södra delarna av landet. Annars är 10-12 år inga konstigheter innan den är intjänad.

Många räknar ju på en livslängd på 25 år idag men enligt det jag läst mig till kommer anläggningarna hålla långt mycket längre än så, 30 år och mer helt klart.
En del kapacitetsförlust på vägen, 0,5 % degradering per år kan man ha som tumregel.
Citera
2022-07-21, 23:24
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nä fy fan, det blir surt, fast man kan ju alltid binda 2 år på 3:50kr per kwh plus skatt...

LL

Jag band på tre år för 0,53.

Jag såg det komma... Ångrar bara att jag inte band på fem år.

Har fjärrvärme dock så hyfsat lugnt ändå.
Citera
2022-07-21, 23:25
Medlem
cerns avatar
Så jävla skönt att inte bo i Sverige.

Har ström, AC, Fläktar osv på dygnet runt i mitt hus och el-räkningen landar på 300kr i månaden.

Citera
2022-07-21, 23:27
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolshies
Märks att du inte kan något om ekonomi, vet du vad Debet & Credit är? om inte, Du kan teckna avtal där dina kWh sparas i en Credit som du sedan kan ta ut när du har underskott. Våra grannar har installerat solceller och dom har gratis el nu.

Synd att du inte kan något om ekonomi och bortser från installationskostnaden som tar minst 15 år att tjäna in...

Citera
2022-07-21, 23:33
Medlem
CassandraCs avatar
bra, svenska folket ska lida från sin iq befriade godhetsknarkande, det blir roligt för medelklassen i hus i vintern, räkna med 20k elräkning per månad? har ni inte råd? tråkigt.
Citera
2022-07-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag har en klump i magen. Jag hade 10.000+ i december 2021.
Har garderat och gjort förändringar men priset som skall dubbleras kan jag inte rå på. Får sälja bilen och annat i hemmet för att kunna överleva. Jag jobbar 100% men kanske får söka något helgjobb också
Hemskt att staten tar ut sådana hutlösa avgifter på fakturorna 40% går till elbolaget och 60% går till staten.
Det är bisarrt land vi lever i där staten snarare stjälper än hjälper

Jag betalade 9.000+ precis nu i juni. Kommer säkert att bli 30.000+ i månaden i vinter.
Citera
2022-07-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Någon som kan förklara vad som föranleder dessa höga elpriser nu när industrin är nedstängd och ingen el går åt till uppvärmning?
Extremtemperaturer i Europa där elen konsumeras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in