2022-07-20, 17:19
Medlem
Rysstrollen som vill få oss att ändra våran uppfattningen om kriget saknar logiska argument. Här är grunden till alla motargument.

1. Rysslands annexering av Krim var olaglig och helt utan provokation. Den startade en konflikt och numera ett krig som fortfarande pågår. Ukraina var ett eget land och hade varit så i över 20 år. Det är det enda motargumentet som behövs.
Citera
2022-07-20, 17:21
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det sistnämnda låter mest som din inbillning...
Om inte jorden går under i ett armageddonskt världskrig så kommer Ryssland vara tillbaka på banan inom några år..
Ha ha hur jävla korkad är du?

Även om Putin avrättas, ryssarna lämnar hela Ukraina ink. Krim och åtar sig att betala skadestånd och stå för alla kostnader för,återuppbyggnaden kommer,det att dröja decennier innan allt är tillbaka på samma nivå som 2014
Citera
2022-07-20, 17:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har en fördel där Ryssland har längst till ryska gränsen för Ryssland får svårast med logistiken. Som utanför Kiev och nu i västra Kherson. Detta innebär att om Ukraina spränger bron till Krim så kommer Krim vara enklare att återta än Donbas. Det blir en återvändsgränd för Ryssland. Ukrainas offensiv efter Kherson blir mot Krim inte mot Donbas.

Inte bara det. Fronten till Ukraina är redan lika lång som sträckan Warzawa-Barcelona. Bara tanken att Ryssland skulle kunna klara en ytterligare front till Nato är skrattretande. Ryssland skulle behöva täcka en front som skulle motsvara östfronten under AVK.
Citera
2022-07-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har verkligen gått på propagandan.

Demokrati: Ukraina är en extremt misslyckad demokrati, och startskottet var en odemokratisk statskupp. Om Ukraina förlorar kriget, kan de ändå fortsätta som demokrati.

Att Putin är lika galen som Hitler är komiskt. Varje ledare som väst inte gillar framställs som Hitler i media, jag hade ett långt inlägg om det innan som jag kan leta fram om du vill ha referenser. Han har naturligtvis gjort fel som invaderade Ukraina, men han vill inte döda tiotals miljoner människor för att få lebensraum och han har inte koncentrationsläger. Tänk att man ens ska behöva skriva det.

Du har ingen koll alls. Putins invasion och anfallskrig mördar och lemlästar Ukrainas befolkning och gör Ukraina till en parkeringsplats. Det har pågått från 24 februari och det pågår nu.

Släpp Ukraina, åk hem och låt Ukraina få ta hand om sin egna demokratiska utveckling och process. De behöver inte bli mördade och lemlästade för det.

Hitler dog i slutet av 2:a världskriget. Därefter har väst gått vidare i sin utveckling men inte Ryssland tydligen som fantiserar ihop än det ena och än det andra i sin propaganda. Ryssarna får inte prata öppet om det som sker heller på ett sanningsenligt sätt. Vi behöver inte Ryssland.
Citera
2022-07-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men du vet, ryska soldater tappar hakan när de ser asfalterade vägar och vattentoaletter.
Ja det visade sig inte minst i början av Rysslands anfallskrig.
I de ockuperade husen gick man inte på toaletten, det såg därmed inte så snyggt ut på golven. De hade uppenbarligen ingen aning om vad en WC var eller hur den skulle användas.

Naturligtvis blev soldaterna häpna över de asfalterade vägarna. Där de kom från finns inga.
Ni så kallade rysslandsexperter har ingen aning om hur Rysslands vägnät ser ut, jag och flera andra i tråden har arbetat i Ryssland och kan vittna om eländet och misären.
Det verkar däremot inte som någon av Putinpåhejarna har arbetat eller ens varit i Ryssland.

Däremot har varenda invånare i Ryssland sett en järnväg.
Citera
2022-07-20, 17:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
haha, jo men index var 28 år 2000 och nu är det 32. Och de laggar bakom Ryssland i utveckling i samma tidsperiod, vilket säger en del. Men strikt sett så har du rätt i din utsaga och jag fel.

https://tradingeconomics.com/russia/corruption-index
Det säger en hel del ja. Det har varierat en hel del för Ryssland har konstant lagt sig i deras politik och influerat dem. 2006 som du hänvisar till så var presidenten Yushchenko, en pro-Ukrainsk president som också blivit förgiftad. 2010 så tog Yanukovych över, Pro-ryssen, som ställde till det ordentligt och även fik fly landet. Korruptionen blev bara sämre. Men sedan Euromaidan så har det faktiskt hänt en del positivt.

Att komma över 30 har Ryssland aldrig lyckats göra.
Citera
2022-07-20, 17:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Ryssland anfaller Ukraina av en anledning. Visst, det är moraliskt fel, men det är inom deras stretegiska intresse.
Tänk sig själv vad USA skulle göra om Mexiko helt plötsligt skulle ingå i en militär allians med Ryssland och signalera att man vill bygga upp en kärnvapenkapacitet.

Jag har inga problem med logiskt tänkande. Däremot behöver vissa behöver verkligen vässa den delen av hjärnan eller åtminstone bredda sig perspektiv något.
Nu hade Ukraina inte gått med i Nato eller påstått att de skulle bygga upp kärnvapenkapacitet!

Vad fick du det ifrån?
Citera
2022-07-20, 17:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det var inte särledes mycket du argumenterade emot i inlägget du besvarade. Istället skickar du en länkpost utan att innehållet beskrivs överhuvudtaget.

Det är ett gott tecken på en stinkande avskrädeshög som saknar argument och substans.

Det var mycket väl beskrivnig av länken, Dugin är Putins främste ideolog och han är nazist. I övrigt är det mest hittepåfantasier om USA som den stroe satan och det vanliga ryska lögnerna, och att dom gör allt för att "glömma" sina brott mot mänskligheten.
Citera
2022-07-20, 17:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det var kanske raljant och cyniskt av mig, men poängen är att det är saken som sådan som de allra flesta känner för. De litar kanske på att organisationen som sköter insamlingen gör något vettigt med pengarna.
Sedan 90-insamlingen infördes i Sverige så har det blivit bättre på den fronten faktiskt.

Citat:
Så är det väl med Zelensky — han han tacka Sverige för Sveriges bidrag, och så växer stoltheten i svenska bröst, alldeles oavsett vart pengarna går. Tackar han för vårt bidrag till återuppbyggnaden av Mariupol är det ett lätt sätt för honom att utverka fler bidrag. Jo, jag är cynisk. Och jag är säkert mer skeptisk än många andra när pengarna går till ändamål utanför vårt eget land.
Det får du vara. Men cynism är personligt. Jag var med och betalade för en ambulans som skickades ner till Ukraina. Då slipper man vara cynisk.

Citat:
När jag tänker efter har jag faktiskt skänkt pengar till Stockholms hemlösa.
Gott.
Citera
2022-07-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du inbillar dig det ja...

Men med tanke på hur västvärlden nu krackelerar så kan det mycket möjligt vara så att Öst tar över och väst tvingas följa efter...

Tar över, vad är det Putin ska ta över och vad är meningen med det ?
Citera
2022-07-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Tar över, vad är det Putin ska ta över och vad är meningen med det ?
Initiativet!
Citera
2022-07-20, 17:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
För egen del tänker jag på anledningen till invasionen, hur läget sett ut i östra Ukraina sen situationen eskalerade 2014 och hur man ska kunna få ett slut på kriget, där man måste försöka uppnå att ingen part anser sig ha tappat ansiktet.
Men vem är det som orsakat oroligheterna i östra Ukraina och varför ska Ukraina bara ge upp landet som tillhör dem? Det fanns aldrig någon majoritet i Donbass som ville gå med Ryssland, jag hoppas du har förstått det.

Citat:
M.a.o lägger jag inte en tanke på Stalin, Hitler eller Churchill då kriget vi diskuterar nu inte på något vis kan jämföras med WW2, med den intellektuella hedern i behåll.
Ok, Ho Chi Minh då? Eller kanske Syng Man Rhee i Sydkorea. Skulle Syng Man Rhee gett upp när Nordkorea och Kina invaderade Sydkorea. Vad hade Sydkorea varit idag då tror du?

Citat:
De som förespråkar att kriget ska fortsätta, oavsett förluster och mänskligt lidande, låter antingen de starka känslorna som hat ta överhanden, alt. värderar sin egen ideologi högre än den mänskliga misär som blir konsekvensen.
Det är inte känslor som tar överhanden. Det är så mycket mer än så fast vissa inte kan se det kanske.
Senast redigerad av Conception 2022-07-20 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in