2022-07-20, 13:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ganska talande att Putler nu snällt får vänta på Erdogan.... Putlers inflytande tynar bort...

https://youtu.be/9R7p8aqHXbA

Putin är ju själv mästare på den typen av maktspel, småbarns-fjantande. Iran flyttar nu fram sina positioner när dom har nånting Putin dreglar efter, vapenförsedda drönare. Erdogan har nog inte mycket till över för Putin heller, Dom är ju ärkefiender trots allt.
Citera
2022-07-20, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det du drog upp är patetiskt men inte det jag skrev...

Det är inte en slakt för det kunde varit värre. Det är på riktigt ett patetiskt argument.
Citera
2022-07-20, 13:24
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putin är ju själv mästare på den typen av maktspel, småbarns-fjantande. Iran flyttar nu fram sina positioner när dom har nånting Putin dreglar efter, vapenförsedda drönare. Erdogan har nog inte mycket till över för Putin heller, Dom är ju ärkefiender trots allt.

O vad kan Putler erbjuda Iran nu? Iran drabbas hårt av kriget då det numera är överskott på sanktionsolja.
Citera
2022-07-20, 13:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
O vad kan Putler erbjuda Iran nu? Iran drabbas hårt av kriget då det numera är överskott på sanktionsolja.

ja, Iran har ett starkt triumfkort, Skulle inte förvåna mig Ryssarna ger dom kärnvapen teknologi. Dom är nog så desperata nu.
Citera
2022-07-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
USA är med all rätt en supermat med 40% av jordens samlade försvarsförmåga. Det är ett faktum vare sig man gillar det eller inte. Det finns dock ingen nation som ljuger och förvanskar sin historia så mycket som Ryssland som ljuger om i princip allting. USA räddade Europa tre gånger, nu ser det ut att bli en fjärde gång.

Enligt rysk historiebeskrivning så började andra världskriget 1941, Att dom anföll och våldtog Polen tillsammans med Tyskland 1939 har dom raderat ut ur historien, Molotov Ribbentrop-pakten berättas aldrig om i rysk historieundervisning, där Stalin faktiskt var Hitlers bästa bundsförvant, dom var bästa vänner. Ryssarna hyllade nazismen. Rätt så pinsamt i dag. Ryssland spottar i den hand som gav dom pengar och vapen att vinna i östfronten, USA, 20miljoner ton vapen och krigsmateriel skickae USA till Ryssland genom Lend lease avtalet. ryssarna sket sen att betala för det, Så hela rysslands Krig mot Tyskland bekostades av USA.

Ryssland styrs av illvilliga falska rävspelarna som ljuger om precis allting. Dom mördar sina egna bara för att kunna erövra grannstater sen pissar dom på grannarna och hävdar det var deras fel. En nation som styrs av kriminella psykopater.

Stalin var en diktatot, ja - och Churchill var rasist om vi ska vara ärliga (han trodde starkt på segregation ocn ansåg mer eller mindre att svarta och indiier var obildbara svin). Rasismen satte dock tydligare avtryck i en del saker han skrev i sina böcker än i hans konkreta politik som krigsledare.

Men Sovjets seger i andra världskriget är det sovjetiska folkets seger i mycket högre grad än "Stalins seger". Det går inte att bara identifiera länderna med sina ledare. WW2 var inte heller primärt en fight mellan demokrati och diktatur, det är Hollywood och Arnstad som berättar det på det viset. De västallierades grundläggande motiv handlade om att skydda sina hemländer, sitt oberoende och sina imperier - och att hindra axelmakterna från att bygga egna imperier.
Citera
2022-07-20, 13:32
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
NATO och EU som har bidragit till dödandet i en lång rad länder där bland Jemen. Vart är ditt fördömande av dem? Vidare jag var tydlig med vad jag står. Jag är (konstruktivistisk) realist (inom ramen för I&R) och realism handlar om att nationer har intressen och kommer agera i självintresse. Detta inkluderar krig som är politik med andra medel. Det ligger i Ryssland subjektiva intresse att fimpa Ukraina eftersom Ukraina sitter i knät på en konkurrerande stormakt. Vi kanske finner det irrationellt men självintressen kan vara irrationella. Det är tråkigt att så många civila ukrainare dör men det är något som Ryssland kan stå ut med - vilket också Putin har varit övertydlig med. Står det mellan ryssar och ukrainare åker de senare.

På samma sätt bryr sig inte Israel nämnvärt om döda palestinier. Inte heller bryr sig USA, Storbritannien eller vår S-märkta regeringen nämnvärt om syriska, libyska, irakiska eller afghanska barn. I internationell politik finns det inga "goda" och "onda". Det är ett pubertalt liberalt sätt att se på internationella relationer. Vad som spelar roll är hur mycket pengar, vapen och människor ett land har. Du äter, svälter eller äts upp. De stora äter alltid de små. Det är djungelns lag som gäller på den internationella arenan. Ukraina råkar bo granne med en björn och Ukraina lät sig förledas av USA och nu riskerar Ukraina sin självständighet. Du har hört uttrycket; "Som man bäddar får man ligga". Det är applicerbart på Ukraina.

Vad du bör fundera på är vart det svenska intresset är.Ska vi agera knähund åt amerikanska intressen eller skall vi värna om våra intressen. I tråden finns det dem som hävdar att vi skall stödja Ukraina militärt till den sista ukrainaren eftersom det ligger i vårt intresse att göra det. Andra - där bland jag hävdar att vi inte bör bära vatten åt USA eftersom det inte ligger i svenskt och egentligen inte Europas intresse att göra det. De ekonomiska och säkerhetspolitiska kostnaderna som kriget i Ukraina har medfört har inte gynnat oss.

Vidare ligger Sverige i riskzonen att bli en proxy motsvarande Taiwan, Ukraina, Litauen, Sydkorea eller Japan. Det skulle innebära slutet för Sverige om Ryssland kategoriserade oss som ett direkt säkerhetspolitiskt hot. Till skillnad från länder som USA, Ryssland, Kina och Indien kan Sverige inte försvara sig mot en starkare fiende. Ett litet land som Sverige försvarar dig bäst med konservatismens, neutralitetens och diplomatins verktyg snarare än hysterisk anglosaxisk värdedriven vänsterliberalism men jag är som bekant ensam om att tycka så i tråden.

Du är hysterisk och bespara mig moralkakan. Internationell politik handlar om att äta, svälta eller ätas. För att uttrycka mig bildligt. Den starke drar den svage i håret till närmaste fotbollsplan, skjuter sitt offer med två kulor i huvudet , kastar ned kroppen i en massgrav och pissar på liket. Så här fungerar förövrigt livet även om vi inte dödar varandra.

Det spelar ingen roll om Ryssland har rätt eller fel i sitt agerande. Kriget i Ukraina är inte fråga om etik. Det är en fråga om intressen och enligt Ryssland ligger det i deras intressen att rulla in pansarvagnar i Kiev. Det är en fråga om subjektivitet och inte objektivitet. Eftersom du är en motståndare till mer akademiska resonemang skall jag förklara vad "offensiv realismen" genom två scener från två spelfilmer;

Unforgiven
https://www.youtube.com/watch?v=KmhGYB4NdYc (del 1)
https://www.youtube.com/watch?v=Mjkt4UgcTmg (del 2)

Efter att anti-hjälten William Munny (Clint Eastwood) skjutit ihjäl en bordellägare börjar filmens antagonist sheriffen Bill Daggett (Gene Hackman) fördöma Munny för att han skjutit ihjäl en obeväpnad man och dödat kvinnor och barn. Detta är inget som Munny förnekar. Munny svarar Dagget på följande sätt; "He should have armed himself".

Ett land som inte är beväpnat riskerar att bli attackerat av ett annat land. Det därför vi har ett försvar i Sverige. Efter att Munny skjutit de flesta av motståndare (inklusive en i ryggen) går Munny fram till den skadade sheriffen. Dagget säger att han inte förtjänar detta, att han byggde ett hus och var lycklig. Munny säger då - "It has nothing to do with it" för att sedan skjuta ihjäl Hackmans karaktär. Du har säkert hört frasen; "Livet är inte rättvist". Det är högst applicerbart på internationella relationer. Det finns ingen skyddande etik. Bara för att ett land håller en hög moralisk svansföring betyder det inte att andra länder kommer göra landet illa. Inga politiska ledare är förövrigt "snälla". Världen är grå och inte svart eller vit.

There will be Blood
https://www.youtube.com/watch?v=GX-9wXFQRgA

Oljebaronen Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) förklarar för den religiösa och naiva Eli Sunday (Paul Dano) att han lagligen spelat ut honom genom legitima kapitalistiska metoder. Man kan tycka att Daniel Day-Lewis karaktär är fruktansvärt men så här fungerar internationella relationer. Ett land som fattar korkade policybeslut kommer också köras över av andra länder och länder som fattar korrekta policybeslut kommer att gynnas och ibland på bekostnad av andra. Plainview dödar sedan Sunday av rent förakt för religion, svaghet och naivitet. När Plainveiws betjänt upptäcker Plainview bredvid den döda Sunday säger Planview; " "Iam finished".

Det ligger olika betydelser i detta slut - men jag tolkar det som att Day-Lewis karaktär medger att han gjort ett misstag genom att döda Paul Danos karaktär. Trots Plainview relativa makt inte kan undkomma en brottslig handling eftersom den amerikanska staten är mäktigare. Trots all makt som Saddam Hussein hade i Irak var George W. Bush starkare. Det finns alltid en större fisk och det är alltid något länders ledare måste ta hänsyn. Om de inte gör det blir de överkörda och i värsta fall invaderade. Det är precis det som Ukrainas ledarskap genom att provocera ett betydligt större grannland.

Realism är det absolut vanligaste teorin och synsättet inom internationella relationer sedan Machiavelli skrev boken Fursten 1513. Teorin eller synsättet är tongivande på alla utbildningar inom krigsvetenskap, internationella relationer, konfliktstudier, statsvetenskap, svenska diplomatutbildningen osv. Vidare är i princip alla politiker i världen "realister" även om långt ifrån alla agerar i deras nations intressen. Jag betvivlar att vår regering gör det. Om du tycker att det är så hemskt det med kriget i Ukraina föreslår jag att du slutar snörvla och moralisera och börjar tänka till angående dessa frågor.

Ja, vi har historiska kopplingar till Ukraina i den bemärkelsen att Sverige har invaderat Ukraina (som då var Ryssland). Ja, Ukraina är nära oss och det är därför den ukrainafrågan bör skötas med omsorg och inte med hysterisk policy.

Intersektion är inte samma sak som intersektionalitet. Jag kommer ihåg den där artikeln. Den debatten var rätt rolig.
Ujuju sånt trams!
Din (Qanon?)extremisiska, konspiratoriska värdsbild där du kastar dig i famnen på det Ryska mördarpacket (agera knähund åt amerikanska intressen) för att dom delar din odemokratiska/facistoida syn på "väst" står mig fullständigt främmande. Det fascistiska Rysslands utopi är vad som förleder din mentala flykt från väst.
Föv hänvisar jag till min profiltext.
Citera
2022-07-20, 13:34
Medlem
Ukraina och väst har inget val. Försvarar man sig inte så tar Ryssland allt mer av Ukraina och försvara man sig med hjälp av väst så hotar skrynkelpåsen Lavrov ändå med att ta allt mer av Ukraina. Som den fascistiska terrorstat Ryssland nu blivit så har Ukraina och omvärlden inget val, det är bar att ge rysslössen en hård match där inget är givet i förhand. Och frågan är nog om inte Ukraina till slut skickar missiler långt in i Ryssland´ om det skulle gå sämre på Ukraina på hemmaplan. Än är vi inte där och kommer kanske aldrig men vapnen från väst är ju trots allt skickade för att försvaga och slakta rysslössen som befinner sig på förbjuden ukrainsk mark. I Ryssland agerar ju dessutom redan ukrainska specialförband så några ukrainska missiler som förirrat sig in och dimper ner på rysk mark kan ju inte förvärra situationen mer än i marginalen för Ukraina, ja en genomskinlig politisk åthutning från väst kanske det blir. För varje bakslag för fattiga Ryssland är ju mer än välkommet av den demokratiska civiliserade omvärlden.

Förresten, satan vad Erdogan medvetet förlöjligade Putin inför en samlad press. Putin fick stå och vänta medan hans mun levde sitt eget liv. Han såg så svag ut där han stod den lille Putin. Lever han året ut måntro.
Citera
2022-07-20, 13:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag vet inte om denna filmen är från igår eller idag men man kan se att Antonivka bron har riktigt feta hål nu. https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1549707298020499456

Nu har de träffat mer ovanför vattnet. Undrar om det är varningsbeskjutningar innan man förstör den helt?
Citera
2022-07-20, 13:36
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/w3cm3t/the_borderline_snap_zoom_onto_putins_exceedingly/

Massmördaren putler ser inte ut att må bra alls. Han ser verkligen bekymrad ut. Men allt går enligt plan så varför se så deprimerad ut??
Ja jävlar vad dvärgen ser ut att må dåligt ut!

Kul,att Erdogan förnedrade kräket!
Citera
2022-07-20, 13:38
Medlem
CanisMinors avatar
Nu har man tydligen skjutit ner 1000 drönare i Ukraina enligt rysk propaganda. De är helt galna med sina lögner.

https://youtu.be/MPC6ssTQqHk
Citera
2022-07-20, 13:40
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina och väst har inget val. Försvarar man sig inte så tar Ryssland allt mer av Ukraina och försvara man sig med hjälp av väst så hotar skrynkelpåsen Lavrov ändå med att ta allt mer av Ukraina. Som den fascistiska terrorstat Ryssland nu blivit så har Ukraina och omvärlden inget val, det är bar att ge rysslössen en hård match där inget är givet i förhand. Och frågan är nog om inte Ukraina till slut skickar missiler långt in i Ryssland´ om det skulle gå sämre på Ukraina på hemmaplan. Än är vi inte där och kommer kanske aldrig men vapnen från väst är ju trots allt skickade för att försvaga och slakta rysslössen som befinner sig på förbjuden ukrainsk mark. I Ryssland agerar ju dessutom redan ukrainska specialförband så några ukrainska missiler som förirrat sig in och dimper ner på rysk mark kan ju inte förvärra situationen mer än i marginalen för Ukraina, ja en genomskinlig politisk åthutning från väst kanske det blir. För varje bakslag för fattiga Ryssland är ju mer än välkommet av den demokratiska civiliserade omvärlden.

Förresten, satan vad Erdogan medvetet förlöjligade Putin inför en samlad press. Putin fick stå och vänta medan hans mun levde sitt eget liv. Han såg så svag ut där han stod den lille Putin. Lever han året ut måntro.

Jag är förvånad att han fortfarande lever, lär ju vara rätt många som vill avliva honom, gäller bara att finna rätt möjlighet. Innan året är slut är han nog avlivad, av sina egna!
Citera
2022-07-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu är ju inte jag ryss eller nasse men det är ganska uppenbart att ryssarna försöker undvika att civila drabbas, något ukrainska armen inte verkar anstränga sig till...
Ryssland kan dra tillbaka sina trupper, be om ursäkt och betala skadestånd. Så behöver inga fler civila drabbas. Nu inledde barnamördare V.Puttin invasionen och det betyder att allt elände är på hans ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in