2022-07-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Framför allt vill inte Putin ha ett grannland med demokrati och frihet som är öppet mot världen och en hyfsad levnadsstandard. Kontrasten mot Rysslands totalitära system blir för stor.

Precis, det hade blivit svårt att dölja för ryssarna som har mycket släkt och vänner i Ukraina och vice versa. Tror nästan det redan var ett problem före kriget att skillnaderna blev påtagliga.
Citera
2022-07-19, 16:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Vi måste vara försiktiga med orden "väldig många". Vi behöver rätt beslutsunderlag för att hantera Ryssland. Det är inte bara Putin, eller bara Putin och 200k soldater som lyder honom. Tyvärr är sanningen att stödet för Rysslands agerande i Ukraina är starkt bland ryssar och där kan man använda ordet "väldigt många" i sin rätta bemärkelse. I det ryska samhället kan man räkna med att det stödet är 70-80% och därmed så måste vi sluta hoppas på att det räcker med att någon offer Putin.
Även om det inte är fria val i Ryssland så är det ett faktum att de andra grupperna som det röstas på om man inte röstar på Putin är dels ett kommunistiskt parti som är helt öppna med att no1 på agendan är Sovjetunionens återinförande, och dels ett parti som hatar kommunismen men vill ha ett stor-ryssland fast med Tsarriket som modell. Till och med gullgossen Navalny har rätt så nationalistiska åsikter.
Ryssland är det nya nazi-tyskland med en befolkning som till största delen stödjer en expansion av makt och levnadsrum med hjälp av våld mot svagare grannar.
Att det finns några progressiva studenter som vill ha det som i väst är tyvärr betydelselöst.
Det är därför Ryssland måste lära sig redan i Ukraina att det inte är ok att invadera andra länder.

Jag tror det ligger lite i det. Putin ryckte upp landet efter förfallet efter Sovjets fall och nu startade han ett krig som nog inte är populärt men accepterat. Där är likheten med Hitler stor. Men hur stort stöd hade Hitler haft om han 5 månader efter invasionen av Polen haft massiva förluster och bara ryckt fram 15 mil? Det tog bara en månad och Hitler fortsatte att segra.
Citera
2022-07-19, 16:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Förklara hur Kreml tänkte när de planerade att ockupera hela Ukraina och inta Kiev med en armé på 200.000 mot Ukrainas armé på 300.000.

När Berlin intogs av ryssarna dog en miljon ryska soldater,

Man kan inta en stad på olika sätt.

Vad ryssarna tänkte göra var att skicka in sina soldater till Kievs regeringskvarter och andra viktiga byggnader, och ta över kontrollen där.

Kan fungera i teorin, om motståndet är svagt och stridsviljan låg hos motståndaren. Men här räknade de helt fel.
Citera
2022-07-19, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Från början ville Putin genomföra en snabb statskupp inom loppet av 72 timmar, där ukrainas militär inte skulle hinna reagera. Men sedan tror jag nog ändå att Putin på något sätt trodde den ryska militären var överlägsen den ukrainska militären.

Han hade fel.
Det finns ingen seriös som tror att Putin och hans rådgivare skulle planera ett sådant vanvettigt företag.
Citera
2022-07-19, 16:16
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Förklara hur Kreml tänkte när de planerade att ockupera hela Ukraina och inta Kiev med en armé på 200.000 mot Ukrainas armé på 300.000.

När Berlin intogs av ryssarna dog en miljon ryska soldater,

Kreml tänkte att de var oslagbara. De tittade på hur USA körde över Irak på 6 veckor med ungefär 250 000 man mot en Irakisk armé på 1miljon och blev inspirerade.

Men… det sket sig.

Man behöver luftherravälde om man ska göra som USA, det fattade inte Kreml.
Citera
2022-07-19, 16:17
Medlem
Citat:
Det finns ingen seriös som tror att Putin och hans rådgivare skulle planera ett sådant vanvettigt företag.

Behövs inte tro, det är ju vad som hände i februari.
Citera
2022-07-19, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De räknade med att stridsviljan bland dessa 300k skulle vara extremt mycket lägre och att landet därmed skulle falla ihop och tas. Man trodde kanske inte att det skulle bli exakt som på Krim 2014, men man räknade med att hela regementen och brigader bara skulle sätta sig ned och inte ta striden. Det skedde till viss del i Kherson men inte på övriga platser.

De räknade även med att Europa och väst skulle vara oerhört splittrade i frågan och inte stödja Ukraina på det sättet som man gjorde. Pro-ryska postare säger att västs stöd inte gjort någon skillnad men hade väst inte under krigets första skede snabbt levererat +50k pansarvärnsvapen så hade den här tråden inte varit aktuell idag. Ukraina hade varit under rysk kontroll och endast en motståndsrörelse hade funnits kvar som verkat mot inkräktarna.

I morgon är det julafton igen. Ramstein 4. Sen kan du återkomma och posta att det nya paketet inte spelar någon roll, att Ryssland slår ut alla leveranser innan de hunnit 5 meter på Ukrainsk mark och så vidare. Men vi vet ju att det inte är sant.

Hur många meter framåt har världens näst starkaste armé tagit sig de senaste 10 dagarna?
Va? Va? Jag hör inte? Va?
Jag tycker att man med 200k män starka armé har hunnit ganska långt med tanke på att man mött Europas i särställning starkaste armé med alla moderna godsakerna från väst och ned real time intel till sitt förfogande.

Jag är ganska säker på att den ukrainska armén hade varit överlägsen valfritt NATO-landsarmé på slagfältet faktiskt.
Citera
2022-07-19, 16:19
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är ju rätt så dramatiskt att börja sparka folk och öppna ärenden om förräderi. Det sammanfaller med rykte om att HIMAR försvunnit.

Jag tror inte man sätter någonting på en HIMAR som skickar ut någon typ av signal. Det vore väl att utmana ödet om det signalen plockas upp av fienden.

Sättet den skulle ha sålts på är att den ställts in i en byggnad i ‘gray zone’, typ ingemansland mellan ryska och ukrainska trupper. När ryssarna kommer fram hittar de HIMARS i byggnaden och tar med den hem.

Det måste ju ha varit nån högre upp som sålt den. Ryssarna ska även ha fått tag på en eller två franska CEASAR pjäser.

Jag tror inte det är omöjligt att det har hänt…

Det är väl själva vagnarna inte pjäserna som är spårbara?
Men som alla har sagt hade Putler, Larvröv och Kadyröv poserat med HIMAR om dom kunde.
Citera
2022-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Till å med Indien anser att de försökte ta över kiev.

https://timesofindia.indiatimes.com/world/europe/russias-failure-to-take-down-kyiv-was-a-defeat-for-the-ages/articleshow/90697895.cms
Citera
2022-07-19, 16:20
Medlem
Citat:
Jag tycker att man med 200k män starka armé har hunnit ganska långt med tanke på att man mött Europas i särställning starkaste armé med alla moderna godsakerna från väst och ned real time intel till sitt förfogande.

Jag är ganska säker på att den ukrainska armén hade varit överlägsen valfritt NATO-landsarmé på slagfältet faktiskt.
Nej.

Ryssland har ingen chans mot nato efter de här nederlaget.
Citera
2022-07-19, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Din papegoja .
Så fort Ryssland misslyckas med ngt så spelar putler 5d schack eller så var de ej planen. .
Är ditt liv så miserabelt att du önskar barn bli dödade för ditt eget miserabla liv?
Är du dum i huvudet? Det är ingen som känner till Putins planer. Jag utgår från vad som sagts. Alltså det vi vet.

Där lägger jag till vanliga teorier kring krigförande och basmatematik.
Citera
2022-07-19, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man kan inta en stad på olika sätt.

Vad ryssarna tänkte göra var att skicka in sina soldater till Kievs regeringskvarter och andra viktiga byggnader, och ta över kontrollen där.

Kan fungera i teorin, om motståndet är svagt och stridsviljan låg hos motståndaren. Men här räknade de helt fel.
Fungerar inte ens i teorin, pappskalle!. Krigföring i stadsmiljöer är bland det svåraste och mest resurskrävande som finns. Om man inte börjar med att lägga bombmattor och artilleribeskjuter staden under lång tid till att börja med.

Som strategin i Mosul och Raqqa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in