2022-07-19, 12:28
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent
Målen i migrationsdomstolen gällde

2014: uppehållstillstånd, omedelbar verkställighet, dublinförordningen - avslag och anges avvikna när domen ska delges
2017: uppehållstillstånd - avslag och överklagades
2020: prövning enligt utlänningslagen - avslag och överklagades

Alla tre målen gäller enbart mor och dotter så sonen och pappan måste ha kommit efteråt.

Någonstans har dom ju avvikit för att ducka delgivning, undra var pappan kan vara?
Citera
2022-07-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Pappan får väl extra bidrag om han står med sonen under falska namn på ett annat boende?

Hur då?

Om familjen ville casha in extra borde väl sonen till att börja varit skriven hos mamman?
Nu gick hon ju en massa minus när han inte var skriven där?
Citera
2022-07-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Hur då?

Om familjen ville casha in extra borde väl sonen till att börja varit skriven hos mamman?

Man får väll inte barnbidrag så länge du inte är svensk medborgare
Citera
2022-07-19, 12:31
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Hur då?

Dubbla barnbidrag, bostadsbidrag etc. Jag bidragsfuskar inte så jag vet inte detaljerna, men jag vet att det bidragsfuskas bland invandrare med falska skilsmässor.
Ett uppenbart sätt är att man får två Soclägenheter där ena kan hyras ut svart om man ändå bor ihop IRL.
Citera
2022-07-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Precis, det undrar jag också.
Dom kanske haft ett tillfälligt uppehållstillstånd med en tidsbegränsning och fått medborgarskap av tidsbegränsade uppehålls tillståndet, sen kanske dom ansökt för att förlänga eller ett permanent uppehållstillstånd
Citera
2022-07-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebal154
Familj från Kazakstan

Aha, gissade fel. Men bra grävt att få fram dessa båda alternativ!
Citera
2022-07-19, 12:38
Medlem
Citat:
Jag har aldrig hört om det i Stockholm och jag har bott ganska länge i staden.
Undra varför hon inte tog dottern till slutenvården?
Herregud det är standard, finns inga bostäder. Folk bor i soclägenheter hur länge som helst, särskilt om de har jobb i kommunen, då kan de inte utlokaliseras till en ort i länet heller.
Citera
2022-07-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent
Målen i migrationsdomstolen gällde

2014: uppehållstillstånd, omedelbar verkställighet, dublinförordningen - avslag och anges avvikna när domen ska delges
2017: uppehållstillstånd - avslag och överklagades
2020: prövning enligt utlänningslagen - avslag och överklagades

Alla tre målen gäller enbart mor och dotter så sonen och pappan måste ha kommit efteråt.
Är det verkligen rätt personer?
Citera
2022-07-19, 12:40
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Herregud det är standard, finns inga bostäder. Folk bor i soclägenheter hur länge som helst, särskilt om de har jobb i kommunen, då kan de inte utlokaliseras till en ort i länet heller.

Standard, varför fick Somaliefamiljen där dottern begick ”självmord” en villa i Nacka då?

Det händer så klart, men supervanligt är det väl knappast i länet?
Citera
2022-07-19, 12:41
Medlem
Citat:
Det stod väl att "mamman kom hem och hittade sonen livlös".
Hon kan för all del ha varit och handlat mat, eller vad som helst.
Städar man kontor eller likannde görs det efter kontorstid. Långa resvägar är inte ovanligt.
Citera
2022-07-19, 12:41
Medlem
Citat:
Dubbla barnbidrag, bostadsbidrag etc. Jag bidragsfuskar inte så jag vet inte detaljerna, men jag vet att det bidragsfuskas bland invandrare med falska skilsmässor.
Ett uppenbart sätt är att man får två Soclägenheter där ena kan hyras ut svart om man ändå bor ihop IRL.

Jo, men eftersom sonen inte är folkbokförd hos kvinnan eller ens i Sverige så blir det varken barnbidrag, bostadsbidrag eller andra bidrag gällande honom för hennes del.

Ja, jag har också läst här på Flashback att alla invandrare bidragsfuskar, men helt lätt är det inte.
Till att börja med måste du vara folkbokförd i Sverige, annars är du körd.
Citera
2022-07-19, 12:42
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Jo, men eftersom sonen inte är folkbokförd hos kvinnan eller ens i Sverige så blir det varken barnbidrag, bostadsbidrag eller andra bidrag gällande honom för hennes del.

Ja, jag har också läst här på Flashback att alla invandrare bidragsfuskar, men helt lätt är det inte.
Till att börja med måste du vara folkbokförd i Sverige, annars är du körd.

Men du är inte körd om det är under falskt namn.
Sonen mördades hemma hos kvinnan eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in