2022-07-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Källa?
T.ex. Wikipedia, författarförbundet eller åklagarmyndigheten:

Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det har ingen egentlig betydelse om uppgifterna är sanna eller inte. Tyngdpunkten läggs vid om uppgiften är ägnad att utsätta annan för missaktning.

Sammanfattningen blir ungefär:
DU säger något ofördelaktigt om någon ANNAN.
Om du klantar dig själv och någon bara rapporterar ordagrant vad du sagt, och det kan styrkas är det inte förtal.
Citera
2022-07-18, 15:14
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raymond-Chow
Min gissning är Kristianstad. En person vars namn stämmer med rebusen bor där, han ser ut att vara i rätt ålder samt äger en Hyundai av samma typ som gäddan kör.

Hur vet man vilken typ av bil som gäddan kör? Han gick till fots i videon. Nåväl, hittade en med gäddans namn i kristianstad, dock inte med nån hyundai skri en på sig. Den jag hittade bor på en skogsfågel-relaterad adress.
Citera
2022-07-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanian0nim

Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det har ingen egentlig betydelse om uppgifterna är sanna eller inte. Tyngdpunkten läggs vid om uppgiften är ägnad att utsätta annan för missaktning.

Om du klantar dig själv och någon bara rapporterar ordagrant vad du sagt, och det kan styrkas är det inte förtal.

Tyvärr men du har missförstått allt.
Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

Det spelar alltså ingen roll om du själv har sagt eller skrivit något eller om det är sant eller inte.
Citera
2022-07-18, 15:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
I så fall så måste man ställa sig frågan vad som kan anses vara uppenbart. I det aktuella exemplet så är krävs det att två extremt osannolika händelser har inträffat, där den andra är beroende av den första. Dels att två kvinnor skulle vilja sätta på en 12-årig grabb, dels att en 12-åring skulle bli ledsen om det inträffade. Man skulle till och med kunna gå längre genom att hävda att det är tre extremt osannolika händelser som har inträffat. Dels så måste en kvinna vilja sätta en 12-åring, dels så måste hon övertyga en annan kvinna om samma sak, och dels så behöver 12-åringen bli ledsen.

Om någon säger sig ha fått alla rätt på lotto två (eller tre) veckor i rad så kan jag inte matematiskt bevisa att personen ljuger, men jag kan använda Ockhams rakkniv för att ifrågasätta påståendet.
Fast det matematiska resonemang du använder är rätt flawed om man säger så. Det du säger tangerar prosecutors paradox.

Att det skulle hända att en kvinna skulle vilja sätta på en 12-årig grabb är inte osannolikt. Det är sällsynt, men inte osannolikt. Jämför med att någon vinner flera miljoner på ett lotteri. Det är också sällsynt i den meningen att det händer väldigt få, men det är inte osannolikt att det händer. Det händer hela tiden, men för väldigt få.

Och att en 12-åring skulle bli ledsen för det, ja jag vet inte hur sannolikt det är. Men jag skulle misstänka att det finns ett stort mörkertal där, och mycket beroende på den stereotyp som du förstärker. Pojkar förväntas att inte bli ledsna för sådant.

Ockhams rakkniv verkar du ha missförstått. Du får gärna förklara hur du applicerar den i det fall du nämner med lotteriet.
Citera
2022-07-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visa mig ett enda fall där en ansvarig utgivare har fällts för brott mot upphovsrätten för att denne publicerat ett citat som sagts i en kamera till en journalist

Det är för övrigt journalisten som äger upphovsrätten till filmen
Menar inte filmen utan chatten och evt bilder som delats där.
Citera
2022-07-18, 15:33
Avslutad
Citat:

Jag har mycket svårt att se hur lagtexten skulle kunna tolkas på det sätt du säger. Att sprida vad någon har sagt är att lämna uppgift.
Citera
2022-07-18, 15:36
Medlem
swenne1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Ikke nå mer

Undrar om han anlitar någon av sina kollegor om det blir en rättslig process🤣🤣
Citera
2022-07-18, 15:37
Avslutad
Citat:
Det stämmer inte. Om det jag väljer ut ur en lång följd uppfyller förtal så blir det förtal oavsett. Lögnen, sanningshalten eller din anledning spelar ingen roll i hur, varför eller när du sa, berättade, erkände någonting för mig eller till någon annan. Jag måste kunna motivera på juridiska och journalistiska grunder.
Citera
2022-07-18, 15:45
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Hur vet man vilken typ av bil som gäddan kör? Han gick till fots i videon. Nåväl, hittade en med gäddans namn i kristianstad, dock inte med nån hyundai skri en på sig. Den jag hittade bor på en skogsfågel-relaterad adress.
I slutet av filmen ser man när han går in i bilen. Fågeladressen är fel.
Citera
2022-07-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cj035
https://dumpen.se/2022/07/18/vem-ar-mikael/

Är det bara jag eller är denna Mikael väldigt lik gäddan ”håll tungan i mun Micke”?:

https://dumpen.se/2022/01/17/hall-tungan-i-mun-micke-napp-igen

Det är han ja
Citera
2022-07-18, 15:59
Medlem
snutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Här länken till personen.
https://dumpen.se/2022/07/18/vem-ar-mikael/

Tack Bobsan!
Citera