2022-07-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Det svenska samhället ska inte påverka islam till att börja med,
Islam ska inte finnas i det svenska samhället till att börja med.

Du, likt alla andra självgod naiva svenskar, verkar inte förstå verkligheten.
DU eller svenska samhället kommer inte lyckas påverka eller förändra Islam

Det bästa vi kan göra är att hålla den utanför samhället, minimera dess stöd och rättigheter.

Det bästa vi kan göra, är att styra muslimer till att bli individer utan tro, likt alla andra svenskar i samhället, och istället följa moderna västerländska värderingar. EN generation senare är hela problemet med Islam i samhället löst.
Ok, så här är det:
Är det du skriver den bästa lösningen för sekulariserade personer i Sverige? Ja. Men det fungerar inte i praktiken och det kommer tvinga en jävla massa människor att ge upp sin identitet och därmed förstöra livet för dem. Dessutom hade det inte varit praktiskt genomförbart, åtminstone inte på en generation. Därför är det bättre att behålla religionen i sin helhet och bara fokusera på att motarbeta skadliga tolkningar/inriktningar/handlingar till följd av religionen. Det är mycket lättare och det kommer inte vara lika svårt för lika många människor utan istället förbättra livet för dem.
Citera
2022-07-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
För det är lika mycket skitsnack i båda! Hur de tolkas sedan är olika för olika trosutövare och det är fullt möjligt att leva lycklig och inte förstöra för andra oavsett vilken av religionerna man följer. Det är inte alla som gör det men i grund och botten är religionerna lika märkliga till sin moral så om kristna kan leva ett etiskt liv kan muslimer det också.

Det framgår tydligt att du inte vet något om varken Islam eller Kristendomen; jag tror inte ens du kan på någon relevant nivå förklara skillnaden.
Citera
2022-07-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej, men landet som huserar er har då all rätt i världen att kasta ut er.
Något som inte är en självklarhet för som sagt hade de flesta svenskar inte tyckt det om de var i den situationen.
Citera
2022-07-18, 14:13
Medlem
Citat:
Det framgår tydligt att du inte vet något om varken Islam eller Kristendomen; jag tror inte ens du kan på någon relevant nivå förklara skillnaden.
Förklara den själv. Jag är bättre på likheterna.
Citera
2022-07-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ok, så här är det:
Är det du skriver den bästa lösningen för sekulariserade personer i Sverige? Ja. Men det fungerar inte i praktiken och det kommer tvinga en jävla massa människor att ge upp sin identitet och därmed förstöra livet för dem. Dessutom hade det inte varit praktiskt genomförbart, åtminstone inte på en generation. Därför är det bättre att behålla religionen i sin helhet och bara fokusera på att motarbeta skadliga tolkningar/inriktningar/handlingar till följd av religionen. Det är mycket lättare och det kommer inte vara lika svårt för lika många människor utan istället förbättra livet för dem.

Men du kommer betala ett större pris, likt de 40 andra länder som vi borde lärt oss från.

Du accepterar religionen och dess predikan i samhället; dels utökar du vi-och-dom samhället, dels kommer du få problem när de är tillräckligt många för att ha ett eget demokratiskt parti som vill införa sharialagar.
Hur ska du tackla det problemet i ett demokratiskt samhälle.
Citera
2022-07-18, 14:20
Medlem
Citat:
Men du kommer betala ett större pris, likt de 40 andra länder som vi borde lärt oss från.

Du accepterar religionen och dess predikan i samhället; dels utökar du vi-och-dom samhället, dels kommer du få problem när de är tillräckligt många för att ha ett eget demokratiskt parti som vill införa sharialagar.
Hur ska du tackla det problemet i ett demokratiskt samhälle.
Om det kommer ett parti som vill införa sharialagar i Sverige (som ska ha religionsfrihet) så är ju det exempel på en skadlig tolkning av islam och sådant har jag ingenting emot att vi försöker förhindra. Men som sagt är det lättare att ändra delar är att mota undan hela religionen.
Citera
2022-07-18, 14:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Förklara den själv. Jag är bättre på likheterna.

Det finns inga likheter eftersom de högtider vi har är äldre än kristendomen. Jul firades innan kristendomen till Odens ära och ett av hans namn var just Jol. Den keltiska motsvarigheten är Yole. Samma sak med påsk, allhelgonadagen, pingst med mera. Midsommar säger sig självt. Högtidsdagar följer också en årscykel anpassad eftr hur våra institutioner och klimat fungerar.
Citera
2022-07-18, 14:58
Medlem
Citat:
Om det kommer ett parti som vill införa sharialagar i Sverige (som ska ha religionsfrihet) så är ju det exempel på en skadlig tolkning av islam och sådant har jag ingenting emot att vi försöker förhindra. Men som sagt är det lättare att ändra delar är att mota undan hela religionen.

Du är naiv. De snabbaste växande grenarna inom islam är inte sekulära, utan går mot mer fundamentalism. Dessutom så vill inte muslimerna i Sverige integreras, utan vill leva enligt panislamism.

Det är betydligt lättare att mota undan hela religionen i Sverige än förändra Islam. Varför tror du de smartaste och mest pålästa individerna på planeten är emot Islam, men ignorerar de andra religionerna?
De andra religionerna är inget hot. Jag kan tro på exakt vad jag vill och säga att jag är kristen, utan problem. Jag kan hoppa mellan religioner, blanda religioner hur jag än önskar.

Prova det inom en muslimsk familj, haha.

Oavsett vad din strategi ang. ändra på Islam till det bättre är, släpp den. Den kommer inte fungera.
Citera
2022-07-18, 14:58
Medlem
Citat:
Något som inte är en självklarhet för som sagt hade de flesta svenskar inte tyckt det om de var i den situationen.
Jo det tror jag att de hade tyckt. Tror du ukrainarna är här för att stanna permanent?
Citera
2022-07-18, 16:07
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Mycket snack och tjat på olika håll om 6 timmars arbetsdag.
Men varför inte istället 4 dagars arbetsvecka.
Så kan musslorna få ledigt på sin fredag.

Ser fram emot mer ledigt.
Citera
2022-07-18, 16:10
Medlem
otellos avatar
Citat:
För det är lika mycket skitsnack i båda! Hur de tolkas sedan är olika för olika trosutövare och det är fullt möjligt att leva lycklig och inte förstöra för andra oavsett vilken av religionerna man följer. Det är inte alla som gör det men i grund och botten är religionerna lika märkliga till sin moral så om kristna kan leva ett etiskt liv kan muslimer det också.
Starkt muslimska länder (exempelvis Saudiarabien) tvingar kvinnor att bära slöja och åka buss med målsman, dom avrättar bögar och oliktänkande, osv. Starkt kristna länder (exempelvis Vatikanstaten) ägnar sig mest åt att tjata om avhållsamhet. Båda dessa religioner må vara tramsiga, men dom är väldigt olika.
Citera
2022-07-18, 16:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Med andra ord, vi hade turen att födas i ett redan fungerande samhälle där vi fick gå i skola och därför enkelt kunde fortsätta hålla det fungerande. "Vi är väldigt i framkant" kan översättas till "vi hade turen att få en utbildning".

Det är inte tur.
Det är upplysningsideal o social ingenjörskonst.
Att landet styrs med lagar o att all makt utgår utifrån folket.

I Mena har de satsat på koranskolor. Deras tillämpning av lagar utgår från koranen. I stort allt styrs av en relion som skapats för över 1000-år sedan og anses som perfekt.

Än mer oroväckande är att Mena regionen sedan 70-talet i allt större grad har hänfalligt till allt större fanatism o intolerans (läs islamism).

O det är dess fula tryne vi ser när partiet Nyans lobbar för islamska högtider ska bli röda dagar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in