Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Statement från Kreml:
Kremlin emphasizes operation in Ukraine to end once all its goals achieved
"There is no clear time frame, and the main thing is the effective implementation of this operation," Dmitry Peskov stressed
…
The Kremlin official also reiterated remarks by Russian President Vladimir Putin who "repeatedly emphasized that our armed forces have clear orders by the commander-in-chief to avoid damage to civilian infrastructure and casualties among civilians." "This is why the [Russian] Armed Forces are operating very carefully, using high-precision weapons and avoiding any strikes on civilian infrastructure. This, unfortunately, cannot be said about the Ukrainian side, especially about nationalist battalions and units who are capable of anything," Putin’s press secretary pointed out.
https://tass.com/politics/1481239
Målen har sagts vara att befria Donetsk och Lugansk. Och att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina.
Tack. Det var matnyttigt. Alltid intressant när det kommer från högsta ort.
Jag tycker att det ryssarna säger tyder på en rimlig ståndpunkt och hoppas att det är sant, men det behöver det tyvärr inte vara. Det visar sig om kriget fortsätter sedan — det har ju viskats om att Kreml kommer med ett erbjudande när "operationen" är avslutad någorlunda i enlighet med de uppsatta målen. Har svårt att tänka mig att Kiev nappar på det. Hur Washington ställer sig är svårare att säga. Antingen pushar man Kiev att fortsätta slakten av både ukrainska och ryska soldater, eller så pressar man Kiev att avsluta. Det beror på. USA har säkert råd åtminstone i dagsläget att uppmuntra till och stötta motstånd som är kostsamt för Ryssland, men det råder väl delade meningar "over there" om vad som är lönsamt i praktiken. Var går gränsen, osv.
En avmilitärisering av Ukraina tror jag dock att Ryssland misslyckats totalt med.
Citat:
I den här videon ser vi exempel på hur Ryssland och dess allierade behandlar civila. Hur många har de räddat undan ukrainska attacker nu, det måste vara hundratusentals.
IN VIDEO: EVACUATION OF CIVILIANS FROM NIKOLSKY MONASTERY UNDER FIRE OF UKRAINIAN ARTILLERY
Servicemen of the DPR evacuated civilians from Nikolsky Monastery under artillery of Ukrainian forces. The monastery is located two kilometers to the west of Ugledar, where the AFU are holding their positions.
https://southfront.org/in-video-evacuation-of-civilians-from-nikolsky-monastery-under-fire-of-ukrainian-artillery/
Ryssland rycker fram ganska långsamt, jag skulle tro att dessa ständiga evakueringar sinkar dem en hel del. Men de är ju där för att rädda människor från de brutala proxy-krigarna.
Man ska alltså betänka att t.ex. den beryktade Azov rekryterat främst i de ryskspråkiga östra delarna av Ukraina. Det är som bäddat för trubbel, med allt vad det innebär i fråga om personligt agg och annat. Det är bl.a. det som gör den här konflikten så invecklad: det går en ganska skarp skiljelinje genom Ukraina, historiskt och kulturellt, där båda sidor kan sägas ägna sig åt upprensning i öst, på olika premisser. Sedan sitter vi i västvärlden och hoppas på det ena eller det andra mest för att den här konflikten blivit en sorts fråga om självbevarelsedrift, i förlängningen. Antingen vill vi att ryssarna blöder för att de inte ska attackera fler länder, eller så vill vi att styret i Kiev och dess mäktiga allierade ska få sig en näsbränna. Detta är hyfsat rationellt tänkande. Lägg till det diverse moraliska dimensioner och principer som gör att många av oss både engagerar oss starkt och har svårt att tolerera andra synsätt.
———
Betackar mig för nya debatter om Rysslands ursprungliga mål, deras verkliga syften, fler korta inlägg som slår fast att Ryssland attackerade Ukraina den 24/2 och bär skulden för allting... Vi har passerat det stadiet för länge sen. Menar jag, då. Annars kan vi lika gärna sluta diskutera helt. "OK, Ryssland invaderade Ukraina den 24/2. Det finns inget mer att säga om kriget."