2022-07-18, 10:29
Medlem
Reimers avatar
Azov busar lite igen med orcherna

Citat:
A Russian armoured column being attacked by Ukrainian forces.

https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1548947585724989440
Citera
2022-07-18, 10:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför skulle Danmark göra det? Unionsavtalet upphörde 1943. Danmark bryter inte emot avtal. Det skiljer Ryssland och Danmark.

Sverige försökte stoppa unionsupplösningen med fredliga medel genom att kräva en folkomröstning. Den underrättelseinformationen Sverige hade kan jämföras med Putins underrättelsefiasko. De svenska spionerna sa att Sverige skulle vinna folkomröstningen. Sverige är mer civiliserat än Ryssland. Sverige har lärt sig att krig är ofta en urusel ide. Det tog Sverige cirka 600 år att fatta det. Så jag kan förstå varför inte ryssarna inte fattar det ännu.

Nu var frågan "Men finns det något land som inte skulle sätta in trupper mot utbrytare?"

Du och jag svarar: ja, det finns såna länder.
Citera
2022-07-18, 10:31
Avslutad
Kolla livemap Ukraina!

Ryska aktiviteter har nästan upphört idag! De är helt slutkörd är min bedömning!!
Citera
2022-07-18, 10:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jo det fanns lite godis från i natt också.

A Russian ammunition depot was struck by Ukrainian forces earlier today at about 5 a.m. reportedly in the outskirts of Nova Kakhovka in Raiske, Kherson Oblast.
#Russia #Ukraine

https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1548924467056820226
Om denna är äkta och inte cgi så är den ju rikitgt fet alltså. Härlig fortsättning på morgonen! Helt klart Pavarotti klass på den. Fast blir lite finare i mörker kanske.

https://youtu.be/83ZGt7grWvw
Citera
2022-07-18, 10:35
Medlem
Daniel501s avatar
Peskov med en statusuppdatering;

https://t.me/intelslava/33338

🇷🇺❗Peskov's statements:

▪️The Russian special operation will end when all its goals are achieved, there are no clear time frames, the main thing is efficiency

▪️ Russia is used to sanctions, this is the price for its sovereignty;

▪️ Sanctions against Russia began to be introduced long before the special operation, now they are measured in hundreds and thousands;

▪️ The Russian military has orders from Putin to avoid civilian harm and work carefully;

▪️ The nationalist battalions of Ukraine do not shun anything.
Citera
2022-07-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kolla livemap Ukraina!

Ryska aktiviteter har nästan upphört idag! De är helt slutkörd är min bedömning!!

Det kan finnas flera skäl till att du ser färre ryska aktiviteter

1 De villar trupperna efter offensiven i Luhansk

2 De måste bytt eldrör på flera av sina pjäser då de har uppnått EFC-gränsen

3 De måste säkra området de har erövrat samt flytta om styrkorna.

Alla tre skälen hör ihop med deras tidigare offensiv. Det är vanligt att aktiviteterna i en arme går ned kraftigt efter en offensiv. Men det tyder på att de inte har en stor reserv som de kan eller vill sätta in för fortsätta offensiven.
Citera
2022-07-18, 10:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag länkar till bra information. Den ryska är ofta väldigt saklig och informativ.

Ni attackerar hellre skribenter personligt än presenterar vettiga sakargument. Att du inte skäms!
För att inte tala om att ni sprider ukrainska lögner och förnekar fakta.
Se verkligheten.
Ukraina attackerar ett kloster i videon!
Tycker du att det är ok?
Ett tips: Bemöt endast sakliga argument och skit helt i att besvara inlägg som bara utgör påhopp.

Det råder ju viss slagsida i den här tråden, om vi säger så. Jag tycker att läsare som inte själva skriver något kan få bilda sig en egen uppfattning, men det är klart att det uppstår en dissonans när användare t.ex. skriver att rysstrollen härjar och garvar år dödade ukrainare när det postas flera tiotal inlägg varje dag på temat "fler grillade orcher", "Mongolian barbeque", etc. Skålande emoji.

Det är en sak att anse att man har moraliskt rätt. Det gör nog båda sidor, till viss del. Men kanske bör man tänka på hur man uttrycker sig. Jag tänker inte specifikt på –Info–, så klart.
Citera
2022-07-18, 10:42
Medlem
Reimers avatar
De tyska syltryggarnas reaktion när Trump talade om för dem vad de hade framför sig i och med att de har gjort sig helt beroende av rysk gas.

Citat:
And where are all this German clowns? In Gazprom board?

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1548881384722292737

Citat:
In 2018, Trump made outrageous claims about German energy at the UN, and the German delegation’s reaction was priceless. 🇩🇪 FM laughing on the video suggested later that Europe needs Nord Stream 2 because the lack of it could drive 🇷🇺 & 🇨🇳 closer together.

https://twitter.com/vtchakarova/status/1548624330396934144
Citera
2022-07-18, 10:44
Avslutad
Citat:

Alla tre skälen hör ihop med deras tidigare offensiv. Det är vanligt att aktiviteterna i en arme går ned kraftigt efter en offensiv. Men det tyder på att de inte har en stor reserv som de kan eller vill sätta in för fortsätta offensiven.

Ja samt att ryssarna är lediga på helger. Jag avvaktar några dagar
Citera
2022-07-18, 10:48
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du får nog jobba lite på din tyska, i all välmening...

Det är givetvis inget kul att se ett kloster attackeras, men kriget är ungefär så brutalt som man kunde vänta sig. Sådan är verkligheten. Båda sidor beskyller varandra för att ta skydd bland civila. Båda sidor har haft sambandscentraler i skolor, sjukhus, etc.

Citat:
Ursprungligen postat av scip
Vi kan gå på svenska om du vill.
När vi är inne på civila offer det visar sig nu idag att det var Azov - Nazisterna som sprängde dramateatern i Mariupol den 16 /3 som kostade 11civila människors liv.
Och hela tiden fram till nu då försökt skylla Ryssland att de var de som sprängde teatern.
Det var ett Dumt förslag, nu förstår vi ju vad han menar så vänligen återgå till Tyska!
Citera
2022-07-18, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du får det att låta som att det är socialt accepterat. Men gå tillbaka och läs nyheter om hur det lät när serberna gjorde det mot kosovoalbanerna.

För övrigt lät ju just Sverige bli att göra det mot Norge. Danmark byggde inte upp en flotta och återerövrade Island. Så i vår (skandinaviska) kultur har vi fått tradition för att utbrytarna ska få gå, hellre än att bekämpas med reguljära trupper.

Sverige och Norge var en union. Som trots allt upplöstes i relativt samförstånd. Även om bitterheten var stor i Sverige vid den tiden. Många i Sverige trodde ju att norrmännen vill tillhöra "oss".

Danmark hade nog inte mycket att säga till om i Islands-fallet. Island blev självständigt mitt under andra världskriget. Island var i union med Danmark, unionsavtalet löpte ut 1944. Eftersom Island under kriget var ockuperat av Storbritannien, som sedan lämnade över ockupationen till USA, tror jag inte den danska exilregeringen i London hade mycket annat val än att acceptera faktum. Förhandlingspositionen var nog ganska svag, bortsett från att man säkerligen hade många andra saker som bedömdes mer angelägna med tanke på att Danmark självt var under tysk ockupation.
Senast redigerad av Auric 2022-07-18 kl. 10:56.
Citera
2022-07-18, 10:51
Avslutad
Citat:

Ryska soldater har också ledigt på helger. Jag avvaktar några dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in