2022-07-18, 08:39
Medlem
Jag gör mycket hembesök hos folk i tjänsten och köper även saker på Blocket etc.

Ofta gör man upp om en tid och så får man en adress, sen kommer man dit och upptäcker att det är kod så ska man jaga reda på kunden eller säljaren för att få koden.

Om ni bor i lägenhet och t ex ska sälja något och uppger adressen till köparen, tänker ni inte då på att ni har kod och ska skriva den???

Jag som bor i hus kan ju t ex skriva ”jag kan ställa ut varan om du vill ifall du swishar innan sen kan du hämta när som” men folk i lägenhet verkar inte alls tänka på att andra inte kan komma in i deras fastigheter hur som helst.

Jag märker att äldre personer är bättre på att skriva till t ex ”Koden är 1334 sen är det 2 trappor upp” medan yngre typ bara skriver adressen

Sjukt irriterande tycker jag det är
Citera
2022-07-18, 08:41
Avslutad
Jag har porttelefon, men ingen kod.
Citera
2022-07-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag har porttelefon, men ingen kod.

Om du då säljer något tänker du på att till skrivaren säga ”ring på Svensson på porttelefonen”?
Citera
2022-07-18, 08:43
Medlem
Jag har knappt lärt mig min. Använder bara nyckeln.
Citera
2022-07-18, 08:47
Medlem
Jag skulle aldrig ge ut en portkod till någon för en blocketaffär, man ringer när man är framme så går man ut och öppnar.
Citera
2022-07-18, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Om du då säljer något tänker du på att till skrivaren säga ”ring på Svensson på porttelefonen”?
Ibland, förhoppningsvis är de inte idioter.
Citera
2022-07-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av interiktigt
Jag skulle aldrig ge ut en portkod till någon för en blocketaffär, man ringer när man är framme så går man ut och öppnar.

Har du pejl på telefonen då? Eller låter du nån stackare stå där ute och vänta i fem minuter?
Citera
2022-07-18, 09:19
Avslutad
Tror många koder kommer ut via sånt som volt, foodora. I princip bara sett utkörande knappa in kod å in med maten. Mat går före hjärna. Det är liksom inte Sveriges rikaste som kör ut maten. Sälja en kod för 200kr
Senast redigerad av lone star 2022-07-18 kl. 09:21.
Citera
2022-07-18, 09:20
Medlem
Portkod ska aldrig lämnas ut till obehöriga privatpersoner.

Rätt sätt att agera är att ge adressen och sen får köparen ringa när denna är på plats.
Citera
2022-07-18, 09:21
Medlem
Citat:
Jag gör mycket hembesök hos folk i tjänsten och köper även saker på Blocket etc.

Ofta gör man upp om en tid och så får man en adress, sen kommer man dit och upptäcker att det är kod så ska man jaga reda på kunden eller säljaren för att få koden.

Om ni bor i lägenhet och t ex ska sälja något och uppger adressen till köparen, tänker ni inte då på att ni har kod och ska skriva den???

Jag som bor i hus kan ju t ex skriva ”jag kan ställa ut varan om du vill ifall du swishar innan sen kan du hämta när som” men folk i lägenhet verkar inte alls tänka på att andra inte kan komma in i deras fastigheter hur som helst.

Jag märker att äldre personer är bättre på att skriva till t ex ”Koden är 1334 sen är det 2 trappor upp” medan yngre typ bara skriver adressen

Bor inte i lägga längre men inte fan gav man ut koden till kreti och pleti. Problemet är folk som ger ut koden för skitsaker som en Blocketaffär. Sen har man knarkgangsters, fyllon, folk som squattar i källaren och annat skit i trapphuset 24/7.

Äldre personer är naiva. Förr kunde man ge ut koder utan att trapphuset fick inbrott i varje förråd.
Citera
2022-07-18, 09:41
Bannlyst
Citat:

Tror dom flesta har tagit bort sin kod. Bodde i lägenhet för 10 år sedan då hade vi tagg.. Men du ska inte ge ut portkoden för en blocketaffär du ska gå ut och öppna. Vitsen med koden försvinner ju om alla kan den tänker jag.
Citera
2022-07-18, 09:49
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:

Många hyresvärdar lämnar inte ut kod numera. Detta eftersom det missbrukas och leder till att man lika gärna kan ha olåst med påföljande brottslighet.

Jag förstår inte problemet, om de vill sälja en vara så är de väl hemma överenskommen tid. Ring dom på deras nummer eller porttelefonen.

Ska du dit och utföra ett arbete men ej får tillgång får de väl betala besöket iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in