2022-07-17, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Menar du den ryska nyhetsbyrån som man gång på gång i tråden uppmanas att inte tro på?

Nåja. Du tror ju på dem. Varför göra ett undantag för just det här?
Citera
2022-07-17, 11:47
Bannlyst
Mer påhitt från de ukrainska nazisterna:

Citat:
-De använde fysiskt våld, elektriska stötar och hällde kallt vatten på mig när det var minusgrader ute. Jag hade köldskador på mina fötter, brutna revben och inre skador.

Han berättar att han blev slagen med en gummiklubba, sparkad tills han svimmade och att han knappt kunde röra sig.

https://www.expressen.se/nyheter/oleh-torterades-de--ville-ha-mig-levande/
Citera
2022-07-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Mer påhitt från de ukrainska nazisterna:

https://www.expressen.se/nyheter/oleh-torterades-de--ville-ha-mig-levande/

Påhitt?

Jag skulle ta detta med ren sanning med tanke på att ryssarna är kända för tortyr. Det har hänt förut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
..
Vidare verkar du inte känna till att Saudiarabien och Israel sedan länge har "hemliga" diplomatiska relationer och samarbeten. Jag förstår att Biden gärna vill hävda någon sorts framgång men detta är ingen framgång. Det är en PR-gest till den obelästa allmänheten.

Som du säkert vet så upplåter nyligen Saudiarabien sitt luftrum till Israel - förmodligen i syfte att underlätta överflygning mot Iran av Israeliskt militärflyg och för en kommande attack på Iran.

Philip Giraldi ( Ph.D., is Executive Director of the Council for the National Interest) skriver att As US-Russian negotiations leading up the current fighting were clearly designed to fail by the Biden Administration, one therefore has to wonder if this war against Russia is largely a product of a long enduring ethno-religious hatred coupled with a belief in the necessity for a strong American military applied as needed to dominate the world and thereby protect Israel.

Vidare: The Jewish Telegraphic Agency reports that a “2020 demographic survey estimated that besides a ‘core’ population of 43,000 Jews, around 200,000 Ukrainians are technically eligible for Israeli citizenship, meaning that they have identifiable Jewish ancestry. The European Jewish Congress says that number could be as high as 400,000.” If that is true, it is one of the largest Jewish communities in the world and it includes at least 8,000 Israelis, many of whom have returned to Israel.

https://www.unz.com/pgiraldi/how-jewish-is-the-war-against-russia/

Nuland, Blinken, Sherman och andra jobbar dels för att förmera sina innehav och intressen i amerikansk vapenindustri, men också för sitt folk.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har också läst det, men en av putinisterna i tråden skrattade år mig och skrev något obegripligt. Så vi får se om de gör offentligt vilka områden Ukraina har återtagit.

Inget att bry sig i, den lille serben är fortfarande bitter över Natos bombningar av Serbien, h*n har svårt att komma över det bara.

Det kommer att bli offentligt vad det lider men jag har full förståelse över Ukrainas beslut att inte offentliggöra var de pressar på som mest, orcherna lär ju märka det ändå men det är dumt att offentligt tala om var man samlar mest trupp.
Citera
2022-07-17, 11:58
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är möjligt. Men utan tvekan har den ryska armén förlorat mer manskap än vad man förmodligen räknade med från början.
Frågan var dock om påfyllnad av frivilliga var ett tecken på den saken och svaret är helt enkelt nej. Det visar bara att dom behöver fler soldater. Om dessa är tänkta att kompensera för förluster eller något helt annat får man söka bevis för på annat håll.

Citat:
Ryssland skulle kunna erbjuda uzbeker, tadzjiker, kirgiser, turkmener som det finns massor av i Ryssland som papperslösa/illegala fullt medborgarskap om de tjänstgör en viss tid. Sedan har väl Ryssland lite återbetalning att kräva från Nordkorea, för all hjälp under Koreakriget och sedan stöd åt regimen. En "frivillig" styrka därifrån borde de utkräva.
Enklast vore förstås att erbjuda Kim ett par kompletta kärnvapenubåtar i utbyte mot att få låna 1 miljon soldater. Kim skulle ju inte behöva så stor armé i alla fall då.

Det är väl egentligen bara en fråga om huruvida någon är intresserad av att eskalera till den nivån. Men rent krasst så tror jag inte att ryssarna lider av någon större brist på tillgång till soldater. Det är nog värre med brist på andra saker än just det.
Citera
2022-07-17, 12:01
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Källa?
Samtidigt som kriget rasar utreds 15 000 misstänkta krigsbrott i Ukraina.

– Inom kort hoppas vi på hundratals åtal, säger Jurij Bilousov, chefen för Ukrainas krigsbrottsenhet, till SVT.

I en liten by norr om Kiev pågår ett unikt detektivarbete. Sasha Romantsova och hennes medarbetare går från hus till hus och ställer frågor. De fotograferar spår av stridsfordon runt den nedbrända kyrkan och besöker skolan som de ryska trupperna använt som bas. Grannbyarna Lukyanivske och Rudnytske hölls av ryska styrkor i 26 dagar.

Fem misstänkta krigsbrott har identifierats här. Ett av dem är den misstänkta avrättningen av en civil man. Men att samla in bevis under ett krig som samtidigt rasar är en kamp mot klockan.

– Detaljer glöms bort och man reparerar spåren för att gå vidare med sina liv. Därför måste det här arbetet göras nu, säger Sasha Romantsova som leder den prisbelönta människorättsorganisationen Center for Civil Liberties.

Unikt arbete
I Zaporizhzhia i sydöstra Ukraina intervjuar jurister från Human Rights Watch människor som lyckats ta sig ut från ryskockuperade områden. Belkis Wille har tidigare arbetat i konflikter i exempelvis Jemen och Syrien och menar att det utredningsarbete som nu sker i Ukraina är unikt.

– Jag har aldrig varit hoppfull i någon annan konflikt att vi kommer att få se ett stort antal åtal för krigsbrott. Det avgörande kommer att vara kvaliteten på dessa åtal, säger hon till SVT:s team i Ukraina.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/15-000-krigsbrott-utreds-i-ukraina
När du så får din efterfrågade källa så är lögnaktiga SVT västpropaganda.
Citera
2022-07-17, 12:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Läste på nyheterna att den ryska armén öppnar upp för att rekrytera frivilliga, även sådana utan militär utbildning, som sedan kommer ges en månads militär utbildning. Om nyheterna stämmer:

Tror ni att många kommer att nappa på detta erbjudande?

Kan det vara ett tecken på att den ryska militärmakten i Ukraina har stora problem med sin personalförsörjning?

En sak till, man skall ju ha tappat en "hel del" officerare. Dessa nya snubbar behövs ju ledas även. Sen så undrar jag över deras materiell.., är den någorlunda modern ?

(Kanske Putin har tänkt shoppa mera, än droner ifrån Iran ?)
Citera
2022-07-17, 12:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Frågan var dock om påfyllnad av frivilliga var ett tecken på den saken och svaret är helt enkelt nej. Det visar bara att dom behöver fler soldater. Om dessa är tänkta att kompensera för förluster eller något helt annat får man söka bevis för på annat håll.

Enklast vore förstås att erbjuda Kim ett par kompletta kärnvapenubåtar i utbyte mot att få låna 1 miljon soldater. Kim skulle ju inte behöva så stor armé i alla fall då.

Det är väl egentligen bara en fråga om huruvida någon är intresserad av att eskalera till den nivån. Men rent krasst så tror jag inte att ryssarna lider av någon större brist på tillgång till soldater. Det är nog värre med brist på andra saker än just det.

Ja man kan spekulera.

Ser vi till befolkning så lider inte Ryssland brist på soldater om de går vidare till en allmän mobilisering. Men detta tror jag Putin drar sig för av flera anledningar. Frågan är om detta håller i längden. Ska de hålla områdena och kanske ha önskemål om att ta ytterligare delar kommer det krävas mer soldater.
Citera
2022-07-17, 12:05
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Håller med!
Det är alldeles oförskyllt taskigt mot dvärgarna, 'putte den lille' räcker mer än väl...
Sen tror Du väl inte storleken har betydelse eller avses!
Jo, när det t ex skrivs om den "psykotiske dvärgen i Kreml" så tror jag att dessa skribenter syftar just på Putins fysiska längd. Vad skulle man annars syfta på?
Citera
2022-07-17, 12:06
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte

Hade dom haft soldater hade de väl skickat ut dessa istället för bönder och lågbegåvade.
Du har kanske sett raketen som tvärvände 180 grader, så blir det när man knappar in ursprungskoordinaten såsom mål.
Citera
2022-07-17, 12:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Hade dom haft soldater hade de väl skickat ut dessa istället för bönder och lågbegåvade.
Du har kanske sett raketen som tvärvände 180 grader, så blir det när man knappar in ursprungskoordinaten såsom mål.
Och det tror du är något unikt för Ryssland?

Ukraine is calling on its citizens to join the fight against Russia, and its military says all they need is ID
https://www.businessinsider.com/ukraine-citizens-fight-military-weapons-simplified-process-2022-2?r=US&IR=T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in