2022-07-16, 01:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag har väldigt svårt att tro att ryssarna skulle ha lagt rabarber på en HIMARS-pjäs utan att bombardera twitter och telegram med bilder på flinande ryska soldater bredvid en sån trofé.

Hur vassa och kompetenta HIMARS än är lär 4 pjäser inte få mycket annat än symbolvärde på slagfältet, även om de såklart kan ge ryssarna smärtsamma nålstick. Fyra HIMARS räcker inte långt men kan säkert uppmuntra Ukraina att offra sig lite till i USA:s proxykrig.

Ska f.ö. bli intressant att se hur långlivade HIMARS-systemen blir. Jag ger dem max två veckor med tanke på att de är högprioriterade mål för ryssen. Ryssarna lär sätta in allt de har - robotar, drönare och flyg - för att slå ut dem. Mest för att ge Washington en symbolisk smocka på truten.

Vore faktiskt lite komiskt om Ryssland slog ut dessa med hjälp av iranska drönare. Vore komik på alla fronter.
Citera
2022-07-16, 01:44
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Klart att det inte är konstigt, kriget handlar ju om USA mot Ryssland. Vilket det har gjort från första början.

Nej, kriget handlar um Putler. Det är hans drömmar om Sovjetunionen som skapat kriget.
Citera
2022-07-16, 01:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att ryssarna skulle ha lagt rabarber på en HIMARS-pjäs utan att bombardera twitter och telegram med bilder på flinande ryska soldater bredvid en sån trofé.
Hur vassa och kompetenta HIMARS än är lär 4 pjäser inte få mycket annat än symbolvärde på slagfältet, även om de såklart kan ge ryssarna smärtsamma nålstick. Fyra HIMARS räcker inte långt men kan säkert uppmuntra Ukraina att offra sig lite till i USA:s proxykrig.

Ska f.ö. bli intressant att se hur långlivade HIMARS-systemen blir. Jag ger dem max två veckor med tanke på att de är högprioriterade mål för ryssen. Ryssarna lär sätta in allt de har - robotar, drönare och flyg - för att slå ut dem. Mest för att ge Washington en symbolisk smocka på truten.

De skall få 12 och 3 av en annan typ från Storbritannien. Och några från Norge. Eventuellt senare från Tyskland. De 4 var bara första leveransen.
Citera
2022-07-16, 01:49
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Klart att det inte är konstigt, kriget handlar ju om USA mot Ryssland. Vilket det har gjort från första början.

Fast om det bar sant hade USA redan skickat tio gånger mer resurser. Ivan invaderade och trodde på en lätt seger. Blev lite jobbigare än förväntat.
Citera
2022-07-16, 01:59
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fast om det bar sant hade USA redan skickat tio gånger mer resurser. Ivan invaderade och trodde på en lätt seger. Blev lite jobbigare än förväntat.

Exakt så!
Allt annat är skitsnack!
Kommunistjävlarna i tråden kan ju dra till Ryssland och upptäcka vilket liv dom får där.
Citera
2022-07-16, 02:28
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Hur skulle det gå till? De flyttar sig snabbt och skjuter på så pass långt avstånd att ryssarna har svårt att nå dem. Jag tror inte de kommer förstöras om inte ryssarna får in en lycko-träff

Striden står ju huvudsakligen i de rysktalande delarna av f.d. Ukraina där det säkert inte saknas ryssvänliga spejare och tjallare som kan rapportera HIMARS-pjäsernas position till ryska armén. Sen har ju även ryssarna artillerilokaliseringsradar och andra möjligheter att lokalisera HIMARS. Kan ukrainarna räkna framlänges för att sätta en raket i målet kan ryssarna också räkna baklänges för att lokalisera var elden kom ifrån. Typ.

Men självklart skyddar UAF sina värdefulla HIMARS med starkt luftvärn och perimeterskydd. Jag gissar att ryssarna sätter en hypersonisk missil i dem eller dribblar bort luftvärnet med drönare och sen skickar en MIG och bombar pjäserna. Lite samma taktik som när UAF störde ut kryssaren Moskvas luftförsvarssystem mha Bayraktar-drönare för att sedan sätta en Neptun sjömålsrobot i den.
Senast redigerad av Drozd 2022-07-16 kl. 02:31.
Citera
2022-07-16, 02:28
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det vore fullkomligt livsfarligt om det är sant. Amerikanerna flyttar hela tiden fram gränsen för vad som anses möjligt utan att ryssarna får spel. Förr eller senare är den gränsen passerad. Man får ha i åtanke att det troligtvis brister när Ryssland inte kan freda sig. "Mission accomplished"?

Jag börjar tro att de mest iögonfallande Nato-runkdrömmarna om att provocera fram ett oacceptabelt ryskt svar är mer än fantasier.

Är det förresten pga. detta som det går rykten om att jänkarna uppmanar alla amerikaner att lämna Ukraina? Om rapporterna om det nya vapnet i ukrainska händer visar sig stämma?

Nej. Ryssarna har gripit en civil amerikan som bodde i Kherson. Det är oklart hur många amerikanska medborgare som fortfarande befinner sig i de ockuperade delarna av Ukraina och vad som hänt med dessa. Just denna amerikan greps i Kherson (sydvästra Ukraina) och är fängslad i Donetsk (östra Ukraina). Säger ganska mycket hur "självständiga" de olika "folkrepublikerna" är, ryssland styr allt. Att han förflyttades från Kherson till Donetsk tyder nog också på att ryssarna kalkylerar att Kherson kan falla snart.
Citera
2022-07-16, 02:34
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De skall få 12 och 3 av en annan typ från Storbritannien. Och några från Norge. Eventuellt senare från Tyskland. De 4 var bara första leveransen.

Sant, men även de lär vara extremt högprioriterade mål för ryssen. Om de ens når slagfältet innan de blir sönderbombade alltså.
Citera
2022-07-16, 02:40
Medlem
Citat:
Striden står ju huvudsakligen i de rysktalande delarna av f.d. Ukraina där det säkert inte saknas ryssvänliga spejare och tjallare som kan rapportera HIMARS-pjäsernas position till ryska armén. Sen har ju även ryssarna artillerilokaliseringsradar och andra möjligheter att lokalisera HIMARS. Kan ukrainarna räkna framlänges för att sätta en raket i målet kan ryssarna också räkna baklänges för att lokalisera var elden kom ifrån. Typ.

Men självklart skyddar UAF sina värdefulla HIMARS med starkt luftvärn och perimeterskydd. Jag gissar att ryssarna sätter en hypersonisk missil i dem eller dribblar bort luftvärnet med drönare och sen skickar en MIG och bombar pjäserna. Lite samma taktik som när UAF störde ut kryssaren Moskvas luftförsvarssystem mha Bayraktar-drönare för att sedan sätta en Neptun sjömålsrobot i den.
Hur dum är du på en skala 1 till 10? "Ryssland dribblar bort luftvärnet"
Dina jevla ryssar har ju hittils visat sig helt och hållet inkompetenta till en grad som inte fanns på kartan innan kriget börjar. Men här kommer Rysskramaren Drozd och tror att ryssen är några jevla superhjältar hahahahahahah
Citera
2022-07-16, 02:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vore faktiskt lite komiskt om Ryssland slog ut dessa med hjälp av iranska drönare. Vore komik på alla fronter.

Visst skulle det vara komiskt men låt oss vara realistiska här. Helt otänkbart att iranierna lämnar över teknik utan att få något stort i utbyte.

*stort = hjälp med stora bomben.

Löjeväckande att uppgifterna kommit fram öht. Ryssarna är verkligen desperata och framställer sig som totalt inkompetenta.
Citera
2022-07-16, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Här är videon som de klipt bilden ur....

https://www.youtube.com/watch?v=SQndQ3c_ZlM&ab_channel=Itapirkanmaa2

Civila ja. det är därför man benämner det som terrorbombning.

Proryskt Twitter men här är en dödsruna:

AZ 🛰🌏🌍🌎
@AZmilitary1
The results of the missile strike of the Armed Forces of the Russian Federation on the House of Officers in Vinnitsa begin to emerge

Obituaries on the dead soldiers began to slowly leak into the Ukrainian media. 👇👇👇
https://twitter.com/AZmilitary1/status/1547972203433537537?s=20&t=pMQx86LU_wmYyUtl-5nJhQ

SÅ om du nu lägger ihop 1+1,
(1) rysstroll är källan + (1) Ingen källa anges =

Det förstår jag , men du behöver ju först hitta en solid grund att spekulera utifrån.
Men troligtvis så räknar man med ytterligare terrorbomningar från ryssens sida, långt från militära mål och frontlinjer.

Det är förmodligen målet för ryssen,
1. deras förmåga till manöverkrigsföring kolapsade
2. deras förmåga att med arteleri smula sönder och avancera kollapsar utan trygg logestik (och det finns ju inte sen Himars började arbeta)
3.terrorbombning

Jo, men det är inte "krig" när man avsiktligt angriper civila i syfte att nå en militär seger, det är terror.
Ett par veckor av handlingsförlamade ryssar som terrorbombar civila kommer innebära ytterligare generationer av ryssar som får leva med konsekvenserna.
Fortfarande har du absolut inga möjligheter att belägga dina påståenden utan det blir det vanliga "rysstroll" och annat irrelevant. Ryssarna offrar knappast tre Kalibr-missiler på danslokaler.

Något har dock förändrats i ryssarnas strategi här. Jag vet att man alltid haft en överenskommelse med USA att undvika mål som riskerar att skada medborgare därifrån. I alla fall de med någon officiell kapacitet. Med det som hände nu i Nikolaev och sedan här så verkar man ha frångått detta. Attacken utfördes också på dagtid.

Jag tror att utlänningar med samröre med Kiev nu går osäkra oavsett om de t.ex. har diplomatisk statur eller inte.

Jag tror därför att vi kommer att se flera liknande attacker framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vad tror du själv, om vi bortser ifrån vad du önskar?
Jag tror att man träffade något väsentligt i och med att man mitt på dagen i centrala Vinnitsa slog till med tre Kalibr-missiler med uppenbar risk att skada civila mål. Ett ändrat MO som tyder på att man agerade utifrån mycket färsk intel om ett högprioriterat mål.

Men säkert gjorde man detta så uppenbart för att skada civila mål och döda små barn.
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-07-16 kl. 03:27.
Citera
2022-07-16, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Hur skulle det gå till? De flyttar sig snabbt och skjuter på så pass långt avstånd att ryssarna har svårt att nå dem. Jag tror inte de kommer förstöras om inte ryssarna får in en lycko-träff

Hur ska de förflytta sig utan att lokalbefolkningen ser dem längst vägen med risk att dess position blir känd för andra sidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in