2022-07-15, 22:51
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

För jag antar att dessa vapen är de samma som i tweeten som diskuteras.

M270, jo det är samma som i tweeten
Citera
2022-07-15, 22:52
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Mja, det verkar ju vara väldigt officiellt sett från Ukrainas sida i alla fall.

https://liveuamap.com/en/2022/15-july-minister-of-defense-of-ukraine-long-hand-family-of

Ja, då är det väl bara att hålla i hatten då. Tack för ett seriöst svar med källa och allt.

Har USA gått ut med att detta var på väg med posten?
Citera
2022-07-15, 22:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det vore fullkomligt livsfarligt om det är sant. Amerikanerna flyttar hela tiden fram gränsen för vad som anses möjligt utan att ryssarna får spel. Förr eller senare är den gränsen passerad. Man får ha i åtanke att troligtvis brister när Ryssland inte kan freda sig. "Mission accomplished"?

Jag börjar tro att de mest iögonfallande Nato-runkdrömmarna om att provocera fram ett oacceptabelt ryskt svar är mer än fantasier.

Är det förresten pga. detta som det går rykten om att jänkarna uppmanar alla amerikaner att lämna Ukraina? Om rapporterna om det nya vapnet i ukrainska händer visar sig stämma?

Freda sig? Det är ju Ryssjävlarna som invaderar och Ukraina som försvarar sig. De har all rätt att fördriva fienden med till buds stående medel.
Citera
2022-07-15, 22:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ja, då är det väl bara att hålla i hatten då. Tack för ett seriöst svar med källa och allt.

Det är antagligen inget man "går ut med". Det finns många intressen att "brevet" inte kommer fram till destinationen. Det är hysch hysch
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Jepp, håll i hatten för nu blir det åka av

USA har säkert lagt ut något officiellt också, inget jag sett men jag lusläser inte Amerikansk media.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Grymt om det stämmer att en pilot lyckades skjuta ner en missil över Kyiv Oblast nyss med tanke på den terror avskummen precis utsatt Dnipro för. Fy fan.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1548039804897464328
Citera
2022-07-15, 22:58
Medlem
Citat:
Det vore fullkomligt livsfarligt om det är sant. Amerikanerna flyttar hela tiden fram gränsen för vad som anses möjligt utan att ryssarna får spel. Förr eller senare är den gränsen passerad. Man får ha i åtanke att troligtvis brister när Ryssland inte kan freda sig. "Mission accomplished"?

Jag börjar tro att de mest iögonfallande Nato-runkdrömmarna om att provocera fram ett oacceptabelt ryskt svar är mer än fantasier.

Är det förresten pga. detta som det går rykten om att jänkarna uppmanar alla amerikaner att lämna Ukraina? Om rapporterna om det nya vapnet i ukrainska händer visar sig stämma?

USA med vänner är såklart beredda och står redo på en eskalering. Det är bara Ryssland som skulle förlora stort på ett omfattande krig.
Citera
Medlem
Citat:
Mja, det verkar ju vara väldigt officiellt sett från Ukrainas sida i alla fall.

https://liveuamap.com/en/2022/15-july-minister-of-defense-of-ukraine-long-hand-family-of

Nej, det finns olika slags raketer med mycket olika skottvidd till MLRS. Det vi diskuterar är långdistanstypen som kan nå upp till 300 km, de heter alltså MGM-140 ATACMS och nämndes i den tidigare tweeten, men helt utan någon källa. Och nej, MGM-140 är inte alls lika med M270 som sådant.

Ukrainas propaganda använder förkortingar som MLRS och HIMARS som talismaner, som om de vore liktydiga med de allra mest långskjutande raketerna. Många av de här förkortningarna täcker hela familjer av skjutramper eller missiler, med mycket varierande skottvidd.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-07-15 kl. 23:05.
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:

Det är en sak att USA skickar bomber och granater till USA, det är illa nog för ryssen. En annan sak, som det talas lite om, som gnager på ryssen är den underrättelseinfo som USA tillhandahåller åt ukrainarna. Utan denna info, som kommer från USAs satelliter, signalspaning och annat smått och gott hade Ukraina aldrig ens vetat vart de ryska målen är placerade.

Jag misstänker att vi är i slutet av den ryska toleransen för den här typen av amerikansk infokrigsföring.
Citera
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
USA lovade att inte skicka raketer som skjuter så långt till Ukraina. USA kan fan inte hålla något de lovar till någon någonsin. Helt jävla onödig eskalering om detta nu är sant. Det kommer bara skapa mer lidande för alla inblandade. Hoppas det inte är sant.

Zelensky borde förhandla med Ryssland nu så kriget kan få ett slut. USA vill givetvis inte få ett slut på kriget. Det är en kassako. Vapenindustrin blomstrar igen och Europa kommer i fortsättningen köpa olja och gas från USA. Helvete vad de tjänar på detta krig.
Man förhandlar inte med terrorister.
I övrigt är jag benägen att hålla med faktiskt. Det här kriget kan gynna USA ordentligt. Olje och gas leveranserna lär öka till Europa. Otroligt bra reklam för deras vapensystem. Otroligt dålig reklam för ryssarnas. Gud vet hur många kanontorn på ryska tanks jag sett flygandes. Otur Putin.
Citera
2022-07-15, 22:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Freda sig? Det är ju Ryssjävlarna som invaderar och Ukraina som försvarar sig. De har all rätt att fördriva fienden med till buds stående medel.
Ett litet aber är att ryssarna haft överseende med allt det stöd som strömmar in i Ukraina och mest knorrat lite. Det kan bli jävligt olustigt om Ukraina får möjlighet att beskjuta t.ex. Krim hur lätt som helst. Ett skäl till att USA suttit och tryckt på vissa vapensystem har ju varit att man inte vill att Kiev ska beskjuta ryska städer, t.ex. Detta har förstås ändå hänt i några fall. Skillnaden nu är att det blir betydligt enklare att göra det. Det är visserligen rättvist, om man inte bryr sig ett skvatt om vad ryssarna ska ta sig till.
Citera
2022-07-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
En liten inblick i partisankrigsföringen i Ukraina. Den här gången var det ukrainare som fick stryka på foten: https://twitter.com/200_zoka/status/1548042897085198336
Enligt Dannyboy ska det vara ukrainska specialstyrkor i bilen. Vet du om dom hade min kamp i baksätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in