2022-07-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag fantiserar inte fritt, jag konstaterar bara fakta hur det ser ut på slagfältet. Donbass och Krim är givetvis förlorade för Ukraina, och de kommer aldrig och under inga omständigheter få dessa landområden tillbaks. Charkiv lär falla snart också(?)
Odessa och Svartahavskusten vete fan, finns säkert en chans att de förblir ukrainska om det kommer till fredsförhandlingar. Men Washington vill inte ha förhandlingar, deras syfte med proxykriget är att skada Ryssland och inte att hjälpa Ukraina.
Skitsnack och inget annat än kvalificerat skitsnack. Du tror du kan sitta och hävda att du inte fantiserar när du i samma andetag drar till med samma tomma vals om hur USA gör ditten och datten. Snacka om vilse i både självinsikt och möjligheter till att kunna konstatera ett sjit. I ärlighetens namn så har du inte den blekaste aning om hur slagfält eller så kallade krig fungerar, visst? Men du tog chansen till att kunna använda denna konflikten till att späda på dina egna egoistiskt inbilska fantasier ja. Som gemene 17-åring som sitter och hävdar att han visst vet allt han behöver veta för att vara säker på sin sak. Tro mig lille pojk(får man ju hoppas, annars är du ju tappad bakom en vagn), Washington är inte på något sätt satta på någon form utav krigssituation, och ännu mindre är det dem som skall eller kommer att förhandla. Du kanske borde se till att tvätta ur svampen mellan öronen emellanåt, så att du inte fastnar på ett enformigt mantra skapat i JUST fantasi
Citera
2022-07-14, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaccinDodar
Har ni några bra sidor som man kan hämta information om kriget, ps ej västpropppaganda sidor

Undrar också. Neutralt vill jag ha. Så är det bara
Citera
2022-07-14, 23:55
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Fast Ukrainakriget får ju olje- och gaspriset att skjuta i höjden (till Kremls båtnad och EU:s förtret).

Kina må inte vara Rysslands vän, men självklart tar de Rysslands sida i detta krig (om än inte officiellt), för de hatar USA (och även UK av historiska skäl) som står i vägen för deras globala maktambitioner. Så är det bara.
Jo men väst betalar Kina en hel del som 'världens fabrik'. Betydligt mer än vad som köps av rysk olja.
Du tror väl inte Kina vill tappa alla dessa konsumenter.
De vill definitivt inte stänga ner fabriker och ha en massa arbetslösa som ifrågasätter ledningen (tänk Ryssland) folk är redan arga efter de massiva corona nedstängningarna. Tänk hur det blir när många där inte har sysselsättning.
Nej, putte har det sannerligen inte lätt framöver.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om grisarna nu har så mycket ammunition som dom säger sig har. Då har vi fått en game changer den senaste veckan. Grisarna kan inte längre köra fram ammunitionen med järnväg genom donbassregionen, utan den får vackert lastas av utanför den ukrainska missilräckvidden långt in i landet och köras med lastbilar fram till frontavsnitten. Utsatta för ukrainsk bakhåll.
Grisarna får helt göra om sina taktiska planer och göra sig mer sårbar. Samt att de kommer att få stora problem med att få nytt kanonfoder till fronten från de mest fattiga regionerna. Hittills så är kriget ett TV-skådespel i de stora ryska städerna så rekryteringen måste ske omärkligt av människor som ingen bryr sig om. Ganska likt vad NaZZarna gjorde

Då kommer svenska pansarskotten (P86) väl till pass, inget pansar att bryta igenom bara sätta eld på skiten!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Enligt statistik har Putin ca 200.000 ryska soldater i Ukraina, och det är ett väldigt lågt nummer. Trots det vinner dom mark och nöter ned Ukrainas försvar.

Enligt mina siffror kan flera miljoner ryska soldater vara redo för strid pga Ryssland befolkning

Shit, har du egna siffror på sånt?

Du har inte hört talas om mobiliseringsproblematiken i special operationer i fredstid?

Tyst och sitt
Citera
2022-07-14, 23:56
Medlem
Citat:
Enligt statistik har Putin ca 200.000 ryska soldater i Ukraina, och det är ett väldigt lågt nummer. Trots det vinner dom mark och nöter ned Ukrainas försvar.

Enligt mina siffror kan flera miljoner ryska soldater vara redo för strid pga Ryssland befolkning
Och vi väntar på att "alla dessa, enligt dina siffror" blir inkallade och att krigstillstånd blir offentligt i Ryssland. Måtte detta ske! Har du inte sett på kaos förr, så blir detta århundradets vackraste utan tvekan. Låt så ske......vi väntar
Citera
2022-07-14, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag fantiserar inte fritt, jag konstaterar bara fakta hur det ser ut på slagfältet. Donbass och Krim är givetvis förlorade för Ukraina, och de kommer aldrig och under inga omständigheter få dessa landområden tillbaks. Charkiv lär falla snart också(?)
Odessa och Svartahavskusten vete fan, finns säkert en chans att de förblir ukrainska om det kommer till fredsförhandlingar. Men Washington vill inte ha förhandlingar, deras syfte med proxykriget är att skada Ryssland och inte att hjälpa Ukraina.

Om man skadar Ryssland så hjälper man Ukraina, frågor på det?
Citera
2022-07-15, 00:00
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Undrar också. Neutralt vill jag ha. Så är det bara

Reuters. Sedan Sky News. (Sky news lyckas ju även få intervjuer med ryska höjdare nu och då)

Men kör på en kombo med "der spigel" så går det lätt med deras automatiska "google translate" att få det över ifrån tyska.

Det är mina "5 bitcoins"..(neutral valuta) i det hela..
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-15 kl. 00:03.
Citera
2022-07-15, 00:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Aha. Så den liknar mer en Iskander (med lite kortare räckvidd) än 80km-HIMARs, om jag förstår dig rätt.

I den här videon pratar han lite om de olika typerna av robotar.
https://www.youtube.com/watch?v=vQOgQSm7g_c
Citera
2022-07-15, 00:03
Medlem
Citat:
Har du inget att komma med annat än oförskämdheter kan du väl bara hålla tyst. Krim och Donbass kommer som du säkert förstår aldrig att bli ukrainskt igen. Det är priset Kiev betalar för statskuppen och krypandet för Washington. Det är fakta.

Frågan om Charkiv och Odessa är fortfarande öppen.

Vilken "statskupp" avses?

Fakta är följande: 2013 - 14 protesterade det Ukrainska folket mot den putain trogna korrupta hunden yanukovych som sedermera "flydde" till "moder ryssland".

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014.

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.
Citera
2022-07-15, 00:04
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur lång tid tar det för er att hitta Ryssland på den här grafiska illustrationen av världsekonomin?

"stormakt"
https://twitter.com/davidhughjackso/status/1055623215710683136

Enligt den kartan är alltså Brasilien mer av en "stormakt" än Kanada eller Australien.
Citera
2022-07-15, 00:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Reuters. Sedan Sky News.

Men kör på en kombo med "der spigel" så går det lätt med deras automatiska "google translate" att få det över ifrån tyska.

Det är mina "5 bitcoins"..(neutral valuta) i det hela..
Der Spiegel.

Reuters är givetvis OK som nyhetskälla. Jerusalem Post (!) har överraskat med några intressanta analyser. Politico brukar också vara bra! Ta-mig-fan. Jag utelämnar givetvis alla tendentiösa sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in