Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är nog en kombination av flera saker. Som du säger, underhåll och att de ska rulla rundor ett tag och finta bort ryssarna så de inte vet var de är. Därutöver kanske de inte har oändligt med mål som de känner till. Jag tror nog ryssarna får känna på fler HIMARs snart, men det är inget wunderwaffe.
Mot Ryssland kan enligt mig faktiskt system som HIMAR bli ett "wunderwaffe" på sikt. Varför? På grund av Rysslands hopplöst föråldrade (uråldriga) sätt att sköta logistik på. Man ska veta det att, Ryssen förflyttar varenda jävla låda med ammunition, förnödenheter och reservdelar för hand, på och av lastbilarna eller tågen. De använder sig fortfarande av trälådor vilket naturligtvis utsätter känsligt materiell så som ammunition för onödiga risker. När man jobbar med högexplosiva ämnen och framförallt förflyttar dom till aktiva krigsskådeplatser, så kan man ju tro att riskminimering är att föredra, men det här är bara en av många bevis på hur efterbliven den Ryska krigsmakten är.
Min poäng är: ju mer av dessa ammunitionsdepåer, bensindepåer, reservdelsdepåer, you name it, som UA's HIMARS kommer åt, desto längre bort från krigets relevans måste Ryssen förflytta depåerna. Vad som blir resultatet av detta, ifall UA fortsätter agera kompetent och får fortsatt stöd, är att Ryssen kommer fortsatt ha en absurd mängd artilleripjäser, de kommer fortfarande ha sinnessjuka mängder ammunition, Men - ammunitionen, reservdelar, till och med så "banala" saker som soldaternas matransoner kommer få det extremt kämpigt att leta sig fram i tid till frontavsnitten. Och ju längre transporterna behöver åka desto större risk för skador på fordon och/eller Ukrainska bakhåll.
Man vet att HIMARS är ett otäckt jävla system när större ryska militärbloggare milt sagt uttrycker frustration över situationen. För tillfället finns det inte så mycket Ryssen kan kontra med. Det enda som förvånar mig är att UA lyckats göra så mycket skada , både materiellt och psykologiskt med knappt en handfull system.