Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Hade du tyckt att det var rimligt att Sovjet kapitulerade för Nazityskland, eftersom de då hade kunnat rädda miljoner ryssars liv, som gick förlorade mellan säg 1942 och 1945?
Borde Nordvietnam ha kapitulerat 1968/1969, eftersom USA och Sydvietnam påförde dem groteska förluster, och utsikten för dem att vinna kriget så länge USA stod kvar i Sydvietnam var noll och ingen?
Borde England ha kapitulerat i maj/juni 1940?
Problemet med resonemanget är att det inte är vi som ska avgöra om Ukraina ska ge sig, det måste ukrainarna själva göra. Givet att Ryssland står långt ifrån en vinst, tycker helt säkert en majoritet ukrainare att det är mödan värt att kämpa på. 500k barn är bara en hittepåsiffra för att uppröra, som har mycket lite med sanningen att göra.
Det beror ju på från krig till krig, man kan i princip svara ja, ja, nej på dina frågor och nej till att offra 500,000 barn.
Jag håller också med om att Ukraina ska bestämma själva. Men man kan sluta exportera vapen till dem, om man anser att det som de gör är fel (tråden skrev "mäkla fred"). Sen kan man alltid fundera på vad "bestämma själv" är. Finns där en gräns där Zelensky inte längre representerar folkviljan, t ex vid massiva deserteringar och svårigheter att rekrytera nya soldater?
Det beror ju också på vad alternativet är. Om alternativet är ovillkorlig kapitulation av hela Ukraina, Putin kastrerar alla nationalister och tvingar alla ukrainska kvinnor att få barn med ryska män så kan det faktiskt vara värt 500,000 barn i min optik. Nu tror jag inte det är alternativet som kommer att utspela sig, men du förstår principen?